احداث سد معشوره فرصتی برای اشتغال و تولید؛
تاریخ: ۲۲:۰۸ :: ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
لرستان قربانگاه مخالفان احداث سد معشوره شد!

مهندس محمدی فر اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در جمع خبرنگاران مطرح کرد: مسئولین در خصوص کم کاری های گذشته خود پاسخ دهند!

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، این اقتصاددان برجسته لرستانی گفت: احداث سد معشوره می توانست از خسارت ۱۵ هزار میلیارد تومانی سیل اخیر در لرستان جلوگیری نماید و بیش از ۱۲۰۰۰ شغل ایجاد کند.

مهندس محمدی فر با اشاره به خسارت سیل ویرانگر اخیر در استان لرستان گفت: در سیل اخیر در لرستان بیش از هر زمان دیگری اهمیت و ضرورت احداث سد ها را در مهار سیلابها و جلوگیری از خسارات احتمالی جانی ، مالی و تبدیل آن به فرصتی برای رونق کشاورزی و تولید و ایجاد اشتغال در استان لرستان را اثبات رساند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: ما بارها با اعداد و ارقام و مستندات و توجیهات دقیق فنی و اقتصادی و زیست محیطی در محافل مختلف از جمله کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی صنایع و معادن لرستان اهمیت و ضرورت و تاثیر غیر قابل انکار احداث سد معشوره را در رونق کشاورزی استان لرستان و مهار سیلاب های احتمالی به مسئولان اجرایی و نمایندگان محترم لرستان اعلام کردیم ولی متاسفانه هیچ عزم و اراده مستحکمی برای پی گیری ، تخصیص بودجه ، انتخاب پیمانکار و تجهیز کارگاه برای این سد حیاتی در لرستان ندیدیم و به رغم همه تاکیدات در مورد اثر بخشی این سد عظیم مخزنی با گذشت چند دهه از زمان کلنگ زنی و دارای بودن کلیه مجوزها فقط ۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است!

مهندس محمدی فر گفت: سد معشوره که طی نامه شماره ۳۹۸۵۲۸/۴۶۳۷۰ مصوبه هیئت وزیران و همچنین مجوز کمیسیون ماده ۲۱۵ را دارد (اخذ مجوز کمیسیون ماده ۲۱۵ یعنی این سد دارای کلیه توجیهات اقتصادی ، فنی و زیست محیطی دارد) در ابتدا در بودجه سال ۹۸ یک میلیارد تومان برای احداث آن در نظر گرفته شده بود! و در اقدامی غیر کارشناسانه اعلام شد که اعتبار سد معشوره به ۲۵ میلیارد تومان افزایش یافته است!

این اقتصاددان برجسته لرستانی گفت: این میزان بودجه به هیچ عنوان متناسب با هزینه ساخت سد معشوره تناسب ندارد و همانطور که مستحضرید در سال ۹۷ نیز ۱۲ میلیارد تومان برای سد معشوره مصوب شد اما متاسفانه طبق اعلام مدیرعامل آب منطقه ای لرستان فقط ۵ میلیارد تومان از این مقدار تخصیص یافت و عملا” پیشرفت این سد حیاتی برای اقتصاد لرستان و شهرستان کوهدشت نسبت به سال قبل صفر بود .

وی گفت:ما باید با مردم شفاف سخن بگوییم واقعیت این است که این سد برای پیشرفت قابل قبول، حداقل به ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد و با تخصیص ۲۵ میلیارد تومانی سال ۹۸ که معلوم نیست در پایان سال چقدر از آن جذب می شود ، دور باطل و حرکت بر مدار صفر است .

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: متاسفانه در سکوت مدیران ارشد و نمایندگان محترم لرستان ، وزارت نیرو در سنوات اخیر مجوز سد مخزنی معشوره را از ۵۸۰ میلیون متر مکعب به ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش داد و این در حالی است لرستان پنجمین استان پر باران کشور است و با وجود ۱۹۱ هزار زمین های مستعد و تشنه در شهرستان کوهدشت و همچنین نیاز ضروری اراضی شهرستانهای چگنی و پلدختر و به آب برای کشاورزی به هیچ عنوان ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب جوابگوی نیاز های کشاورزان شهرستان های کوهدشت، چگنی و پلدختر نیست و لازم است وزرات محترم نیرو در این تصمیم خود تجدید نظر نماید.

مهندس محمدی فر گفت: با وجود سیل اخیر در استان های لرستان و خوزستان و خسارت های چند ده هزار میلیارد تومانی و از طرفی دیم بودن اراضی قابل کشت و وجود آمار بالای بیکاری در شهرهای کوهدشت، چگنی و پلدختر ، ضروری به نظر می رسد با احداث سد معشوره و تبدیل این مطالبه به یک مطالبه مشترک استانی و ملی برای جلوگیری از خسارات سیل در سالهای آینده و تبدیل این تهدید به فرصتی برای اشتغال ، تولید و رونق کشاورزی در استان لرستان قدم برداریم.

این اقتصاددان برجسته لرستانی افزود: میانگین زمین های آبی در کشور ۴۶ درصد است و این در حالی است که میانگین زمین های آبی در لرستان ۲۳ است (در شهرستان کوهدشت زمین های حدود ۱۰ درصد و در شهرستان رومشکان فقط ۲ درصد اراضی قابل کشت آبی هستند! ) ، کشاورزی در لرستان بصورت دیم و فاقد بهره وری لازم است. احداث سد معشوره علاوه بر آبی نمودن حداقل ۳۶ هزار هکتار از اراضی قابل کشت در کوهدشت ، حدود ۱۲ هزار اشتغالزایی مستیقم خواهد داشت، راه هموار است قدم در راه بگذاریم.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید