تاریخ: ۱۵:۲۷ :: ۱۳۹۹/۰۲/۰۴
۲۵ درصد تنوع زیستی گیاهی و جانوری کشور در استان لرستان وجود دارد/ روز زمین پاک بهانه برای گرامیداشت کره زمین

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت روز زمین پاک برگزار شد، بیان داشت: روز زمین پاک بهانه ای ست برای گرامیداشت کره زمین چه بسا تخریبها و بی مهری هایی که از گذشته انجام شده تا به به امروز سطح محیط زیست را با مخاطرات زیادی مواجه نموده است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، مهرداد فتحی بیرانوند در باب مخاطرات زمین افزود: تغییرات شدید در حوزه اقلیم، افزایش دمای کره زمین به میزان دو درجه، بحث گازهای گلخانه ای و کاهش منابع آب در بسیاری از نقاط کره زمین از جمله کشور ما که روی مدار گرم وخشک واقع شده است و نیز کاهش منابع آب در مناطق مختلف ایران و جهان مجموعا پدیده ریزگردها را دامن می زند که از جمله مخاطرات کره زمین برای زیستمندان می باشد.

فتحی بیرانوند اشاره کرد: باید توجه داشت پیدایش پدیده ریزگردها ناشی از تخریب پوشش گیاهی کره زمین است که رفته رفته کانونهای پیدایش ریزگردها را دامن می زند و خصوصا در مناطق خارج از کشور فعالتر بوده البته این مخاطرات محدودیت جغرافیایی ندارد و روی همه مناطق جهان تاثیر می گذارد لذا همه مردم کره زمین وظیفه دارند نسبت به حراست از محیط زیست خودشان حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی افزود: بحث پسماند و زباله های صنعتی نیز از دیگر مخاطرات کره زمین است که در بسیاری از نقاط آلودگی منابع آب، خاک و در نهایت سلامتی انسان و همه زیستمندان را تهدید می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در خصوص مخاطرات زیست محیطی در لرستان اظهار کرد:‌متاسفانه در استان لرستان نیز با بحث ریزگردها مواجه هستیم و منطقه کوهدشت نیز در بسیاری از روستا ها مردم آب شیرین ندارند.

فتحی بیرانوند گفت: به مناسبت روز زمین پاک امروز بصورت نمادین زمین پاکسازی شده و نیز برنامه های متنوعی با مشارکت تشکلهای زیست محیطی انجام‌خواهد شد. و البته بخاطر بیماری کرونا بسیاری از برنامه ها به صورت مجازی در حال برگزاری ست و ان شالله با کمک‌ ظرفیت رسانه و خبرنگاران عزیز فرهنگ زیست محیطی افراد را افزایش دهیم وحفظ و حراست بهینه از سطح کره زمین را داشته باشیم.

وی در خصوص شرایط منحصر به فرد زیست محیطی استان تشریح کرد: لرستان در قلب زاگرس قرار دارد و نقش بسیار مهمی در حوزه اکوسیستمی کشور دارد ونیز با توجه به اهمیت وجود جنگلهای زاگرس در تولید چهل درصد اکسیژن کشور، بیش از هزار و دویست هکتار در سطح استان لرستان وجود دارد.

۲۵ درصد تنوع زیستی گیاهی و جانوری کشور در استان لرستان وجود دارد و وجود همین تنوع زیستی موجب شده با مخاطرات بیشتری مواجه شویم. حدود ۱۴۰۰ هکتار از لرستان مناطق شکار صید ممنوع و حساس می باشد.

فتحی بیرانوند با اشاره به اینکه اخیرا پاسگاه تالابهای بیشه دالان افتتاح‌شد وپاسگاه گرین و چهار شاخ نورآباد نیز در دست احداث است، خبر داد: خوشبختانه در سطح استان لرستان با حمایتهای سطح ملی دارای ۱۱ پاسگاه محیط بانی هستیم که محیطبانان عزیز بصورت شبانه روزی در حال پاسداری از این نعمت خدادادی هستند که نقش موثری در بالا بردن ضریب حفاظتی استان دارد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید