نماینده تشکل‌های مردم نهاد لرستان:
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۱:۵۱ :: ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
سمن‌ها بهترین ظرفیت در راستای تحقق اهداف دولت هستند

بابایی پور نماینده تشکل‌های مردم نهاد لرستان گفت: سمن ها بهترین ظرفیت برای بهره گیری از مشارکت اجتماعی در راستای تحقق اهداف دولت هستند.

به گزارش پایگاه خبری سنگ‌نوشته، مهدی بابایی‌پور، نماینده تشکل‌های مردم نهاد لرستان، با تسلیت ایام محرم و با اشاره به فرا رسیدن هفته مشارکت‌های اجتماعی اظهار کرد: از تاریخ ۱۸ مرداد هفته تشکل ها و مشارکت‌های اجتماعی است و به طور خاص ۲۲ مرداد تحت این عنوان، نامگذاری شده است که در این راستا برنامه‌هایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

وی افزود: سمن‌ها طیف وسیعی از سازمان‌های دولتی یا NGO ها هستند که بخشی از نهادهای مدنی غیردولتی را شامل می‌‌شوند.

بابایی پور به وظایف و اهداف سازمان های مردم نهاد اشاره کرد و افزود: تصمیم‌گیری در سازمان‌های مردم نهاد براساس همفکری و خرد جمعی و عضویت در آن داوطلبانه است.

نماینده تشکل های مردم نهاد استان با اشاره به اینکه در سازمان‌های مردم نهاد، رابطه ها از نظر ماهیت و جایگاه، افقی هستند، تصریح کرد: سمن‌ها کمترین وابستگی را به دست‌های حاکمیتی دارند و از مسائل سیاسی و جناحی پرهیز می‌کنند، ویژگی دیگر سازمان‌های مردم نهاد این است که بدنبال کسب سود نیستند و اهداف غیرانتفاعی مانند کمک به فقرا، توجه به مسائل محیط زیست و حضور در بین مردم را دنبال می‌کنند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه جامعه نهاد گسترده‌ای است که دولت در تمام ابعاد آن فعالیت کند، ادامه داد: دولت به تنهایی نمی‌تواند تمام اهداف را پیش ببرد و در این راستا نیازمند مشارکت همه‌جانبه مردم است که سمن‌ها بهترین ظرفیت برای بهره‌گیری از مشارکت اجتماعی هستند.

وی توسعه شهر را نیازمند مشارکت مردم دانست و به تنوع فعالیت‌ها و اشکال سمن‌ها اشاره کرد و گفت: سازمان‌های مردم نهاد در عرصه‌هایی چون دفاع از حقوق بشر، پیشگیری از اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی مسائل مذهبی، فقرزدایی فعالیت می کنند.

بابایی پور با اشاره به اینکه سمن‌ها هدف‌های مشخصی چون آموزش و توانمند ساختن شهروندان برای حل مشکلات را دنبال می کنند، بیان کرد: برای توانمند سازی، افراد باید ویژگی خود‌رهبری را در خود تقویت کنند.

فعالیت سمن ها، قبل، حین و بعد از بحران

نماینده تشکل‌های مردم نهاد استان با تاکید بر اینکه سازمانهای مردم نهاد می‌توانند قبل، حین و بعد بحران فعالیت کنند، خاطرنشان کرد: سمن‌ها قبل بحران با آموزش، در حین بحران با سازماندهی و بعد از بحران با تقویت تاب آوری در حل مشکلات موثر هستند، مشاوره به نهادهای دولتی ظرفیت دیگر سمن‌ها است.

بابایی‌پور با یادآوری این مطلب که شرکت‌های خدماتی مثل آب، برق و گاز، گاهی از نیروهای انسانی خود غافل می‌شوند، اذعان کرد: البته ریشه آن، مشغله کاری و فعالیت آنان است که در اینجا می‌توانند برای ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیت‌ها و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده کنند.

وی، توجه به مسائل زیست محیطی را یکی از اهداف تشکل های اجتماعی عنوان کرد و افزود: بشر برای افزایش راندمان در محیط زیست دستکاری می‌کند که در اینجا سمن‌ها معتقدند که باید این دست‌کاری در محیط زیست با حداقل ضرر به محیط زیست باشد.

نماینده تشکل‌های مردم نهاد به تاریخچه سمن ها نیز گریزی زد و با اشاره به تاسیس نهاد صلیب سرخ در سال ۱۹۶۳ گفت: در سطح جهان، ۳۰ هزار تشکل بین‌المللی وجود دارد که می توانند در سطح بین المللی فعالیت کنند تا جایی که فقط در هندوستان ۲ میلیون سمن‌ وجود دارد.

بابایی‌پور با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد در ایران، در سال ۱۳۸۳ و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی راه‌اندازی شدند، ادامه داد: ما سندهای تاریخی فراوانی در بحث ملی و مذهبی در خصوص مشارکت اجتماعی و بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد داریم که نمونه آن سمن‌های مذهبی تکایا، هیئات مذهبی و موسسات خیریه هستند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب از فعالیت ۴۴۰ تشکل، موسسه، انجمن، نهاد و سازمان مردم نهاد در حوزه های مختلف فرهنگی، ورزشی، مذهبی، امورات خیریه و امورات بانوان خبر داد و اظهار داشت: تشکل‌های اجتماعی استان در طول سال و در شرایط کرونا پای کار بودند، کمک های بهداشتی را توزیع کردند و با روحیه انقلابی پای کار آمدند، آنها همچنین تعامل خوبی با سازمان‌ها دارند.

وی با اشاره به اینکه دولت جدید با شعارهایی مانند ایران قوی، دولت تحول روی کار آمد و شعارهای این دولت مورد تایید مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد برای تحقق شعارهای دولت سیزدهم می‌توانند موثر باشند به طوریکه می‌توانند قوت‌ها را افزایش و ضعف‌ها را از بین ببرند، از طرفی نفعِ توجه به سمن هاهم به دولت و هم به مردم می‌رسد.

نماینده تشکل‌های مردم نهاد استان با اشاره به اینکه در شورای توسعه استان و کشور تلاش شد تا حتی‌الامکان سازمان‌های مردم نهاد را از ساختار دولتی خارج کنیم، افزود: همچنین تلاش شد پرونده‌های سمن ها در شورای توسعه و حمایت معطل نمانند این در حالی است جلسات سمن‌های استان، به صورت هفتگی برگزار می‌شود و تاکنون یک پرونده از سمن‌های استان رد نشده و در مرحله گرفتن شناسه ملی هستند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید