تاریخ: ۲۰:۱۸ :: ۱۴۰۳/۰۶/۱۵
کشف چهارطاقی ساسانی در کوهدشت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به کشف چهارطاقی بقایای آتشکده دوران ساسانی در کوهدشت گفت: کشف این آتشکده حلقه مفقوده تاریخی دوره ساسانی را در غرب استان مشخص کرده است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، عطا حسن‌پور امروز ظهر با اشاره به کاوش اضطراری در روستا رشیدآباد شهرستان کوهدشت توضیح داد: در پی حفاری غیرمجاز در اوایل بهار امسال در روستای یاد شده، عملیات نجات‌بخشی و کاوش اضطراری انجام شده است.

وی افزود: با رصدهای اطلاعاتی و امنیتی، کاوشگر غیرمجاز دستگیر و پس از چند ماه رایزنی و پیگیری برای تأمین اعتبار، این کاوش در ۱۵ روز گذشته انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری لرستان گفت: پس از ۱۵ روز کاوش میدانی و باز کردن ترانشه باستانی توسط کاوشگران به سرپرستی دکتر سجاد علی‌بیگی، بخش مهمی از این آتشکده ساسانی کشف شد.

حسن‌پور با اشاره به اهمیت این کشف باستانی در غرب لرستان افزود: کشف این آتشکده حلقه مفقوده تاریخی دوره ساسانی را در غرب استان مشخص کرده است.

وی گفت: در این کاوش نجات‌بخشی، چهارطاقی اصلی (چهار جرز)، مجمر آتشدان، عناصر و زوایای معماری نظیر گچ‌بری‌های تزیینی، همچنین تالار طواف و حصار بیرونی این آتشکده نیز کشف شده است.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید