تاریخ: ۲۲:۵۱ :: ۱۳۹۸/۰۹/۲۳
ویژگی های مدیران تراز انقلاب اسلامی/ (قسمت دوم)

در قسمت اول این نوشتار اشاره شد که انقلاب اسلامی در حال حاضر پس از گذراندن دو دوره مهم از حیات خویش شامل ۱- پیروزی انقلاب و۲- تشکیل نظام سیاسی اسلامی امروزه در مرحله سوم از حرکت خویش یعنی مرحله« شکل گیری دولت اسلامی» است

دکتر محمد آریان پور- در قسمت اول این نوشتار اشاره شد که انقلاب اسلامی در حال حاضر پس از گذراندن دو دوره مهم از حیات خویش شامل ۱- پیروزی انقلاب و۲- تشکیل نظام سیاسی اسلامی امروزه در مرحله سوم از حرکت خویش یعنی مرحله« شکل گیری دولت اسلامی» است تا پس از آن انشاالله در مراحل بعدی (چهارم) مرحله تحقق جامعه اسلامی و نهایتا (مرحله پنجم) یا آخرین مرحله که تشکیل امت اسلامی است به آرمان‌های بلند خویش جامه ی عمل بپوشاند .
طبیعتاً آنچه در حال حاضر یعنی در مرحله سوم انقلاب (دوران شکل گیری دولت اسلامی) مهم است قرار گرفتن افراد و اشخاصی بر مصادر امور مسئولیت‌ها و مناصب دولتی است که با معیارها و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی همگونی و همخوانی داشته باشند و لذا سوال اصلی طرح شده در این نوشتار که پیرامون آن قلمفرسایی صورت گرفته پاسخ دادن به این سوال است که *ویژگی های مدیران و کارگزاران تراز انقلاب اسلامی چیست؟* در قسمت اول این نوشتار برای پاسخ به این سوال به سه ویژگی مهم اشاره شد که این سه ویژگی شامل :
۱-داشتن روحیه خدمتگذاری وخدمت به عامه مردم نه به شخص گروه طایفه و افرادی خاص
۲- مسلح بودن به دانش ، علم و تخصص لازم برای مدیریت در منصب واگذار شده در راستای بازدهی و کارآمدی
۳-داشتن تعهد و تعلق خاطر به مردم ، نظام و انقلاب وظیفه شناسی در قبال این سه فاکتور .
* در این قسمت ادامه این ویژگی‌ها را پی می‌گیریم:
۴ -استقلال و اتکای به شایستگی های خویش
مدیر تراز انقلاب اسلامی مدیریتی مستقل و متکی به شایستگی‌ها و توانمندی‌های خویش است، یعنی مدیری وابسته و آویزان نیست.
چنین مدیری چون در ذات خویش توانمندی ،صلاحیت و شایستگی دارد ، اتفاقاً اتکایش در اداره امور پس از توکل بر خداوند بر همین فاکتور هاست و متوجه است که در فرآیند مدیریت و در مواجهه با مسائل و مشکلات همین توانمندی ها و شایستگی های اوست که باعث افزایش موفقیت وی شده و او را در عرصه خدمتگزاری و ادای دین به مردم و انقلاب سربلند می کند . لذا با تمام توان هم از این ظرفیت هایش استفاده میکند و هم برای ارتقاء و اعتلای ظرفیت هایش اهتمام دارد و این یک نقطه قوت
[۱۲/۱۴،‏ ۰:۰۱] آریانپور: برای مدیر و کارگزار انقلاب اسلامی است که همواره می کوشد ظرفیت های مثبت خویش را افزایش دهد و در این فکر است که از لحاظ ظرفیت ها و شایستگی هایش دچار سقوط و نزول نشود. بعلاوه از راه صحیح (توانمندی و شایستگی )به دنبال ارائه خدمت و خدمتگزاری به مردم است و مسئولیت می‌پذیرد.
بلعکس مدیر وابسته و آویزان یا مدیر سفارشی و ساپورت شده توسط افراد و گروه‌های غیر ذیصلاح، راه پیشرفت و ترقی را در تحکیم رشته های ارتباطی خود با حامیانش می بیند و برای حفظ و ارتقای خویش در تقویت آن روابط و آن رشته ها می کوشد. چنین مدیر و کارگزاری تلاش دارد که به هر رشته‌ای که مستحکم تر می پندارد دست یازد شاید از این طریق برای مدیریت خویش ثباتی فراهم کند. مدیر سفارشی و آویزان توان و انرژی خود را صرف راضی نگه داشتن سفارش کنندگان و حامیان می نماید و می کوشد رشته ای که به آن آویزان شده از هم نگسلد. این مدیر وکارگزار چنانچه در راه انجام وظایف محوله تعارضی بین اجرای قانون یا منافع عموم مردم با منافع حامیانش پیش بیاید، برای حفظ خویش و تحکیم رشته‌ای که با آن آویزان است سر بزنگاه قید قانون و منافع عموم را به نفع منافع حامیان و سفارش کنندگان خویش خواهد زد و مصلحت جامعه و عموم را به منافع همدستان و حامیان می فروشد.
