تاریخ: ۱۸:۴۳ :: ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
پنجشنبه آخر سال را در خانه بمانیم

سنت کهن پنجشنبه آخر سال را امسال، نه بر سر مزارها بلکه در منزل برگزار کنیم.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- در روزهای آتی به پنجشنبه آخر سال می‌رسیم و سنت دیرینه و کهن ایرانی است که در این روز در هر سال، بر سر مزار رفتگان و درگذشتگان حاضر می‌شویم و یاد و خاطره آنها را گرامی‌ می‌داریم.

اما امسال وضعیت ما متفاوت است؛ کشور در حال دفاع بیولوژیکی همه‌جانبه در برابر حمله ویروس کوید ۱۹ از خانواده کروناویروس (coronavirus) است.

این ویروس به شدت واگیردار است و تا روز ۱۶ اسفندماه ۹۸ در سراسر کشور ۴۷۴۷ نفر از هموطنان را مبتلا کرده است که تا همین تاریخ و در استان لرستان تعداد ۸۰ نفر از هم‌استانی‌های عزیز به این ویروس مبتلا شده‌اند.

در این چند روز گذشته براساس سیاستگذاری عقلانی و درست، همه آیین‌ها و مراسم‌ها و مناسک جمع‌گرایانه که تجمع انسانی و ازدحام جمعیت در آنها وجود دارد لغو شده‌اند که کاری کاملاً درست و عقلانی بوده است.

همه باید سنت گرامیداشت پنجشنبه آخر سال را در داخل خانه و منزل برگزار کنیم و در این شرایط کرونایی، در این روز از رفتن بر سر مزارها، خودداری کنیم؛ زیرا شکل‌گیری هرگونه تجمع انسانی تحت هر عنوانی باشد به سرعت باعث شیوع گسترده ویروس کوید ۱۹ می‌شود.
فراموش نکنیم در شرایط فعلی، ترجیح دادن منافع ملی کشور و توجه به دستورات و توصیه‌های بهداشتی و پزشکی نهاد مسئول کشور، بر همه ما مردم الزامی است و به نفع سلامت جمعیت کشور است.

وحدت و انسجام ملی را باید با رعایت توصیه‌های پزشکی و بهداشتی جامعه سخت‌کوش پزشکان و پرستاران کشور و همراهی و همیاری همه نهادها و سازمانهای مسئول، تقویت کنیم.

در خانه بمانیم و با قرائت فاتحه، آیات قرآن کریم و دعاهای مختلف، هم یاد و خاطره رفتگان و درگذشتگان خویش را گرامی بداریم و هم دعا کنیم هرچه زودتر، از وضعیت دفاع بیولوژیکی کشور با موفقیت بیرون بیاییم.

ما مردم متناسب با این شرایط جدید که به ناچار ایجاد شده است باید در رفتارهای جمعی و اجتماعی خویش انعطاف‌پذیری معقول و عقلانی داشته باشیم و اگر می‌بینیم انجام یک اقدام به ضرر بقاء و سلامت جمعیت کشور است از آن دوری کنیم و همین عمل، خودش بهترین متغیر همبستگی اجتماعی و مسئولیت‌پذیری در برابر حفظ سلامت و جان خویش و سلامت و جان دیگر شهروندان است.

فقط دولت، فقط حکومت یا فقط حاکمیت، به تنهایی مسئول صیانت از سلامت و بقای جمعیت کشور نیستند بلکه در کنار آنها و همراه آنها باید ما مردم و ما شهروندان هم مسئولیت‌پذیری اجتماعی خودمان را نشان بدهیم و در عمل، دستورات و توصیه‌های پزشکی و بهداشتی را اجرایی و عملیاتی کنیم.

ناگفته پیداست موفقیت در دفاع بیولوژیکی کشور، مرهون عزم ملی همه است و تک تک ما مردم نیز در این مسیر باید مشارکت اجتماعی مسئولانه داشته باشیم و از تردد به مکانهای عمومی یا ایجاد تجمعات و جمیعت‌های شلوغ در شرایط فعلی، پرهیز کنیم.

فراموش نکنیم ما نه فقط در برابر سلامت جسمی خودمان بلکه در برابر سلامت جسمی دیگران هم باید احساس مسئولیت کنیم و به فکر دیگران باشیم.

روزهای سخت را با انسجام و همگرایی و عمل به دستورات بهداشتی و پزشکی، با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت.

شهرام شرفی

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید