گروه: برگزیده
تاریخ: ۲۱:۲۸ :: ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
بیشه؛ تفرجگاه یا قربانگاه؟

با شروع فصل های بهار و تابستان، همزمان با احیای طبیعت که زمین جان تازه ای می گیرد و شور حیات در همه جا دیده می شود، مردم برای فرار از مشغولیات روزمره به دامان طبیعت پناه میبرند تا برای ساعاتی فارغ از مشکالت در کنار عزیزان خود بیاسایند.

مهری پهلوانی – با شروع فصل های بهار و تابستان، همزمان با احیای طبیعت که زمین جان تازه ای می گیرد و شور حیات در همه جا دیده می شود، مردم برای فرار از مشغولیات روزمره به دامان طبیعت پناه می‌برند تا برای ساعاتی فارغ از مشکلات در کنار عزیزان خود بیاسایند.
لرستان هم به لطف طبیعت و اب و هوای مناسبی که دارد در این فصول پذیرای مردم مختلفی برای تفریح و استراحت می باشد.
طی سالیان اخیر به کرات از مسئولین استانی شنیده شده است استان لرستان از پتانسیل خوبی در زمینه گردشگری برخوردار می باشد و با ورود به این حوزه می ‌تواند اقتصاد بیمار و فلج خود را تا حدودی بهبود بخشد. این استان چه به لحاظ آثار باستانی غارها، پل های تاریخی، و … چه از نظر جاذبه های طبیعی شامل رودخانه ها، آبشارها و غیره دارای آثار بسیار زیبا و دیدنی می باشد که هر کدام از آنها می توانند به عنوان یک منبع درآمد زایی بسیار موفق عمل کرده ایجاد اشتغال نمایند.
اما خبر ازاردهنده یی که این روزها بسیار شنیده می‌شود حاکی از افزایش تعداد غرق شدگان در رودخانه ها و آبشارهای استان می باشد، بدتر اینکه تعدادی از این افراد به عنوان گردشگر از سایر استان ها از جمله گرگان، همدان، قم و … به لرستان سفر کرده و دچار حادثه شده اند و در مناطق شناخته شده غرق شده اند.

هلال احمر لرستان در سه ماهه نخست تعداد ۱۶ جسد غرق شده را از آبهای خروشان پیدا کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان از افزایش تعداد غرق شدگان در آب‌های این استان اظهار تاسف نمود و گفت: طی سه ماهه ‌جاری ۱۶ جسد غرق شده در نقاط مختلف استان به جمعیت گزارش شده است.
صارم رضایی با ابراز نگرانی از حوادث زیاد غرق شدگی در آب های استان خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۰ نفر در آب های استان غرق شدند اما امسال با توجه به بارندگی ها که باعث شد رودخانه ها پرآب شوند، شمار غرق شدگان افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: در سه ماهه امسال ۱۶ نفر در نقاط مختلف استان غرق شده اند که آمار بسیار نگران کننده ای است، البته ناگفته نماند دستگاه های دیگری نیز بوده اند که اجسادی را از آب بیرون کشیده اند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان با تاکید بر اینکه از مردم می خواهیم نکات ایمنی را رعایت کنند و از شنا کردن در آب های عمیق و خروشان جدا خودداری کنند، افزود: یکی از عزیزانی که شناگری ماهر و قهرمان کوهنوردی بود نتوانست در بستر رودخانه شنا کند و متاسفانه غرق شد.

رودخانه ها وحشی هستند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با بیان اینکه سیلاب فروردین ماه سال جاری نظم رودخانه ها را به هم زده است، افزود: افزایش آبها سبب ایجاد عمق های مختلف در سطح رودخانه ها شده و سنگهایی را همراه خود به داخل آبها آورده است.
وی اظهار داشت: این عوامل سبب شده اند نقاطی که در سالیان گذشته برای شنا کردن مناسب بودند دیگر ایمن نباشند و خطرناک شوند.
احمد مرادپور درباره آبشار بیشه که یکی از نقاط پر گردشگر لرستان محسوب می‌شود و طی یک ماه اخیر چند نفر را به کام مرگ کشانده است گفت: این آبشار تحویل دهیاری است و متاسفانه زیرساخت‌های گردشگری را ندارد.
وی افزود: سال گذشته ساماندهی بیشه بنیاد مسکن واگذار شد تا به آنجا نظم بدهد و در گام نخست مغازه هایی که به شکل نامنظم ایجاد شده بودند را تخریب، و بازارچه سنتی و محلی متناسب با بیشه ایجاد کند، اما با سیل و رانش زمین در آن منطقه مصادف شد لذا کار ها رها شده و تنها راهکار در آن شرایط که بنیاد مسکن به شکل گسترده درگیر سیلاب و بازسازی مناطق سیل زده شد، بستن جاده ورودی ابشار بیشه بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با اشاره به اینکه، منطقه ای مانند بیشه که بلوط های آن در اختیار منابع طبیعی است، آب رودخانه در اختیار آب منطقه ای، و برنامه ها تحویل دهیاری می باشند، اظهار داشت: نیاز است که سرمایه گذار ورود پیدا کند کما اینکه سال گذشته نقشه آن را طراحی کردیم اما سیل برنامه ها را تحت الشعاع خود قرار داد، کارها را تعطیل نمود و وضعیت واگذاری آن به حالت تعلیق درآمد که نیاز مبرم دارد ساماندهی شود و متولی داشته باشد.
وی در پایان با بیان اینکه در آن منطقه نجات غریق مفهومی ندارد چون عمق آب مشخص نیست و آب کدر می باشد تاکید کرد: رودخانه ها وحشی هستند و محل مناسبی برای شنا نمی باشند شنا باید در جایی که تحت کنترل است و ابعاد آن مشخص می باشد صورت می گیرد لذا به مردم توصیه می شود به خاطر حفظ جان خود در آبهای خروشان شنا نکنند.

غرق شدگی ها تبعات منفی برای گردشگری دارد

معاون گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان لرستان با بیان اینکه با بارش های باران دبی رودخانه ها بالا آمد و حجم زیاد آب سبب تخریب ‌هایی در مناطق اطراف رودخانه ها شد، در رابطه با انعکاس اخبار غرق شدن ها، گفت: این غرق شدگی ها تبعات منفی دارد و ذهنیت افراد را خراب میکند که به گردشگری لطمه می زند.
وی افزود: مدیریت منطقه بیشه به دلیل مالکیت عرفی و مسائل اجتماعی، به بنیاد مسکن و روستاهای هدف در آن منطقه واگذار شده و اعتبارات میراث فرهنگی به بنیاد مسکن منتقل شده است.
مهدی بهاروند اظهار داشت: طبق قرارداد، بخشداری و دهیاری منطقه در بحث توسعه گردشگری، موظف شده است علاوه بر خدمات رسانی، در بخش نجات غریق نیز ورود پیدا کند و بخشی از محل درامدها را به این امر اختصاص دهد.
وی گفت اطلاع رسانی های زیادی صورت گرفته، تابلو اعلانات وجود دارد، سال گذشته نیز نرده‌هایی به عنوان حفاظ در آن مناطق نصب شده که سیلاب آنها را تخریب کرده است.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان لرستان، با بیان اینکه خدمات بیشه به شکل ابتدایی به گردشگران ارائه می شود، خاطرنشان کرد: این منطقه نیاز به ساماندهی دارد و خدمات اقامتی، پذیرایی، تفریحی و غیره باید ارائه شود، همچنین سرمایه گذار باید به منطقه ورود پیدا کند اما به خاطر عدم امنیت مالکیت در آن منطقه فعلاً ورود پیدا نکرده است.

آب های خروشان بی صاحب هستند

رئیس هیئت ورزشی نجات غریق استان لرستان با بیان اینکه آبهای خروشان بی صاحب هستند گفت: قبل از شروع فصل شنا به دستگاه های مربوطه پیشنهاد دادیم که تیم نجات غریق استان آمادگی دارد نقاط پرخطر را پوشش دهد و اکیپی از افراد ماهر تیم نجات غریق را مستقر کند.
چگنی اظهار داشت: این کار مستلزم تامین حقوق و تامین احتیاجات منجی ها از قبیل خوابگاه می باشد که در صورت عقد قرارداد فی مابین دستگاه ها می توانیم بر اساس توافقنامه اقدام کنیم.
وی اضافه کرد: آبهای خروشان نیازمند به لاین بندی هستند، عمق ابها باید تعیین شود، نقاط پرخطر از نقاط قابل استفاده برای شنا مشخص شوند، تا شاهد مرگ افراد بیگناه نباشیم.

از راهداری شکایت کرده ایم

در گفت و گو با خانواده متوفی که جوان ۲۵ ساله‌ای از روستای سنگربه می باشد معلوم گردید فرد غرق شده به قصد عبور دادن دامها از رودخانه لباس وی به میلگردهایی که برای پایه های پل بزرگراه قرار داشته و عمق آنها به ۱۲ متر می رسد، گیر میکند و پس از دقایقی نسبتا طولانی جان خود را از دست می دهد. خانواده متوفی علی عباس عباسی با نارضایتی از عملکرد آتش نشانی مبنی بر عدم آمادگی نیروهای آنها تاکید داشتند: هیچ‌گونه علائم هشدار دهنده ای در آن منطقه از سوی راهداری وجود نداشته و از این دستگاه شکایت کرده اند.

شاهد هستیم در فصل شنا تعداد ۱۹ نفر از هموطنانمان در لرستان بر اثر شنا کردن در آبهای آزاد غرق شده اند در صورتی که در سیلاب فروردین ماه تعداد کل کشته ها ۵ نفر بود، ایا با وجودی که فصل تابستان تازه شروع شده و تا سه ماه دیگر نیز ادامه خواهد داشت همچنان باید شاهد قربانیان بیشتری باشیم یا اینکه برای کاهش غرق شدگان تدبیری اندیشیده می شود؟ متاسفانه اینگونه حوادث یک متولی مشخص ندارند دستگاه های مختلفی در آبهای ازاد و اطراف آن ها ادعای مالکیت دارند و همان گونه که انتظار می‌رود هنگام بروز حوادث از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.
یکی از دغدغه های خانواده های قربانیان این بود که نمی دانستند هنگام بروز حادثه به کجا مراجعه کنند و از چه دستگاهی مطالبه داشته باشند.
ما در صدد آن بودیم به این پاسخ برسیم کدام دستگاه مسئولیت نجات جان افراد را بر عهده دارد؟ سرگردانی خانواده‌های متوفیان باعث شد از دستگاه‌های مختلف ناراضی باشند یکی از این دستگاه ها که مورد هجمه قرار گرفته هلال احمر است در صورتی که نجات اجساد غرق شده در حیطه وظایف تعریف شده آنها نیست بلکه دستگاهی مانند آتش‌نشانی باید ورود پیدا کند.
نباید کوتاهی و عدم مسئولیت‌پذیری به بهانه سیلاب نادیده گرفته شود و روز به روز بر تعداد غرق شده ها افزوده شود. فراموش نکنیم خانواده های داغدار عزیزان خود را از دست دادند و آنها منتظر پاسخگویی از سوی مسئولین می باشند.
گذشته از آن، باید دید این غرق شدگی ها در لرستانی که به سرزمین ابشارها معروف شده است و مسئولین می توانستند با ساماندهی مناطق ابهای ازاد، پای گردشگران زیادی را به لرستان باز کنند، چه تبعاتی در پی خواهد داشت، ایا باز هم افرادی راغب خواهند بود برای گذراندن اوقات فراغت، خانواده و جوانان خود را به این مناطق ناامن و رها شده بیاورند یا نه؟
در پایان لازم به ذکر است مدیرکل مدیریت بحران لرستان حاضر به مصاحبه نشد.

بازگشت به خانه
برچسب ها: , ,

پاسخی بگذارید