کم ندیده‌ایم افرادی که منافع عموم و منافع مردم و انقلاب و نظام را قربانی منافع خویش و یا حامیان خویش نمودند. و لذا چنین متولیانی نه تنها به مردم و نظام خدمت نکرده‌اند بلکه منشأ خیانت هم بوده اند.
۵- مدیر تراز انقلاب اسلامی پاسخگوست و عملکردش شفاف است.
بر اساس آنچه گفته شد مدیر تراز انقلاب اسلامی چون از یک طرف دارای روحیه خدمت‌گزاری است و از طرف دیگر متعهد و وظیفه شناس است خود را در قبال مردم و قانون پاسخگو میداند و چون پاسخگوست همواره عملکردش از شفافیت برخوردار است.
مدیرانی که همواره رفتار مدیریتی و عملکردشان در هاله ای از ابهام و مجهولیات گرفتار است از شفافیت می ترسند و همواره با پنهانکاری قصد فریب مردم و فرار از پاسخگویی دارند.
اصولاً انسان فریبکار و پنهانکار هدفش قلب واقعیت ها و وارونه جلوه دادن حقایق است.
مدیران شفاف و صادق عملکردشان را هر آن در جلوی چشمان تیزبین مردم می دانند و آمادگی همیشگی برای پاسخگویی و اجرای قانون را دارند .آنها عملادر طول خدمت خویش پاسخگویی و شفافیت را با خود به همراه دارند.
[۱۲/۱۴،‏ ۰:۱۵] آریانپور: اگر در امور مختلف شفافیت وجود داشته باشد و روند امور برای مردم، قانون و ذینفعان مشخص و معین باشد، زمینه های فساد و رانت از بین خواهد رفت.
رانت ها و انواع فسادها در تاریکی ها و فضاهای مبهم رخ میدهند، جایی که احساس می شود قانون ورود ندارد یا به اندازه کافی شفاف نیست. مدیران تراز انقلاب اسلامی از پنهانکاری و عدم شفافیت پرهیز دارند تا محال بروز و ظهور فسادها و رانت ها از بین برود. لذا شفافیت معنایش تضمین سلامت درامور است و خود محصول و نتیجه حس پاسخگویی و خدمتگزاری ست.
۶- سلامت و پاکدستی
مدیر تراز انقلاب اسلامی از سلامت در رفتار و عملکرد برخوردار است . چون از یک طرف مدیریت و عملکردش شفاف است و در معرض دید عموم قرار دارد و از طرف دیگر متعهد است لذا پاکدست است و عزت نفس دارد . لذا توجه به بیت المال و رعایت حلال و حرام از وجوه مشخصه و بارز مدیران تراز انقلاب اسلامی ست.
چنین کارگزاری در هزینه کرد اعتبارات و بودجه ها بهترین و پر بازده تمرین روشها را بکار می‌گیرد. همچنین در جذب اعتبارات بطور ویژه فعال وپیگیر است ، از اسراف و حیف و میل منابع اعم از مادی و معنوی پرهیز دارد.
علاوه بر امکانات و تجهیزات اداری و اعتبارات و پول و… به نیروی انسانی بعنوان اصلی ترین سرمایه سازمان می نگرد و تمام تلاش خود را برای فراهم آوردن شرایط لازم برای بازدهی مطلوب این سرمایه ها و منابع فراهم می کنند.
افراد توانمند و کارآمد را در مناصب حساس بکار میگیرد تا سازمان و جامعه از منفعت حضور افراد توانمند و کارآمد بعنوان سرمایه اصلی و موتور محرکه پیشرفت و توسعه برخوردار گردد.
کارگزارانی که اموال و دارایی های سازمان را مال شخصی خویش و همدستان شآن می پندارند و در حیف و میل و اسراف ابایی ندارند در تراز انقلاب اسلامی نیستند.
بی توجهی به منابع و امکانات و قرار دادن آنها در مسیری غیر از منافع مردم ظلم و خیانت است و موجب دلسردی ولی نعمتان انقلاب می شود.
بطور کلی آنچه گفته شد تنها بخشی از ویژگیهای مدیران تراز انقلاب اسلامی است و بی تردید باید ها و نباید های فراوانی در این زمینه وجود دارد که همه آنها برگرفته از آموزه های دینی و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی ست.
بامید گذر از مرحله سوم انقلاب و تحقق دولت اسلامی.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید