مصاحبه پایگاه خبری سنگ نوشته با انتشارات "سنگ نبشته"
تاریخ: ۱۷:۵۲ :: ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
با کتاب مصادیق جرم و سوء فرهنگی از بین خواهد رفت

هفته کتاب بهانه ای شد تا با یکی از فعالین حوزه کتاب و نشر گفتگویی داشته باشیم؛ لطفا خودتان را معرفی کنید و مدت زمان فعالیت خویش در حوزه نشر را بیان کنید؟ با نام و یاد پروردگار هستی بخش مهربان اینجانب حمید گودرزی مهر کارشناس مسئول چاپ و نشر استان لرستان هستم.

از سال ۱۳۷۴در دانشگاه شهید رجایی تهران در رشته مهندسی صنایع چاپ و نشر پذیرفته شدم.و از آن زمان به صورت علمی وارد حوزه چاپ و نشر شدم. در سال ۱۳۷۷ در چاپخانه بانک ملی و در سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ در چاپخانه دولتی اوراق بهادار وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان بازبین کیفی چاپ در قسمت اوراق بهادار مشغول خدمت شدم. و از سال ۸۴ تا کنون در خدمت حوزه چاپ و نشر استان و دیار خودم می باشم.
اخیرا نیز به خاطر دغدغه بحث کیفیت و مسائل فنی در چاپ و پیش از چاپ کتب .انتشارت سنگ نبشته را با نام یکی از آثار کهن این دیار که بی ارتباط با نوع فعالیت خودم نبود انتخاب و افتتاح نمودم.

انتشارات سنگ نبشته بیشتر در چه زمینه ای فعالیت دارد؟

این انتشارات در مضامین مختلف و حوزه های مختلف اجتماعی فعالیت دارد.از آثار چاپ شده میتوان به کتاب حسابرسی دولتی و بودجه بندی دولتی و سیری در اکتشافات کهکشان و کواکب و…نام برد‌.
استقبال نویسندگان از انتشارات سنگ نبشه چگونه است؟ با عنایت به دیدگاه فرهنگی اینجانب در این حوزه و خروجی موفق و بالای فنی و اخذ حداقل هزینه ها از مولفین محترم به لطف حق درخواست های زیادی تا کنون این انتشاراتی داشته است.

اوضاع چاپ و نشر در لرستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در خصوص اوضاع چاپ و نشر در استان لرستان قابل ذکر است که این استان دارای ظرفیتهای زیادی در حوزه تاریخ و گیاهان داروی و حوزه ادبیات بومی و کلاسیک وتاریخ شناسی بومی و…می باشد. لذا با عنایت به بحث اقتصادی و گرانی مواد پیش از چاپ از جمله زینگ و کاغذ…این حوزه نیز دستخوش ناملایماتی شده است که طبعا حمایت بیش از پیش مسئولین این حوزه را می طلبد.

به عنوان یک ناشر چه تعریفی از کتاب دارید؟

کتاب را شاید نتوان در این مقوله تعریف کرد.ولی از نگاه یک مولف؛ کتاب به مصداق یک فرزند متولد شده می ماند.درست همانقدر عزیز و دوست داشتنی و قابل احترام. فکر می کنم اگر فرهنگ کتاب و کتابخوانی و سرانه مطالعه اگر در جامعه بالا برود. خیلی از مصادیق جرم و سوء فرهنگی و فقر رفتاری از بین خواهد رفت و یا به حداقل خود خواهد رسید.

برای ترغیب بیشتر مخاطب به کتابخوانی در لرستان چه پیشنهاداتی دارید؟

ایجاد انگیزه در مخاطبین کتاب از طریق ایجاد کارگروههای کتاب و کتابخوانی و ایحاد راهکارههایی از جمله مسابقات کتابخوانی و دادن انرژی و هدایای فرهنگی و مادی و معنوی و…خیلی چیزهای دیگر موثر در امر اشتیاق برای مطالعه مخاطبین خواهد بود.

به عنوان یک‌ ناشر چه خواسته ای از متولیان فرهنگی دارید؟

به عنوان یک ناشر از متولیان می خواهم که اولا با ایجاد یک ساز و کار علمی از چاپ کتبی که جنبه گردآودی و یا ماهیت آنها خیلی پایین و بی ارزش است جلوگیری کنند. که البته بارها خودم این مسئله را هم گوشزد کرده ام و هم راهکار داده ام.
دیگر انتظاراین است که سقف حمایت پیش از چاپ کتب فاخر و سقف حمایت برای کتابها را بالا ببرند.

ارتباط شما با نویسندگان لرستان چگونه است؟

آیا با توجه به گرانی کاغذ اصلا رمقی برای چاپ باقی مانده است؟ ارتباط این کمترین با اربابان فرهنگ و سرداران جبهه فرهنگ مکتوب بسیار دوستانه و برادرانه است. ما همیشه در برابر این طیف جامعه تلمذ کرده و یاد می گیریم. طبعا گرانی در این حوزه باعث پایین آمدن سطح کمی چاپ کتب در کل کشور شده است.

چه توصیه ای برای جوانان و خصوصا نویسندگان دارید؟

بنده در قامتی نیستم که حرفی برای نویسندگان و جوانان پر شور این دیار داشته باشم. ولی این طیف از جامعه می توانند با بررسی و طمانینه بیشتر و پژوهشهای فنی و علمی در امر طبع کتاب. خروجی کارشان را با افتخار بیشتری به جامعه هدیه کنند.


بیشتر کتابهای چاپ شده در سالجاری مربوط به زمینه ای بوده است؟

بیشتر کتابها در شش ماهه اول سال ۹۸ بیشتر در حوزه ادبیات لکی و لری و شعر و کتب مذهبی و بقیه در حوزه آموزش و دانشگاه های لرستان و..بوده است.


آیا اسم کتاب خاصی در مدت زمان فعالیت ناشری در ذهنتان باقی مانده است به چه علت ماندگار است؟

کتاب تک بیت های لری و لکی اثر استاد عزیز بیرانوند. و کتاب بودجه بندی دولتی اثر استاد مجتبی ملکی در ذهنم باقی مانده است و علت ماندگاری آنها هم استقبال بیش از پیش مخاطبین این کتب به خاطر ماهیت قوی آنها بوده است‌.

گفتگو: نرگس سپه وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید