تاریخ: ۱۲:۱۵ :: ۱۳۹۹/۰۴/۰۴
کرونا و تغییر سبک زندگی/ سوگواری درگذشتگان یا عروسی از عوامل اصلی شیوع هرچه بیشتر بیماری کرونا در لرستان

شهرام شرفی- وضعیت تعداد ابتلایان به بیماری واگیردار کرونا در استان لرستان، هشدارآمیز است. پس، بایستی در زمینه تغییر موقت سبک زندگی در شرایط فعلی، همه جامعه همکاری و همیاری داشته باشند. برای نمونه، ضرورت دارد صاحبان عزا و شادی‌ها (عروسی‌ها) در این زمینه تلاش کنند تا حد ممکن، از برگزاری مراسم با ازدحام جمعیت خودداری کنند.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- این یک واقعیت تلخ است که برگزاری مراسم (سوگواری درگذشتگان یا عروسی) به صورت شلوغ، از عوامل اصلی شیوع هرچه بیشتر بیماری کرونا در جامعه ما از جمله در استان لرستان است.

محدودیت‌های تصویب شده توسط ستاد مبارزه با کرونای استان بایستی تداوم داشته باشند؛ زیرا ما هنوز از وضعیت خطرناک شیوع سریع بیماری عبور نکرده‌ایم.
پس، ضرورت دارد نظارت‌ها برای اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های کار، تشدید شوند.

نمی‌توان هم بر برگزاری برخی مراسمات دارای جمعیت شلوغ اصرار ورزید و هم موفق به مهار شیوع بیماری کرونا شد. این دو با همدیگر تناقض دارند.
پس، ضرورت دارد همگی به دقت در شرایط فعلی، نسبت به اجرای همه جانبه پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی در مناسبات اجتماعی، تعهد رفتاری و عملی پایدار تا زمان ساخت قطعی واکسن داشته باشیم.

استفاده از ماسک یک اقدام پیشگیرانه مهم برای همه ماست؛ اما همواره مدیران، مسئولان، مقامات و نمایندگان مجلس نقش الگو برای مردم را دارند.
بدین روی، آنها بایستی نسبت به مردم عادی، تعهد عملیاتی بیشتری برای استفاده از ماسک و دستکش داشته باشند.

نقش گروه‌های اجتماعی مرجع در این رابطه اهمیت دارد؛ برای نمونه، روشنفکران، معلمان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان، ورزشکاران و … بایستی در این زمینه پیشتازی عملی و رفتاری برای استفاده از ماسک و ترویج فرهنگ بهداشت و درمان داشته باشند.
در این شرایط، ضرورت دارد بسیاری از جنبه‌های سبک زندگی مرسوم به صورت موقت هم که شده تغییر کنند؛ از جمله اینکه همگی همکاری و همیاری کنیم مراسماتی همچون چهلم و یا سالگرد درگذشتگان برگزار نشوند یا حتی آیین تشییع و خاکسپاری درگذشتگان را به صورت شلوغ برگزار نکرد.

می‌توان بسیاری از هزینه‌های برگزاری مراسماتی همچون عروسی را به کمک به افراد نیازمند یا تأمین وسایل مورد نیاز زندگی عروس و داماد اختصاص داد.
در شرایط فعلی که سرعت شیوع بیماری واگیردار و خطرناک کرونا (کووید ۱۹) افزایش یافته است مسئولیت همه ما نسبت به حفظ سلامت خود، خانواده و سایر مردم، بیشتر و سنگین‌تر شده است. پس، در این زمینه بایستی همگی، همیاری و همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

در محیط‌های کاری و اداری نیز بایستی روش دورکاری را گسترش داد. همچنین تلاش کرد مفهوم دولت الکترونیک و ارائه خدمات غیرحضوری اینترنتی در جامعه، توسعه یابد. طبیعی است هرچه تعداد ارباب رجوع مراجعه کننده به یک محیط اداری یا یک محیط بانکی، بیشتر شود خطر شیوع بیماری واگیردار تنفسی کرونا هم گسترده‌تر خواهد شد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید