تاریخ: ۲۳:۲۱ :: ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
استفاده از انرژی خورشیدی در روستاهای نزدیک به شبکه برق پایدار بصرفه نیست/ عدم‌ تملک زمین مشکل عمده سرمایه گذاران است

شامگاه امروز مدیرعامل شرکت توزیع برق استان لرستان در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه استان بیان داشت: استفاده از انرژی خورشیدی به منظور تولید برق مورد توجه شرکت توزیع برق بوده ولیکن گاها به دلایل گرانقیمت بودن هزینه تعمیر پنلهای خورشیدی، استفاده از این روش در روستاهای دور افتاده مقرون بصرفه نیست و برابر با هزینه انتقال شبکه پایدار برق به محل خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، فریدون خودنیا در خصوص مشکلات استفاده از انرژی خورشیدی تشریح کرد: در گذشته استفاده از انرژی خورشیدی در نقاط دورافتاده کار مقرون بصرفه ای بود اما در حال حاضر اینچنین نیست و در سطح استان لرستان ۱۴ روستا خصوصا روستاهای دور افتاده که با استفاده از پنل خورشید از نعمت برق برخوردار شدند، دارای مشکلات متعددی هستند از جمله اینکه تمام قطعات مربوطه کاملا خارجی هستند و از طرفی تعمیر قطعات بسیار گرانقیمت است و اگر قطعه ای از یک‌ پنل بسوزد، تعمیر آن سخت است و خانواده مجبورند در خاموشی بمانند.

خودنیا در همین راستا تصریح کرد: با توجه به خرابی قطعات اگر کل هزینه تعمیرات چندساله پنلهای خورشیدی در این روستاها را تجمیع کنیم، می توانیم شبکه برق سراسری را برای آنها بکشیم و اصل صرفه اقتصادی و ارزش افزوده ای برای ما ندارد و مسلما توسعه شبکه برق پایدار بهتر و بصرفه تر است.

وی عنوان کرد: به عنوان مثال در حال حاضر بشدت مشکل داریم خصوصا در سطح یکی از روستاهای الیگودرز که نیروی متخصص و ماهر نیاز داریم که این موارد هزینه های بهره برداری و جاری زیادی به شرکت توزیع برق تحمیل می کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با اشاره به اینکه سرویس پنلهای خورشیدی معادل با هزینه ایجاد شبکه برق پایدار است، اظهار داشت: باتری و سایر قطعاتشان نیز گرانقیمت است لذا طی دوسال آینده استفاده از پنلهای خورشیدی در روستاهای پرجمعیت و نزدیک‌ به شبکه برق لغو خواهد شد.

مهندس خودنیا افزود: این روش تولید برق برای روستاهای کم خانوار مطلوب است اما برای روستاهای دارای سکنه بیشتر که نزدیک به شبکه برق پایدار هستند بصرفه نیست و مسلما استفاده از شبکه پایدار بصرفه تر است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق در خصوص شرایط مجوز استفاده از انرژی خورشیدی خبر داد: کلا مجوز استفاده از انرژی های نوع در سطح وزارت نیرو از طریق یکی از معاونتهای وزیر با عنوان شرکت مادر تخصصی ساتبا انجام می شود و فعلا نمایندگی در استان لرستان ندارد.

خودنیا تکمیل کرد: البته به منظور تسهیل در انجام امور متقاضیان استفاده از پنل خورشیدی، شرکت توزیع برق استان لرستان پذیرفته که تمام امور و آموزش این عزیزان تا زمان احداث نمایندگی در لرستان انجام شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق افزود: اعلام می کنیم در این خصوص ما تسهیلگر کارهای مردم و بخش خصوصی هستیم.

مهندس خودنیا بحث گران بودن نرخ زمین، عدم تملک زمین و بروکراسی زیاد‌ در این روش را از دیگر مشکلات استفاده از پنل های خورشیدی دانست و گفت: مشترکانی که می خواهند بیش از ۲۰ کیلو وات برق تولید کنند باید حتما از طریق سایت ساتبا بصورت غیرحضوری ثبت نام خود را انجام دهند.

وی گفت: در بحث سرمایه گذاری در استفاده از انرژی خورشیدی در حال حاضر در رتبه ۱۲ کشوری قرار داریم به عبارتی دیگر از ۳۹ شرکت توزیع برق در سطح کشور شرکت توزیع برق لرستان دارای رتبه۱۲ است که رتبه خوبی ست.

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان ادامه داد: در سطح استان ۸۲ نیروگاه خورشیدی خانگی داریم و سه نیروگاه کارخانه ای و یا امامزاده که ظرفیتشان نزدیک به هزار کیلووات است.

مهندس خودنیا در پایان مشارکت ادارات سطح استان در استفاده از انرژی خورشیدی به منظور تولید برق را را مطلوب عنوان کرد و گفت: در سطح ادارات نیز ۱۸ دستگاه اجرایی اقدام با نصب پنل خورشیدی بر روی پشت بام ادارات نموده اند که نزدیک به ۳۰۰ کیلووات است و خوشبختانه در بحث مشارکت ادارات نیز رتبه خوبی داریم.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید