گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۰:۱۸ :: ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
مدرسه‌سازی بخشی از تاریخ فرهنگی لرستان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان در بیست و چهارمین جشنواره سراسری خیرین مدرسه‌ساز استان لرستان گفت: تاریخ لرستان در زمینه وجود مدرسه و خیرین مدرسه‌ساز مزین به رخدادهای بزرگی است به عنوان مثال مدرسه حجتیه بیش از ۳۰۰ سال قدمت دارد و نیز مدرسه امام بروجرد هم یکی از مکاتب قدیمی استان است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، عطا حسن‌‌پور تشریح کرد: عموما پیشینه و تمدن را در دنیا با خط می‌شناسند و یکی از مولفه‌های تمدن، خط و کتابت است که در یک شهر تاریخی از شهر شوش چندین لوح گلی به‌دست آمد که گواه اولین مشق‌های تاریخ بشر است. همچنین کشور عزیز ما دارای نخستین دانشگاه جهان به‌ نام جندی‌شاپور است. در شاهنامه فردوسی نیز بارها از دبستان نام برده شده است که مرسوم بوده بخشی از آتشکده‌ها را که به آموزش و تعلیم و تربیت اختصاص دهند که پس از ورود اسلام قسمتی از حجره‌های مساجد به عنوان مدرسه اختصاص پیدا کرد.

او ادامه داد: نخستین مدرسه‌ رسمی در جهان اسلام بیت‌الحکمه بود و نخستین نهضت نیز در قرن پنجم هجری با حضور نظام‌الملک مدرسه‌های معروف نظامیه در بغداد احداث شد که بعدها این نهضت به نیشابور، بلخ و بخارا هم رسید و متاسفانه با حمله مغول همه مدارس را آتش زدند اما ایران از راه خط و آموزش پا پس نکشید و اگر وجود دو ابر مرد خیر تعلیم و تربیت عطا‌الملک‌ جوبینی و خواجه نصیر طوسی نبود این از بین می رفت.

حسن‌پور بیان داشت: بزرگترین مدرسه در تاریخ دنیا رب‌ رشیدی نام داشت که با ورود امیر کبیر در دوره قاجار به شکل نوین وارد مدرسه‌سازی شد و مدرسه دارالفنون را تاسیس کرد و نهضت دوم در عصر پهلوی اول با تاسیس دارالتربیه عشایری آغاز شد که بسیاری از بزرگان، اندیشمندان، نویسندگان و فرهیختگان استان لرستان در این مدارس آموزش دیدند.

او افزود: البته مشکل این مدرسه سلطه‌گری رژیم پهلوی بر روی فرزندان خانواده‌هایی بود که تحصیل می‌کردند که بعدها بزرگان و عشایر لرستان این نهضت را در دست گرفتند تا هم هم فرزندان‌شان را از پهلوی پس بگیرند و هم خودشان بانی خیر و تعلیم و تربیت شوند.پس از طی این مراحل نخستین مدرسه سال ۱۳۰۴ بنام سپه در کشور احداث شد و بعدها به شکل مدارس امروزی درآمد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از خیرین مدرسه‌ساز استان ابراز کرد: خیرین عزیز ما نقش مهمی در آموزش و تربیت فرزندان لرستان دارند و به نوعی محرک رشد و تعالی استان از طریق کشف و ظهور استعداد نسل آینده هستند و اما دانش‌آموزان در کنار آموزش به فضای تفریحی و گردشگری هم نیاز دارند که امیدواریم خیرین عزیز به این مسأله هم توجه کافی داشته باشند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید