گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۸:۳۰ :: ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
نمایش مستند”لرستان، کهن سرزمین قوم کاسیت”

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، لرستان یکی از مناطق و قسمت های دیرمان ایران زمین و خاستگاه تمدن و فرهنگی بس کهن است. بسیاری از پژوهشگران و صاحب نظران نام آور عرصه های باستان شناسی و تاریخ نگاری کهن، بر وجود نشانه هایی متقن دال بر پیشینه و تقدم قطعی دوره مفرغ لرستان در […]

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، لرستان یکی از مناطق و قسمت های دیرمان ایران زمین و خاستگاه تمدن و فرهنگی بس کهن است. بسیاری از پژوهشگران و صاحب نظران نام آور عرصه های باستان شناسی و تاریخ نگاری کهن، بر وجود نشانه هایی متقن دال بر پیشینه و تقدم قطعی دوره مفرغ لرستان در جهان اتفاق نظر داشته و دارند. قدمت و تقدمی که زاگرس مرکزی در درازنای سده ها و هزاره ها، شاهد تجلی رشد و اعتبار و اهمیت آن با بهره مندی از دانش، هنر و پایندگی نیاکان قوم لر و مردم جبال و محال پیرامون این خطه شگفت بوده است.
فیلم《لرستان ،کهن سرزمین قوم کاسیت》مستندی است که به معرفی جدیدترین یافته های باستان شناسی سرزمین لرستان در ۱۰ سال گذشته می پردازد. روایتگر این مستند《دکتر عطا حسن پور》باستان شناس جوان لرستانی و کارشناس ارشد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان است که نزدیک به دو دهه از عمر خود را صرف تحقیق، پژوهش و کاوش های باستان شناسی در لرستان نموده و در این زمینه بیش از ده ها کتاب و مقاله ملی و بین المللی به چاپ رسانده است.
تهیه و تولید این اثر مستند از جهات مختلف قابل تامل است: از یک سو تاریخ و تمدن غنی لرستان را از نگاه یک باستان شناس که اشراف و احاطه ی کاملی به جغرافیا و زیست بوم کهن لرستان دارد بیان می کند و از سوی دیگر از قدیم ترین شواهد و تاریخی و هنری بشر یعنی غارهای پیش از تاریخ و نقاشی های صخره یی کوهدشت تا مفرغینه های بی مانند لرستان، سخن به میان می آورد. همچنین نویافته های مفرغی محوطه ی《سنگتراشان》خرم آباد برای نخستین بار در این فیلم مستند مورد بررسی و کنکاش قرار می گیرند. نیز نگاه خاصی به غارهای《دستکند》لرستان_این پدیده های ناشناخته ی معماری و باستان شناسی_ دارد که تاکنون در نزد پژوهشگران مهجور مانده اند و با نشان دادن صعوبت دسترسی به این آثار پنهان مانده در ستیغ کوه ها که تنها با بهره گیری از فنون صخره نوردی امکان صعود به آن ها میسر است، پرده از برخی ابهامات تاریخی این غارها بر می دارد.
شاید ماندگارترین و نوستالوژیک ترین بخش این فیلم، صحنه هایی از پل های تاریخی لرستان است؛ این سازه های عظیم آبی_ تاریخی که در سیل اخیر دچار آسیب فراوان شدند. همچنین تصاویر غم انگیزی از به زیر آب رفتن کاخ ساسانی《قلاگوری》در اثر آبگیری سد《سیمره》و تلاش ناموفق و حسرت بار گروه کاوش عطا حسن پور برای نجات آن اثر تاریخی در این فیلم به روشنی منعکس است. کارگردان این فیلم با هوشیاری همیشگی خود در کنار پرداختن به دستاوردهای باستان شناسی و تحقیقاتی روایتگر فیلم، گوشه یی از فرهنگ اصیل قوم لر را در بازنمایی نمونه هایی از موسیقی، شاهنامه خوانی و زندگی عشایری مردم لرستان به نمایش می گذارد و نیم نگاهی پر معنا نیز به جاذبه های گردشگری این دیار چهار فصل که در نوع خود کم نظیرند می افکند.
گفتنی است این فیلم از زوایای مختلف باستان شناسی، مردم شناسی، معماری، بوم شناختی، فرهنگی و قوم نگاری سرزمین لرستان که خاستگاه و جایگاه اصلی قوم کاسیت از نخستین ساکنان کهن بوم ایران زمین است را با تکیه بر شواهد باستان شناختی و تاریخی، مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد؛ نکته یی که اساس و جانمایه نامگذاری این فیلم ماندگار شده است. این مستند با کارگردانی و تهیه کنندگی مستندساز پیشکسوت سینمای میهن مان 《منوچهر طیاب》ساخته شده است. فیلم سازی که تاکنون بیش از یکصد فیلم مستند از ایشان در جشنواره های مختلف در سراسر دنیا با هدف معرفی فرهنگ و تمدن ایران زمین به نمایش درآمده است.
شایان یادآوری است که مستند یادشده در ساعت ۱۸ روز سه شنبه دهم اردیبهشت ماه جاری در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران با حضور استاد منوچهر طیاب و دکتر عطا حسن پور به نمایش و نقد و بررسی در می آید و ورود برای همگان آزاد است.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید