تاریخ: ۷:۰۵ :: ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
هنری که از پدر به دختر به ارث می‌رسد/ نوجوان خراط‌کار لرستانی که آرزو دارد کارگاه راه‌اندازی کند

یسرا آذرگون با ۱۴ سال سن کوچکترین هنرمند خراطی روی چوب از استان لرستان است که امسال در جشنواره خوارزمی موفق به کسب دو مقام شاخص شد.

پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحبه- نکته جالب درخشش این نوجوان لرستانی در موروثی بودن این هنر است زیرا یسرا این هنر را از پدرش استاد سعید آذرگون فراگرفته است و در مدتی کوتاهی گوی سبقت را پدر ربوده و آرزو دارد خودش هم کارگاهی مجزا برای نوجوانان علاقمند به این هنر-صعنت راه‌اندازی کند. آثار زیبا و پشتکار این دختر بچه خرم‌آبادی منجر شد تا با او گفتگویی داشته باشیم؛

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چند سال سابقه کار دارید؟

یسرا آذرگون هستم هنرمند رشته خراطی چوب که به مدت ۳ سال است در این رشته زیر نظر استاد سعید آذرگون پدرم فعالیت دارم.

هنر خراطی چیست؟

هنر خراطی چوب یعنی شکل بخشیدن و تراش چوب در حرکت دورانی دستگاه خراطی و البته مابقی اثر بستگی به نوع هنر شخص دارد. خراطی از جمله صنایع‌ دستی محسوب می‌شود و رشته خراطی یکی از قدیمی‌ترین صنایع چوب ایران نیز به شمار می‌رود.

خراطی شامل چه صنایعی می‌شود؟

در این صنعت اشیایی مانند کارهای هنری مثل پایه آباژور، صندلی، ظروف و نرده و سایر تزئینات منزل نیز ساخته می‌شود. صنایع تراش فلز و ابزار آلات و صنایع چوبی، صنایع رنگ و رزین نیز به این هنر آمیخته هستند.

چگونه از پدر الگو برداری کردید؟

پدر من هنرمند خلاقی است و کارهای بسیار زیبایی می‌سازد و همیشه یکی از آرزوهای من این بود که مثل پدرم خراط هنرمندی باشم و به لطف بودن کنار پدرم کمک او و نیز تشویق دوستان، آشنایان و‌ معلمانم یک هنرمند خراط شدم و حالا به مدت سه سال است در این هنر-صنعت فعالیت دارم.

چه مقام‌هایی کسب کرده‌اید؟

من در جشنواره خوارزمی مقام سوم استانی و در بخش فرهنگی هنری مقام اول استانی را کسب کردم.

آیا انجام این کار هنری به تحصیل شما ضربه نمی‌زند؟

نه اصلا. چون من معمولا بیشتر کارهایم را با برنامه‌ریزی پیش می‌برم و در کنار درس یکی از مهمترین هدفهای من خراطی کردن است. معمولا در روزهای تعطیل و ساعتهای تعیین شده کار می‌کنم‌.

فروش محصولات شما چگونه است؟

فروش محصولات ما بیشتر از طریق فضای مجازی و یا از طریق کارگاه‌های این رشته، فروشگاه‌های عرضه صنایع‌ دستی خراطی و تزیینات صنایع‌ دستی هستند.

راه‌اندازی یک کارگاه کوچک خراطی چه میزان اعتبار نیاز دارد؟

راه‌اندازی یک کارگاه کوچک خراطی حداقل به ۸۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد و نوجوانان با تلاش و پشتکار در همین کارگاه می‌توانند درآمد داشته باشند.

مواد اولیه این صنعت را از کجا تهیه می‌کنید؟

مواد مورد استفاده در هنر خراطی چوب است که از بازار چوب و یا چوب جنگل‌های اطراف استان تهیه‌ می‌شود. چوب مورد استفاده ما چوب قطع شده و خشک است مانند مانند چوب درخت کهور، کیکم و درخت سیب است و نیز می‌توان از چوب تمام درخت‌های میوه در کار خراطی استفاده کرد.

برای جوانان و علاقمندان به این حرفه چه توصیه‌ای دارید؟

توصیه من به جوانان و علاقمندان به این رشته این است که بدانند حتما باید با علاقه و کسب آموزش‌های لازم وارد این حرفه شوند و اگر تلاش کنند و به طور کامل آموزش ببینند حتما می‌توانند خراط‌کار ماهر و خلاقی بشوند. مساله مهمتر اینکه صنایع‌دستی با درآمدزایی همراه است و می‌توان به عنوان یک شغل و برای تامین معاش خود و خانواده روی آن حساب کرد.

چه خواسته ای از مسئولین خصوصا اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارید؟

اول از شما و‌ معاونت صنایع دستی اداره کل میراث‌فرهنگی تشکر می‌کنم که برای شنیدن حرفهای ما وقت می‌گذارید و مهمترین هدف من این است که با حمایت مسئولین محترم میراث‌فرهنگی لرستان بتوانم خودم به شخصه یک‌ کارگاه برای آموزش همسن و سالان خودم راه‌اندازی کنم.

سخن پایانی:
پدرم همیشه می‌گوید: «به دستانم هنر آموختم تا محتاج دستان دیگری نباشم» و منم این جمله را الگوی خودم قرار دادم و به نظرم هر شخصی با استفاده از پرورش هنر خودش می‌تواند تکیه‌گاه خودش باشد.

گفتگو: نرگس سپه‌وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید

نظرات کاربران (2)

  1. یسرا آذرگون

    خانم سپهوند بسیار ممنونم از زحماتتون ????????????????
    انشالله همیشه خوش بدرخشید ????????
    یسرا آذرگون

    • sangneveshte

      خواهش میکنم
      موفق باشید????????????