تاریخ: ۱۱:۰۹ :: ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
چرا صنعت ایران روزگار خوشی ندارد؟

برگزاری روز صنعت در تیرماه هر سال، دست‌کم این مزیت را دارد که مدیران سیاسی و اقتصادی کشور، پای صحبت‌های بخش ‌خصوصی می‌نشینند و حرف‌های آنها را می‌شنوند؛ اما چرا صنعت ایران روزگار خوشی ندارد هم موضوعی است که باید بررسی شود.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- در‌واقع، این یک پرسش جدی است که باید به صورت همه‌جانبه و از طرف همه افرادی که به آینده این کشور نگاه می‌کنند و دلسوز این مرزوبوم و شهروندان امروز و فردای آن هستند، بررسی شده و دلایل و نشانه‌های عقب‌ماندگی صنعتی را پیدا کنند. در صورتی که نشانه‌های عقب‌ماندگی صنعتی ایران، خوب شناسایی نشده و دلایل اصلی رسیدن به وضعیت فعلی که صنعت ایران را از مدار توسعه‌یافتگی خارج کرده است، در کانون توجه قرار نگیرد نمی‌توان به روزهای خوب رسید.

    نشانه‌های خارج شدن ایران از مدار توسعه‌یافتگی

نشانه‌های خارج شدن ایران از مدار توسعه‌یافتگی صنعتی به اندازه‌ای آشکار هستند که شاید نیاز به توضیح نداشته باشد؛ اما برای اینکه بشود به جایی رسید، برخی از نشانه‌های این پس‌ماندگی را به‌طور خلاصه یادآور می‌شوم. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های توسعه‌نیافتگی ایران در تولید صنعتی، این است که در دنیای امروز هیچ کالای صنعتی کارخانه‌ای نیست که مشتریان به‌ویژه خانواده‌ها که مصرف‌کننده مهم تولیدات صنعتی به شمار می‌روند، منتظر آن باشند. به‌طور مثال تلویزیون سامسونگ یا خودرو تویوتای ژاپن و نیز گوشی تلفن همراه اپل یا شیائومی چین و نیز برخی دیگر از تولیدات صنعتی آلمانی، فرانسوی و حتی ترکیه‌ای در صنعت نساجی در دنیا مشهورند و توسعه صادرات آنها علاوه بر ارزآوری، به رشد صنعت منجر شده است. این یک نشانه مهم دور شدن صنعت ایران از مسیر پیشرفت جهانی است. از طرف دیگر توجه داشته باشیم که صنعت ایران، چندین دهه است با تکنولوژی روز دنیا ارتباط و تعامل واقعی و زودبه‌زود نداشته است که این یک نشانه است که صنعت ایران را عقب‌مانده نشان می‌دهد و یک واقعیت تلخ به شمار می‌رود. شما همین امروز محصولات لوازم خانگی ایران را با تولیدات دیگر کشورها مقایسه کنید؛ آنگاه خواهید دید که تولید ایرانی قادر به رقابت با همتاهای خارجی نیست و این قابلیت در آنها وجود ندارد. همین امروز هم با وجودی که واردات قانونی و …

حسین سلاح ورزی
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید