تاریخ: ۱۰:۲۰ :: ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
ویروس کرونا و رکود صنایع دستی و هنرهای سنتی استان لرستان

با توجه به همه گیری ویروس منحوس کرونا و شیوع این بیماری در همه نقاط شهری و روستایی و عشایری استان فعالان این عرصه نیز به دلیل رکود بازار و کم شدن حجم سفارشات و یا لغو آن بخش مهمی از بازار فروش را از دست دادند.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- تعطیلی سفرها و سخت تر شدن حضور در محافل گردشگری، تهدیدی جدی برای کسب و کارهای این حوزه بوده است.در بازه زمانی که واحدهای صنفی و مراکز خرید به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد، بازار عرضه و تقاضای فعالان صنایع دستی نیز با هم همخوانی نداشت و بسیاری از سفارش های آنها لغو شد به همین دلیل برخی از هنرمندان برای مدتی مجبور به تعطیلی کارگاههای خود شدند. طی دو ماهه اخیر قیمت مواد اولیه در بیشتر رسته های صنایع دستی به ویژه در رشته‌های سرامیک و سفال نسبت به گذشته افزایش چشم گیری داشته است. برخی کارگاههای صنایع دستی استان لرستان به دلیل افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه برای مدتی مجبور به توقف چرخه تولید شدند، فعالان این عرصه بابت افزایش قیمت این اقلام نگران هستند و امید دارند که قیمت مواد اولیه تولیدات صنایع دستی مجدد کاهش یابد. شرایط هنوز به حالت عادی بازنگشته و مشکلاتی مانند تعطیلی کارگاهها و از دست دادن اشتغال باعث شده که برنامه‌های توسعه‌ای به کندی پیش برود.

راهکارهای برون رفت

مهمترین اولویت در این برهه زمانی برای حفظ و ماندگاری صنایع دستی و تولیدات آن در استان حفظ فعالیت کارگاههای صنایع دستی موجود و بازگرداندن کارگاههای تعطیل شده به چرخه کار و عملیاتی شدن برنامه‌ها و حمایتهای دولت و تلاش برای اینکه کارگاههای صنایع دستی فعال تعطیل نشوند و در کاهش سطح اشتغال نیز کمترین ریزش نیروی کار را داشته باشند. فروش محصولات در فضای مجازی سودآوری بیشتری نسبت به فروش در فضای حقیقی دارد. ارائه آموزش مجازی به علاقمندان به صنایع دستی استان و برگزاری نمایشگاه ملی مجازی صنایع دستی در کشور نیز نقش مهمی در معرفی محصولات صنایع دستی استان داشته است.در فروش اینترنتی هزینه‌ای برای اجاره مغازه و نمایشگاه داده نمی شود و‌ نیازی به استخدام فروشنده نیست و هزینه‌های جاری فروشگاه حذف مي‌شود و نیازی به حضور تمام وقت نیست.برگزاری نمایشگاه‌های عرضه تولیدات صنایع دستی از جمله برنامه‌های است که برای رونق اشتغال در این حوزه مدنظر است. به یقین با آموزش علاقمندان به حضور در عرصه صنایع دستی زمینه اشتغال بیشتری فراهم مي‌شود.

افشین باباحسینی
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید