تاریخ: ۱۶:۵۷ :: ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
نه گفتن به غذای عزا

امام صادق(ع) می‌فرماید: الاکل عند اهل المصیبه من عمل الجاهلیه یعنی.. غذا خوردن نزد مصیبت زدگان با خرج آنان، از رفتارهای جاهلیت است و سنت پیامبر(ص) فرستادن غذا برای مصیبت‌زدگان است. (من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۱۸۲)

امام صادق(ع) می‌فرماید:
الاکل عند اهل المصیبه من عمل الجاهلیه

یعنی.. غذا خوردن نزد مصیبت زدگان با خرج آنان، از رفتارهای جاهلیت است و سنت پیامبر(ص) فرستادن غذا برای مصیبت‌زدگان است.
(من لایحضره الفقیه، ج ۱، ص ۱۸۲)

براساس حدیث فوق، پس از شهادت جعفربن ابیطالب (جعفر طیار) پیامبر(ص) دستور داد به خانه جعفر غذا بفرستند تا خانواده‌اش جز مصیبت از دست دادن جعفر، دغدغه دیگری نداشته باشند.

در این اوضاع بد اقتصادی و معیشتی مردم‌مان، ما همه دیده و شنیده اییم از حیف و میل گوسفندها و گاوهایی که ناهار و شام عزا می شوند. درست است که ما مردم لرستان همیشه مفتخر به مهمان نوازی و تکریم مهمانیم اما شرط اول در رسیدن به مقصد و مقصود پیشرفت، ایجاد تغییر در رفتار و کردار فردی و اجتماعی آحاد ماست و رها شدن ازاتهام آنچه که بنام خلقیات ما شناخته میشود.

تاریخ گویای این است، در فرهنگ و تمدن غنی لرستان و در بین مردم عاطفی لر، اتفاقات تلخ به شدت همدلی ایجاد کرده است. مگر از بزرگان کم شنیده اییم که در گذشته اگر شخصی از دنیا می‌رفت، این وظیفه همسایگان و فامیل بود که از سر غم خواری و همدردی، تا یک هفته و حتی گاهی تا چهل روز به خانه شان غذا بفرستند. تا دغدغه ایی جز سوگواری عزیزشان نداشته باشند؟!

شاهدیم به حول و قوه الهی اولین تحرکات در راستای “نه گفتن به غذای عزا” در بین مردم فهیم لرستان آغاز شده است.

در گفتگوها و دورهمی ها شاهدیم که اکثر بزرگان، حضرات، مسئولان دولتی، علما، فضلا، معلمین، دانشگاهیان و اهالی رسانه، عشایر، روستاییان و کشاورزان، ارتشیان و سپاهیان و بسیجیان استان از این حرکت استقبال کرده و تاکید بر حذف این بدعت در شرایط بد اقتصادی فعلی دارند.

امید است با تمسک به خداوند بزرگ و در راستای عمل به آموزه های تشیع ایرانی و احیا فرهنگ اصیل مردم لرستان، پیروز بوده و بتوانیم گامی مهم در این حرکت برداریم.

مهدی حسنوند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید