معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي لرستان خبر داد:
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۷:۴۳ :: ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
واکسن در کاهش  مرگ و میر کرونا و بستری بیماران موثر است/ سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تحولی شگرف در حوزه درمان

دكتر صالح آزادبخت معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي لرستان در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری سنگ‌نوشته گفت: در مبارزه با ویروس کرونا در حال‌حاضر مهمترین شیوه مقابله که در اولویت وزارت بهداشت و درمان قرار دارد زدن واکسن است. البته زدن واکسن به منزله مصونیت صددرصد در مقابله با این ویروس نیست و افراد پس از زدن واکسن بازهم ملزم به زدن ماسک و رعایت سایر پروتکلهای بهداشتی هستند.

به گزارش پایگاه خبری سنگ‌نوشته، دکتر صالح آزادبخت افزود: در باب زدن واکسن چیزی که اهمیت دارد این است که مردم هر چه سریعتر در دسترس‌ترین واکسن را استفاده کنند و تفاوت زیادی در انواع واکسن‌ها وجود ندارد .قطع زنجیره انتقال کرونا و پاندمی در جامعه زمانی محقق خواهد شد که اکثریت یعنی بیش از هفتاد درصد جامعه ایمنی نسبی با زدن واکسن کسب نمایند.

دکتر آزادبخت افزود: پس از یکسال و نیم مقابله با کرونا داروهای مختلفی امتحان شدند که هیچ کدام تاثیر قطعی نداشته اند و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر برای مبارزه با ویروس جهش‌یافته کرونا راهی به جز زدن واکسن نداریم و واکسن ها نیز مانند هر دارویی عوارض خاص خود دارند اما مردم باید اطمینان داشته باشند این عوارض ناچیز و زودگذر است و با هدف ایمنی جمعی و سلامت جامعه واکسیناسیون ادامه دارد و امید می‌رود تا حدود ۹۰ درصد ایمنی در بدن فرد ایجاد کند و مرگ و میر و موارد بستری کاهش یابد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي لرستان در خصوص شرایط واکسیناسیون بیان کرد: با توجه به سن، وجودبیماری زمینه‌ای و گروههای حساس شغلی واکسیناسیون در مقابل ویروس کرونا در حال انجام است . افرادی که یکبار به کرونا مبتلا شده‌اند نیز پس از گذشت یکماه می‌توانند از واکسن کرونا استفاد کنند و هیچ مشکلی نخواهند داشت.

دکتر آزادبخت تصریح کرد: در فرآیند واکسیناسیون زدن دو دز واکسن توصیه میشودو یک دز جهت تحقق ایمنی بدن کفایت نمی‌کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان همچنین گفت: استان لرستان در بحث گوارش و بیماری‌های قلبی و انواع اعمال جراحی پزشکان متبحری دارد و در بسیاری موارد نیازی به مراجعه به دیگر استانها نیست.

دکتر آزادبخت تشریح کرد: گاهی شهروندان ما با بروز یک مشکل و بیماری ساده از پزشکان فوق تخصص تقاضای نوبت دارند که روند نوبت‌دهی و درمان بیماران حادتر را مختل می‌کنند. به عنوان مثال یک دل‌درد ساده با ویزیت یک پزشک عمومی درمان می‌شود و نیازی به متخصص گوارش نیست مگر در صورت جواب نگرفتن که در این صورت باید به پزشکان سطح دو مراجعه کنند. به طور کلی درمان بیماران سطح یک در حوزه پزشکان عمومی، بیماران سطح دو مربوط به متخصصین و بیماران‌ درسطح سه باید توسط فوق تخصص ویزیت و درمان شوند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در همین راستا یکی از برنامه‌های کلان وزارت بهداشت و درمان را ایجاد پرونده‌های الکترونیک بیماران عنوان کرد و گفت: باید در حوزه درمان نیز به سمت تکنولوژی روز دنیا رفت و هر بیمار مانند حساب بانکی دارای یک پرونده پزشکی نیز باشد. این پرونده الکترونیک مستلزم برنامه‌ریزی برای سیستم ارجاع است که بر اساس آن بیماران به صورت سازمان‌دهی‌شده در سطح‌بندی مورد نظر ویزیت و درمان شود.

سندچشم‌انداز ۱۴۰۴؛ خدمتی بی‌نظیر به بیماران

دکتر آزادبخت در بخش دوم مصاحبه با ما در تشریح این سند بیان داشت: سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ کل وضعیت موجود و برنامه‌های درمان را در سطح استان لرستان بررسی و چشم‌اندازی برای ۱۴۰۴ تعریف می‌کند . بر اساس این طرح برای سال ۱۴۰۰ هفت برنامه مهم داریم: یک، باتوجه به سیاست کلی نظام مبنی بر حفظ جمعیت سالم و جوانی جمعیت اولویت اول برای توسعه زایشگاه‌ها و اتاق اختصاصی زایمان است.

وی افزود:علاوه بر این در کنار اتاق اختصاصی زایمان بخش ام آی سی یو و اتاق عمل نیز وجود دارد که در حال حاضر این خدمات در شهرستان خرم‌آباد و بروجرد در حال تکمیل است و دیگر شهرستانهای استان نیز درصدد توسعه و تجهیز این خدمات هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در همین راستا تاکید کرد: در طول تاریخ هویت ایرانیان حفظ شده است. ما ایرانیان در زمان فعلی هم موظفیم برای آیندگان نسلی سالم و با هویت ایرانی تربیت کنیم.

دکتر آزادبخت با اذعان به تاثیر منفی مشکلات اقتصادی درموالید و رشد جمعیت اذعان داشت: البته دستگاه‌های ذی ربط همگی موظف هستند در رفع مشکلات اقتصادی، مسکن، تورم ثبات بازار کوشا باشند ولی پیشنهاد مشخص اینجانب به مراکز قانونگذاری اینست که یک مادر پس از تولد چهارمین فرزند باید حقوق و مزایایی در حد یک کارمند داشته باشد چرا که شغل او مادربودن است و در شرایط فعلی به حمایت مالی دولت نیاز دارد.

او در بیان دومین برنامه سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ابراز داشت: دومین هدف ما در این سند، تجهیز اتاق های عمل‌است.

دکتر صالح آزادبخت بهبود وضعیت اورژانس‌ها، افزایش درآمدزایی بیمارستانها، وجود حداقل یک مرکز شبانه روزی دندانپزشکی در هر شهرستان و تعریف دو کد ۷۲۴ و ۲۴۷ را از دیگر اهداف سند چشم‌انداز برشمرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: پوشش حداکثری برای کدهای ۷۲۴ و ۲۴۷جزو اولویت‌های درمانی محسوب می‌شود.

دکتر آزادبخت در باب علت راه‌اندازی این سامانه توضیح داد: در اثر سکته مغزی ، مشکلات و محدودیت های زیادی برای بیمار و خانواده ایجاد می شود اما در صورتی که در کمتر از ۳ تا ۵ ساعت یک آمپول حل کننده لخته دریافت نماید به زندگی عادی باز خواهد گشت . به همین دلیل بیماران سکته‌ای باید بلافاصله از طریق کد ۷۲۴ پذیرش و درمان اضطراری شوند .

‌وی در خصوص نشانه‌های سکته مغزی توضیح داد: هر گاه علائمی مانند کج شدن صورت، احساس ضعف و عدم حرکت، اختلال در تکلم و زبان … در بیمار حادث شد باید احتمال سکته مغزی را داد و سریعابا تماس با اورژانس ۱۱۵ بیمار به بیمارستان منتقل شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در پایان افزود: کد ۲۴۷ نیز مربوط به بیماران سکته قلبی است و باید در کمتر از سه ساعت پذیرش و مداوا شوند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید