تاریخ: ۱۲:۰۸ :: ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
کلاف سردرگم صدر فولاد لرستان

نسرین بیرانوند- اردیبهشت ماه امسال بود که بازگشت کارخانه صدر فولاد لرستان پس از حدود ۶ سال تعطیلی به چرخه تولید خبر ساز شد تا نوید بخش رونق تولید و اشتغال باشد، اما دیری نپایید که این بار توقف تولید در کارخانه در صدر اخبار قرار گرفت.

پایگاه خبری سنگ نوشته، گزارش، نسرین صفر بیرانوند- صدر فولاد خرم‌‌آباد یکی از خبرسازترین واحد‌های تولیدی لرستان است، کارخانه‌ای که فعالیت خود را سال ۸۹ آغاز کرد اما پس از چند سال به دلایل متعدد تعطیل و کارگران این واحد تولیدی از کار بیکار شدند.

بارها و بارها شاهد اعتصاب و اعتراض کارگران این واحد تولیدی بودیم. نهایتا پس از سال‌ها وعده و وعید مسوولان مبنی بر رفع مشکلات پیش روی صدر فولاد و راه‌اندازی آن، اردیبهشت امسال شاهد اورهال کارخانه بودیم.

اما با گذشت چند ماه از راه‌اندازی کارخانه صدر فولاد توقف تولید در کارخانه دوباره خبر ساز شد، به طوری که یکی از موضوعات مطرح شده در نشست خبری اصحاب رسانه با مهرداد ویسکرمی، کارخانه صدر فولاد خرم‌‌آباد بود‌.

کلافی که باز نمی‌شود

نماینده مردم خرم‌‌آباد و چگنی، معتقد است: باز کردن کلاف سر درگمی که مالک قبلی فولاد صدر ایجاد کرده است، به این راحتی انجام نمی‌شود.

او می‌گوید: مالک قبلی یعنی آقای امیدی بعد از ورشکستگی برای اینکه زندان نرود کارخانه را به چندین نفر واگذار کرده است و اکنون با ۱۶۲ چک برگشتی با مشکلات حقوقی متعددی مواجه است.

ویسکرمی با اشاره به اینکه کارخانه در حال حاضر تعطیل است و تولیدی ندارد، می‌گوید: مالک فعلی فولاد صدر پس از اورهال با یک پیمانکار قراردادی مبنی بر تولید منعقد می‌کند، اما پیمانکار توان مالی ندارد و کار تعطیل می‌شود، مالک کارخانه هم قرارداد را فسخ می‌کند.

مدیران ریسک‌پذیر نیستند

به گفته وی مشکل و چالش اصلی پیش روی کارخانه صدر فولاد در حال حاضر مربوط به اداره صمت استان است که انتقال پروانه را انجام نمی‌دهد.

نماینده مردم خرم‌‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اداره صمت ظاهراً علت عدم صدور پروانه را بدهکاری صدر فولاد به شرکت‌های خدمات رسان و بانک‌ها، مطرح می‌کند، می‌گوید: برخی مدیران استان ریسک پذیر نیستند، زمانی که مدیری ریسک نمی‌کند و راه مذاکره را نمی‌داند، قطعا کارها پیش نمی‌رود.

ویسکرمی تاکید می‌کند: اداره صمت باید کار انتقال سند را انجام دهد، زیرا تا زمانی که این کار انجام نشود حساب شرکت با توجه به مشکلات حقوقی که دارد مسدود است.

به گفته وی کارخانه آماده تولید است و قرار است کارخانه صدر فولاد در قالب سه شرکت جدید راه اندازی شود.

نماینده مردم خرم‌‌آباد و چگنی، می‌گوید: رفع مسدودی حساب شرکت در گرو صدور پروانه است و با صدور پروانه تولید در صدر فولاد شروع می‌شود.

ویسکرمی معتقد است: وقتی به کارهای بزرگ می‌رسیم باید نگاه کلان داشته باشیم و ریسک کنیم.

صدور پروانه در دست بررسی است

مدیرکل صمت لرستان، می‌گوید: مالک صدر فولاد درخواست انتقال پروانه بهره‌برداری را از شرکت صدر فولاد به شرکت حقوقی با عنوان گروه فولادی ماد دارد، در حالی که روال صدور پروانه بهره‌برداری تابع یک سری قوانین و مقررات است.

به گفته بهمن جعفری، انحلال و یا انتقال پروانه شرکت‌ها طبق ضوابط و آیین نامه وزارت صمت انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه درخواست شرکت صدر فولاد هم در وزارت صمت در دست بررسی است، می‌گوید: موضوعی که باید به آن توجه شود این است که انتقال پروانه باید با هماهنگی ذی‌نفعان حقیقی و حقوقی شرکت یعنی بانک‌ها و شرکت‌های خدمات رسان انجام شود.

بر این اساس و به گفته نماینده مردم خرم‌‌آباد در مجلس روشن شدن چراغ کارخانه صدر فولاد در گرو صدور پروانه بهره‌برداری است، این در حالی است که طبق گفته مدیر صمت لرستان صدور پروانه منوط به تعیین تکلیف بدهی بانک‌ها و شرکت‌های خدمت رسان است.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید