تاریخ: ۲۱:۵۶ :: ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
چند نکته انتخاباتی برای حافظه تاریخ

برادر عزیز و خواهر گرامی در هر انتخاباتی این چند نکته را به خاطر بسپار! ۱- رای دادن در انتخابات حق ماست و حق گرفتنی است نه دادنی!

پایگاه خبری سنگ‌نوشته، یادداشت- یعنی این حق آسان و سهل گرفته نشده است، تاریخ را ورق بزنیم شهدای زیادی در راه حق و آزادی جان خویش را برای گرفتن این حق فدا کرده اند، مردان بزرگ شکنجه‌ها و زندان‌ها کشیده اند و توده‌های مردم ستم ها را تحمل کرده‌اند… تا این حق عزیز در انقلاب مشروطه از شاهان بی عرضه وجبار قاجار گرفته شد . حتی بعد از آن محمدعلی شاه زیاده خواه و دیکتاتور چون تاب تحمل مجلسی که قدرت او را محدود می‌کرد نداشت ، مجلس را به توپ بست… باز هم آتش و خون … تا بار دیگر حق رأی ما برقرار گردید و مجلس جان گرفت اما چه مجلسی؟! مجالسی فرمایشی و دیکتاتوری در کشور حاکم بود تا اینکه به یمن برکت انقلاب اسلامی امروزه ما در ۴ عرصه حساس و خطیر حق انتخاب پیدا کرده‌ایم . پس حق ماست در سرنوشت خویش مشارکت کنیم.
۲- رای دادن در انتخابات وظیفه است . اتفاقا دو گونه هم وظیفه است. هم وظیفه شرعی و هم وظیفه ملی
ما بعنوان مسلمان در قبال همنوعان و جامعه و سرنوشت خود و آیندگان در برابر خداوند و در مقابل وجدان خویش مسئول هستیم. دستور اکید اسلام؛ «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته»
همچنین وظیفه ملی هم هست ما به عنوان ساکنان این آب و خاک به عنوان یک ایرانی در قبال هموطنان و این مرز پرگهر مسئولیت داریم . پس بیاید با شرکت در انتخابات وظیفه خویش را در قبال خود و دیگران و میهن خویش به انجام برسانیم .
۳- احترام به قانون و رعایت مقررات در انتخابات نشانه بلوغ فکری- سیاسی و تضمین کننده نظم و انضباط در نظام‌های دموکراتیک و مردم‌سالار است. برگزاری انتخاباتی سالم در کمال آرامش و امنیت منوط به رعایت قوانین از سوی همه ماست. انتخابات با تنش و بحران و درگیری و خونریزی به هیچ وجه نمی تواند نشانه بلوغ فکری و فرهنگ سیاسی در یک جامعه باشد .
۴- احترام به نظر دیگران و تحمل نظر مخالف زیربنای دموکراسی و مردم‌سالاری است. هرکس آزاد و مختار است به کاندیدای مورد نظر خویش رای دهد و هیچ کس نباید به نظر ، عقیده و رای دیگری توهین کند یا کاندیدای رقیب را تخریب نماید.
۵- دقت درانتخاب و برگزیدن بهترین ها
و این فاکتور تکمیل کننده چهار فاکتور قبل است. رعایت این نکته ضروریست تا از انتخابات و مردمسالاری نتیجه مثبت عایدمان شود اگر همه موارد فوق را رعایت کنیم اما خوب انتخاب نکنیم به نتیجه ای دست نخواهیم یافت.
انتخاب بهترین کاندیدا که دارای ویژگیهایی مانند؛ تقوا ، تدین ،شجاعت، کارآمدی، صداقت و دلسوزی باشد وابسته به مراکز قدرت و ثروت نباشد، انقلابی و مستقل باشد و درد محرومان را احساس کند می تواند نتیجه مثبت را عاید ما نماید. اگر معیارانتخاب ما هم طایفه ای ، هم خونی ، هم نژادی ، هم گروهی، همکاری ، همسایگی و همکاسگی دیگر هم های دیگر باشد ، نباید انتظار کارآمدی مجلس و رفع مشکلات جامعه و کشور را داشته باشیم .
۶- یادمان باشد هم انتخابات مهمترین رکن اختیار و تصمیم گیری بشر در عرصه سیاسی اجتماعی است و هم مجلس رکن تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری و قانونگذاری در کشور است. برگزاری انتخابات همواره برای کشور هزینه دارد و البته فرصت بزرگی ست. انتخاب بد و غیر اصلح به مراتب هزینه‌های سنگینی را بر دوش ما تحمیل کرده است. پس بیایید با انتخاب کارآمدان اصلح و به گزینی از تحمیل هزینه بر کشور پرهیز کنیم و از فرصت ایجاد شده خوب استفاده نماییم.
۷-اینکه عده‌ای می‌گویند ما تاکنون در انتخابات شرکت کرده ایم اما آنها برای ما چه کرده اند؟ شاید سوالی درست و به جا باشد اما حق نیست .دوستی داشتم در مجادله هایش همیشه به طرف مقابل می‌گفت ؛ شما درست گفتی اما حق با من است!… می خواهم از این تکیه کلام به او استفاده کنم. بله ممکن است حرف این عزیزان درست باشد اما حق این است که بپرسیم شما برچه معیاری انتخاب کرده اید ؟
چه انتظاری از آنها داشته اید؟
اگر کسی جو بکارد نباید انتظار داشته باشد گندم درو کند.
وقتی معیار انتخاب ما چیزی غیر از توانمندی، کارآمدی، تعهد، دلسوزی، تقوا، پاکدستی، شجاعت و انقلابی بودن باشد وقتی ملاک انتخاب ما طایفه، قوم و قبیله ، دوستی، آشنایی سفارش دیگران و … است با چه عقل و منطقی انتظار کارآمدی و اثرگذاری، قانون‌گذاری و سیاستگذاری خوب را باید داشته باشیم ؟
آخرین مطلب ؛
شما برادر عزیز و خواهر ارجمند
بالاخره فردا انتخابات برگزار می‌شود، اگر شما در انتخابات شرکت نکنی حتماً دیگران شرکت می کنند و حتما از بین کاندیداهای موجود افرادی به مجلس راه خواهند یافت.
هواداران کاندیداهای رقیب پرو پاقرص در انتخابات شرکت می کنند و ازحق انتخاب خود استفاده میکنند تا افرادی را روانه مجلس کنند ! شما چرا از حق خود میگذری؟!؟!؟!
سرنوشت تو داستانی ست که اگر بخواهی خود و اگر نخواهی دیگران آنرا خواهند نوشت.
بامید اعتلای ایران اسلامی و پیشرفت لرستان عزیز همه باهم فردا در انتخابات شرکت کنیم و بهترین ها را انتخاب کنیم.

دکتر محمد آریانپور

بازگشت به خانه
برچسب ها:

پاسخی بگذارید