مدیرکل تامین اجتماعی لرستان مطرح کرد؛
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۳:۰۷ :: ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
برقراری بیمه بیکاری برای ۵۰۰ نفر از سیل‌زدگان لرستان

مدیرکل تامین اجتماعی لرستان از برقراری بیمه بیکاری برای ۵۰۰ نفر از سیل‌زدگان این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، علی جهانی پنج شنبه در نشست هم اندیشی دیوان عدالت اداری و سازمان تامین اجتماعی در سخنانی با اشاره به اینکه یک سوم از جمعیت لرستان و معادل ۴۵ درصد از جمعیت استان تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، اظهار داشت: تامین اجتماعی ماهانه ۱۴۰ میلیارد تومان در حوزه های مختلف درمان، بیمه ای، مستمری، تعهدات کوتاه مدت و… پرداختی دارد.

وی، بیان داشت: هزینه های برقرای مستمری، آثار سوابق و تعهدات تامین اجتماعی استان نیز ۱۰۰ میلیارد تومان است.

ضرورت تعامل همه جانبه تامین اجتماعی و دیوان عدالت اداری

‌مدیرکل تامین اجتماعی لرستان با اشاره به تعامل مطلوب این نهاد با دیوان عدالت اداری به عنوان مردمی ترین سیستم در کشور و استان، تصریح کرد: در این راستا ضرورت دارد که همواره شاهد تعامل همه جانبه این دو نهاد با یکدیگر باشیم.

جهانی با تاکید بر اینکه در حوزه سوابق بیش از ۵۰ درصد شکایت هایی را که تحلیل محتوا و بررسی کرده ایم در خصوص اصلاح احکام بازنشستگی، عناوین شغلی و یا بحث های مرتبط با حق بیمه بوده است، گفت: از ۲۰ عنوانی که با آنها موجه هستیم بیش از ۸۰ دصد موضوعات متوجه سه محور یاد شده است.

وی، گفت: اگر بتوانیم این سه محور را قانونمند کنیم و به فهم مشترک برسیم بدون شک بیش از ۸۰ درصد اعتراضات، درخواست ها و شکایت ها کم خواهند شد.

مدیرکل تامین اجتماعی لرستان با اشاره به اینکه رئیس دیوان عدالت اداری اعلام کردند که بیشترین شکایت متوجه حوزه تامین اجتماعی، کار و نهایتاً شهرداری ها است، گفت: با تعامل ما و دیوان عدالت اداری و همچنین نظارت دیوان و جامعیتی که دیوان دارد این مسیر هموار خواهد شد.

جهانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در پنج سال گذشته در لرستان بیش از دو هزار و ۲۱۰ مورد سابقه ایجاد شده از دریچه ماده ۱۴۸ داشته ایم که منجر به برقراری مستمری شده است، افزود: نزدیک به ۷۲ درصد کارگاههایی که برایشان سوابق ایجاد شده مورد بازرسی قرار گرفته اند.

برقراری بیمه بیکاری برای ۵۰۰ سیل زده

وی با تاکید بر اینکه اگر روند رو به رشد مصارف و هزینه ها در تامین اجتماعی ادامه داشته باشد، بدون شک این سازمان با بحران جدی مواجه می شود و این بحران نیز یک بحران ملی خواهد بود، گفت: طی ۲۰ سال گذشته در لرستان ۲۵ نفر حق بیمه پرداخت می کردند و یک نفر مستمری می گرفت، امروز در لرستان چهار نفر حق بیمه پرداخت می کنند و یک نفر مستمری می گیرد، در شهرستان دورود دو نفر بیمه شده داریم و یک نفر مستمری بگیری داریم و به همین راحتی منابع و مصارف به نقطه سر به سری و بحران می رسد.

مدیرکل تامین اجتماعی لرستان با تاکید بر اینکه پایداری این سازمان وظیفه همگانی است و حساسیت به پایداری صندوق تامین اجتماعی باید به یک گفتمان عمومی تبدیل شود، افزود: در پنج سال اخیر بیش از سه هزار رای در کمیته های سخت و زیان آور صادر شده که مربوط به کارگاههای تعطیل شده، غیر مشمول قانون کار، خانوادگی و… بوده است و این امر انحراف از قانون و آئین نامه است.

۲۰ درصد از احکام تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری نقض میشوند

معاون دیوان عدالت اداری کشور، گفت: حدود ۲۰ درصد از احکام صادر شده توسط تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری نقض می شوند.

حجت الاسلام رحیم باقری در نشست هم اندیشی دیوان عدالت اداری و سازمان تامین اجتماعی در سخنانی با اشاره به اینکه خوشبختانه استان لرستان در خصوص تعامل با دیوان عدالت اداری، ارسال به موقع لوایح از سوی تامین اجتماعی و وزارت کار مشکلی وجود ندارد و عملکرد مطلوبی در این رابطه داریم، اظهار داشت: ارتباطات کاری بین همکاران حقوق وزارت کار، دیوان عدالت اداری، سازمان تامین اجتماعی دوستانه و مطلوب است.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه به لوایح به موقع پاسخ داده می شود، عنوان کرد: همچنین احکامی که صادر شده به موقع اجرا می شود.

۲۰ درصد از احکام تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری نقض می شون
د

معاون دوان عدالت اداری کشور با تاکید بر اینکه موارد روال طبیعی دارد و اکثر اقدامات همکاران مورد تایید قرار می گیرد، افزود: ۸۳ درصد اقدامات و تصمیمات سازمان تامین اجتماعی در استان مورد تایید قضات دیوان عدالت اداری قرار گرفته است.

حجت الاسلام باقری، بیان داشت: به صورت میانگین ۱۷ درصد احکام و تصمیمات سازمان تامین اجتماعی در دیوان عدالت اداری مورد تایید قرار نگرفته است.

وی با تاکید بر اینکه این یک امر طبیعی است، سالانه از مجموع ۲۵ هزار تصمیمات و احکام صادر شده از سوی تامین اجتماعی، زیر ۲۰ درصد آنها نقض می شوند، افزود: همچنین در حوزه کار که حدود ۲۰ هزار پرونده در دیوان عدالت اداری داریم، حدود چهار هزار پرونده نقض می شود و با این اوصاف حدود یک پنجم این احکام نقض می شوند.
معاون دیوان عدالت اداری، گفت: امر یک اتفاق مبارک بوده و طلایی ترین دوران تعامل بین دیوان عدالت اداری، سازمان تامین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوط به دوران ریاست رئیس سابق تامین اجتماعی و همچنین رئیس فعلی این سازمان است.

سوء استفاده برخی افراد از موضوع احتساب سابقه کار

حجت الاسلام باقری در ادامه با اشاره به موضوع احتساب سابقه، آثار آرای هئیت های تشخیص و حل اختلاف در خصوص احتساب سابقه بیمه، عنوان کرد: مشاغل سخت و زیان آور نیز نوعی احتساب سابقه است.

وی با بیان اینکه در بحث احتساب سابقه، این حقیقت وجود دارد که یک سری افراد در کارگاهها اشتغال داشته اند و کارفرمایان آنها به هر دلیلی برای آنها سابقه اشتغال را اعلام نکرده اند، افزود: این حق مسلم این افراد است که برای احتساب سابقه به سازمان های مربوطه مانند تامین اجتماعی مراجعه کنند.

معاون دیوان عدالت اداری در ادامه با تاکید بر اینکه ماده ۱۵۷ صلاحیت رسیدگی به اختلاف کار و کارفرما از سوی هیئت های حل اختلاف و تشخیص اداره کار را اعلام کرده است، گفت: توصیه ما در بحث احتساب سابقه به هیئت های حل اختلاف، رای ۷۲۰ و ۵۶۳ و شیوه نامه ای که با امضای دیوان عدالت اداری و رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی صادر شده را مورد توجه قرار دهند.

حجت الاسلام باقری، تصریح کرد: اگر اختلافی بین کارگر و کارفرما وجود داشت هیئت های حل اختلاف و تشخیص ورود پیدا کنند، چرا که ما در دیوان عدالت اداری ریشه یابی کرده ایم، درصد کمی از افراد مستحق احتساب سابقه هستند و تعدادی از افراد از این بستر هیئت ها، سازمان تامین اجتماعی و دیوان عدالت اداری سوء استفاده می کنند.

ورود جدی برای جلوگیری از سوء استفاده از احتساب سابقه کار

وی با تاکید بر اینکه این افراد با رای که از هیئت اختلاف می گیرند در دیوان عدالت اداری ادعای احتساب سابقه دارند، تصریح کرد: این رای در محل اختلاف صادر نشده و این اشکالی بوده که وجود دارد.

معاون دیوان عدالت اداری، بیان داشت: این امر در برای هیئت های اختلاف تبیین شود در مواردی که اختلاف وجود دارد، ورود پیدا کنند.

حجت الاسلام باقری با تاکید بر اینکه کسی که این رای احتساب سابقه را از هیئت ها می گیرد، خود را محق می داند و به دیوان عدالت اداری و مراجع دیگر که می رود خود را طلبکار می داند، گفت: در این راستا جلساتی را با سازمان تامین اجتماعی داشته ایم، ما تا کی باید هر روز شاهد توسعه دعواها باشیم؟

وی با تاکید بر اینکه ما هر روز شاهد افزایش احتساب سابقه هستیم، هر سال از سال قبل بیشتر می شوند و این تمامی ندارد، گفت: در جلسه ای که با تامین اجتماعی داشتیم منجر به صدور بخش نامه شد، تامین اجتماعی هر کارگر و بیمه شده ای در هر جایی که کار می کند و کار فرما برای او حق بیمه‌ای پرداخت کرده است، مدت، نوع شغل، میزان دستمزد رابه اطلاع اش برساند و اگر فرد اعتراضی دارد ظرف شش ماه مهلت دارد که به شعبه مربوطه مراجه کنند و اسناد و مدارک خود را ارائه کند. در استان لرستان بیمه بیکاری می گیرند که در سیل اخیر نیز حدود ۵۰۰ مورد برقراری بیمه بیکاری داشته ایم.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید