تاریخ: ۷:۴۷ :: ۱۴۰۱/۰۹/۲۷
یلدا بخشی از تاریخ و میراث لرستان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: از آنجایی که شب یلدا در استان لرستان هنوز هم با آداب و آیین خاصی به سبک و سیاق قدیمی برگزار می‌شود، شبی اساطیری و بخشی از تاریخ و میراث لرستان است.

به‌گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، عطا حسن‌پور امروز یک‌شنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۱، تشریح کرد: با گذشت سالیان دراز هنوز مردم افسانه امیل و‌ ممیل و ششله و چارچار زمستان را می‌دانند و در کوی و برزن روستاها و مناطق قدیمی نوجوانان با آویزان کردن شال پشت بام خانه همسایه، هدیه دریافت می‌کنند لذا یلدا بخشی از میراث لرستان است.

او ادامه داد: یکی دیگر از سنت‌های این شب در لرستان سرو و تهیه غذا و شام مخصوص این شب است و هم‌چنین تنقلات ویژه لرستان که قدیمی‌ترین آن شامل گندم‌شیر است یعنی گندمی که مدتی در شیر خیسانده شده و برای شب یلدا برشته و سرو می‌شود. پسته وحشی نیز یکی از آجیل‌های مخصوص این شب است که در طبیعت لرستان نیز وجود دارد و همراه با آجیل شب یلدا در لرستان مصرف می‌شود.

حسن‌پور ابراز کرد: انار نیز به علت رنگ قرمز و نماد گرمابخش بودن در شب یلدای لرستان جایگاه ویژه‌ای دارد و خصوصا اینکه نقش انار در یافته‌های باستان‌شناسی این استان کشف شده است و آنچه از گچ‌بری‌ها نمایان است این میوه از دوره ساسانی در استان لرستان کشت می‌شده است لذا انار هم یکی از میراث استان لرستان است.

او تاکید کرد: در استان لرستان مردم با فرارسیدن شب یلدا افسانه اساطیری امیل و ممیل و پیرزن یا همان ننه سرما را تکرار می‌کنند لذا هنوز اسطوره‌ها و تاریخ در لرستان نفس می‌کشند و ما زنده به همین اسطوره‌ها هستیم و تکرار همین اساطیر به یک شب چنین قدمت، هویت و اصالتی می‌بخشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در پایان گفت: ما لرستانی‌ها و مردم ایران‌ از لحاظ باستانی بودن این شب، یلدا را ارج می‌‌نهیم که پیشینه تاریخی این شب نماد زایش، ایزد مهر و تاریخ ایرانیان است و در آخر فرارسیدن یلدا را به شما مردم عزیز لرستان و ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید