برای اولین بار در دنیا قابلیت تفکیک زباله های مختلف در لرستان اختراع شد
تاریخ: ۱۴:۰۷ :: ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
اختراع سطل زباله تفکیک اتوماتیک زباله های خشک و تر با نام “یافته”

سطل زباله تفکیک اتوماتیک زباله های خشک و تر با نام "یافته" و خودروی خورشید و باد ارتقا یافته اسپیکوی ۲در دانشگاه آزاد واحد خرم آباد ساخته شد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، سطل تفکیک هوشمند زباله که بدون نیاز به هیچ واسطه ای مثل بارکد و.. برای اولین بار در دنیا قابلیت تفکیک زباله های پلاستیک، فلزات، شیشه جات، چوب و کاغذ و پارچه، و همچنین زباله های تر را دارد با شماره ثبت ملی اختراع ۹۷۲۱۳ توسط عضو هیات علمی گروه برق واحد خرم آباد ساخته شد.

دکترسیامک بهاروند رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان در حاشیه رونمایی از این اختراع جدید با اشاره به اینکه یکی از مهمترین وظایف دانشگاه ها حمایت از مخترعین و مبتکرین و پژوهشگران است گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده اند همه آحاد مردم باید تلاش کنند تا با استفاده از توان داخلی در جهت پیشبرد اهداف کشور و رسیدن به توسعه پایدار گام بردارند .

وی یکی از اهداف بلندمدت دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان را تبدیل شدن به یکی از قطبهای ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور با حمایت از پژوهشهای کاربردی در این دانشگاه عنوان کرد و گفت: این تیم سال گذشته نیز با ساخت خودروی خورشید و باد اسپیکو کار خود را شروع نمود و با حمایتهای دانشگاه و مرکز رشد در ادامه هم موفق به ساخت یک اختراع جدید جهت تفکیک هوشمند زباله با نام یافته شد و همچنین ورژن ارتقا یافته خودروی اسپیکو را با نام اسپیکو ۲ تولید نمودکه در خودروی جدید با افزودن گیربکس ۵ دنده بر قدرت و سرعت ماشین افزوده شده و تحت کنترل بیشتری قرار گرفته است و وضعیت ترمزی خودرو نیز از لحاظ فنی و بدنه آن به لحاظ،ظاهری نیز ارتقا یافته است.

بهاروند افزود : دانشگاه آزاد اسلامی در سال های اخیر اقدامات بسیار خوبی در جهت حمایت از پژوهشگران و نو آوران انجام داده هر چند که معتقدیم محدودیت هایی وجود دارد و بایستی این حمایت ها بیشتر باشد.

وی در ادامه تاکید کرد که در دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان در حد توان به همه مبتکرین و پژوهشگرانی را که قدم در راه گذاشته اند در قالب مراکز رشد و طرح پژوهشی حمایت خواهیم کرد تا گام های موثرتری برای پیشرفت کشور برداشته شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان در خصوص تجاری سازی و تولید انبوه این محصول گفت: بحث ثبت اختراع انجام شده و در گام های بعدی کمک خواهیم کرد تا این محصول به تولید انبوه برسد.

سپس هاجر باقری طولابی عضو هیئت علمی گروه برق که با همکاری هادی گلورانی از دانشجویان گروه برق طراحی و ساخت این دستگاه را انجام داده است در این رابطه گفت: این طرح از جمله طرحهای مورد حمایت مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد خرم آباد است. که با حمایتهای بی شائبه ریاست دانشگاه آزاد استان لرستان انجام شد و دکتر بهاروند ریاست دانشگاه با حمایتهای همه جانبه خود تیم ما را فعال نگاه داشتند و امیدوارم مسئولینی با دیدی باز و دلسوز همانند ایشان در همه دانشگاههای کشور وجود داشته باشند تا منجر به ایجاد امنیت خاطر پژوهشگران دانشگاهی و پر رنگ شدن ارتباط دانشگاه و صنعت و بومی سازی صنعت و تکنولوژی در ایران عزیزمان گردد.

وی در ادامه با ذکر جزئیاتی از عملکرد این دستگاه گفت: سیستم مکانیکی و الکترونیکی خاصی که برای این دستگاه طراحی شده که به همراه یک اینترفیس کنترلی و برنامه نرم افزاری که از طراحی با یک الگوریتم ابتکاری بهره میبرد منجر به این تفکیک هوشمند می شود به نحوی که وقتی کاربر زباله خود را به سطل می اندازد، پس از پردازش و تشخیص جنس آن توسط مدار الکترونیکی طراحی شده، بلافاصله دستورات نرم افزاری لازم صادر شده و به سیستم مکانیکی منتقل میگردد تا زباله مورد نظر به صورت هوشمند به سطل تفکیک زباله مربوطه هدایت شود.

باقری طولابی در ادامه گفت: این سطل در همه اماکن سرپوشیده و محیطهای باز مانند پارکها، مدارس، دانشگاهها، ادارات، منازل ، کارخانه ها و…براحتی قابل استفاده است.
وی درتوضیح مهمترین قابلیت های این دستگاه گفت: این سطل براحتی و بصورت هوشمند میتواند تفکیک از مبداء را با موفقیت انجام دهد که این کار منجر به حذف هزینه های میلیاردی تفکیک زباله در نیروگاههای زباله سوز و درنتیجه افزایش راندمان اقتصادی تولید برق از زباله در همه جای دنیا گردد.

وی افزود: کاربرد این دستگاه همچنین فراتر از تفکیک زباله است و میتواند در صنایعی که نیاز به تشخیص جنس ماده دارند یا در کارخانه های بازیافت و نیروگاههای زباله سوز جایگزین مرحله تفکیک شود. اثرات زیست محیطی این طرح در حذف تفکیک دستی انسانی و شیوع بیماریها و..نیز قابل توجه است و در صورت حمایت از تجاری سازی، با هزینه ای بسیار معقول قابل تزریق به جامعه است.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید