گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۱:۵۴ :: ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
پانزدهمين روز از ماه ميهمانی خدا؛ روز اکرام

پانزدهمين روز از ماه ميهمانی پروردگار مصادف با ميلاد امام حسن مجتبی (علیه السلام) است روزی که به احترام کرامت، بخشش و جود آن بزرگوار روز اکرام ناميده شده است.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- امام حسن(علیه السلام)، اوّلین فرزند امام على (علیه السلام) و فاطمه زهرا(علیهما السلام)، در نیمه ماه رمضان سال سوم هجرى در شهر مدینه به دنیا آمد.
این امام بزرگوار در روز بيست و هشتم ماه صفر سال پنجاه هجرى، به وسیله زهرى که همسرش جعده به دستور معاویه به او خوراند، در سن ۴۸ سالگى به شهادت رسید.
شاخص ترین ویژگی این امام عبودیت و بندگی است امامی که بارزترین خصوصیات اخلاقی و سجایای رفتاری ایشان مهربانی و مهروزی با فقرا، ایثار، گذشت، بخشندگی، صبر و شکیبایی در سختی ها بود.
کمک به محرومان از دیگر ویژگی بارز امام حسن مجتبی(ع) بود، ایشان برای محرومان پناهگاهی بود و هیچ نیازمندی را محروم نمی کرد. مانند پدر و مادر بزرگوارشان ضعفا و فقرا را تکریم می کردند و همواره به فکر محرومین و مستضعفین جامعه بودند و این بخشندگی و کرامت باعث شد تا به ایشان لقب کریم اهل بیت را عطا کنند.
اگر امروزه صفت بخشندگی و کمک به ضعفا و فقرای این امام بزرگوار در جامعه نهادینه شود بدون شک فقر و تنگدستی از جامعه رخت برمی بندد، تکریم فقرا و خانواده های آسیب دیده از کرونا و اهدای هدایا به زوج های جوان بی بضاعت که امروز به عنوان رزمایش مواسات (کمک مومنانه ) که به فرمان مقام معظم رهبری امام خامنه ای بیان شد در این ماه مبارک برگرفته از سیره ائمه اطهار و صفت بخشندگی و انفاق امامان بزرگوار است چراکه خداوند در قران به انفاق سفارش بسیاری کرده است و لازم است تا سبک زندگی این امام بزرگوار در جامعه جاری شود تا فقر و تنگدستی در جامعه ریشه کن شود.
درواقع سبک زندگی امام حسن (ع)، الگوی سبک زندگی اسلامی قلمداد می‌شود؛ چراکه سیره و سرگذشت ایشان و طرز برخورد حضرت با حوادث و ناملایمات زندگی، یکی از مهم‌ترین و بهترین مآخذ برای بهبود سبک زندگی و ارتقای کیفیت آن به شمار می‌رود.

محمد بیرانوند
روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در استان لرستان

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید