به مناسبت هفته ازدواج:
تاریخ: ۱۷:۲۴ :: ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری: تجرد گرایی می تواند معضلات اجتماعی زیادی در برداشته باشد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان در گفتگو با پایگاه خبری سنگ نوشته، ضمن تبریک هفته ازدواج، گفت: در تحقق ازدواج موفق سه اصل اساسی وجود دارد؛ هم کفو بودن زوجین، مهریه کم و رعایت اعتدال و ازدواج به هنگام. با توجه به این سه اصل می توان گفت: ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه (س) مدل و الگوی از ازدواج ایده آل است چرا که در این ازدواج مقدس تناسب و هم کفو بودن رعایت شده است. هم از لحاظ موقعیت خانوادگی و هم از جهت ایمان و اعتقادات.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان در گفتگو با پایگاه خبری سنگ نوشته، ضمن تبریک هفته ازدواج، گفت: در تحقق ازدواج موفق سه اصل اساسی وجود دارد؛ هم کفو بودن زوجین، مهریه کم و رعایت اعتدال و ازدواج به هنگام. با توجه به این سه اصل می توان گفت: ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه (س) مدل و الگوی از ازدواج ایده آل است چرا که در این ازدواج مقدس تناسب و هم کفو بودن رعایت شده است. هم از لحاظ موقعیت خانوادگی و هم از جهت ایمان و اعتقادات.

اصل دوم در ازدواج موفق؛ اعتدال در میزان مهریه

ناهید پرویز پور دومین ویژگی و اصل در ازدواج موفق را در اعتدال در میزان مهریه عنوان کرد و افزود: باید توجه داشت، میزان مهریه تعیین شده برای حضرت زهرا(س) به اندازه ای بوده که حضرت علی علیه السلام توان پرداخت آن را داشته است همان طور که مستحضرید مهریه در دین مبین اسلام عندالمطالبه است و باید میزان آن به اندازه ای تعیین شود که هر زمان زن مطالبه آن را داشته باشد برای مرد قابل پرداخت باشد.

سومین اصل در ازدواج به هنگام بودن سن ازدواج است

وی ادامه داد: سومین اصل در ازدواج به هنگام بودن سن ازدواج است و حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه (س) در سن معقول و عرف آن زمان جامعه عرب ازدواج کردند که در کنار سه اصل مهم اشاره شده، سادگی در مراسم عروسی و جهیزیه ساده از ویژگی های بارز ازدواج این زوج آسمانی بوده است که برای شروع زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

ازدواج مقدس ترین پیوند میان انسانها

مدیرکل امور بانوان و خانواده ازدواج را مقدس ترین پیوند میان انسانها دانست و تاکید کرد: ازدواج مسئولیت و تعهدی که برای انسان ها ایجاد می کند ناشی از محبت و عشق است و با سایر قراردادهای اجتماعی تفاوت زیادی دارد. اسلام به ازدواج توجه فراوانی دارد و در احادیث و روایات زیادی به اهمیت ازدواج اشاره شده است به عنوان مثال پیامبر عظیم الشأن اسلام می‌فرماید: ازدواج سنت من است و هر کس به سنت من عمل نکند از من نیست و یا در جای دیگر می فرماید: با ازدواج از نیمه دین خود پاسداری کنید.


ازدواج باعث آرامش روحی و روانی طرفین

پرویزپور اذعان داشت: در زندگی اجتماعی کشور ما نیز ازدواج از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که ازدواج باعث آرامش روحی و روانی طرفین، برطرف کردن نیازهای غریزی و طبیعی پرورش نسل و پیشگیری از بسیاری از آسیبهای اجتماعی می گردد.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی عوامل گوناگون اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی بر افزایش سن ازدواج و تجردگرایی تاثیر گذار است، ابراز داشت: از جمله این عوامل می‌توان به وضعیت اقتصادی، بیکاری جوانان، عدم اشتغال پایدار، مسکن، سخت گیری برخی از خانواده ها، رشد فزاینده طلاق در جامعه و ترس از طلاق برای ازدواج در بین جوانان مجرد، تمایل به ادامه تحصیل و غیره اشاره کرد.


تجرد گرایی می تواند معضلات اجتماعی زیادی را در برداشته باشد

ناهید پرویز پور تاکید کرد: تجرد گرایی می تواند معضلات اجتماعی زیادی را در برداشته باشد. سن ازدواج افزایش می‌یابد امکان دارد فرد برای تامین نیازهای عاطفی و جنسی خود در مسیر نادرست قرار گیرد که نتیجه آن بسیاری از مشکلات جسمانی فردی و اجتماعی خواهد بود که از جمله آن می‌توان به افسردگی و افکار خودکشی، بی انگیزگی برای ادامه زندگی و عدم مسئولیت پذیری اجتماعی اشاره کرد.

ازدواج موجب نشاط در جامعه

وی اظهار داشت: ازدواج باعث تداوم نسل می‌شود و تجرد گرایی باعث کاهش فرزندآوری در جامعه که ادامه این روند با کاهش میزان باروری و سوق دادن جامعه به سمت پیری و از بین رفتن جمعیت جوان و در نتیجه کاهش نشاط در کشور خواهد شد.

چگونه جوانان را به ازدواج ترغیب کنیم؟

مدیرکل امور بانوان و خانواده در ادامه تاکید کرد: نباید نسبت به اهمیت و جایگاه مقدس ازدواج بی تفاوت باشیم لذا مشاوره های پیش از ازدواج، پررنگ کردن مزیت های ازدواج، تبلیغات گسترده در جهت ازدواج آسان و عاری از تجملات،حمایت های دولتی از طریق افزایش وام‌های قرض‌الحسنه به زوج‌های جوان، پشتیبانی خانواده‌ها از جوانان و اجتناب از سخت‌گیری‌های بی‌مورد، می‌تواند در ترغیب و تشویق جوانان به ازدواج موثر باشد.


در گذشته ازدواج برای جوانان از آرزوهای مهم بود

پرویز پور در تفاوت ازدواج در شرایط فعلی با دوران گذشته، تشریح کرد: همانطور که اشاره کردیم دلایل مختلفی وجود دارد که جوانان تمایل به ازدواج ندارند، در گذشته با توجه به این که مناسبات سنتی قوی‌تر بود ازدواج برای جوانان از آرزوهای مهم بود و همسریابی و کمک به خانواده ها صورت می گرفت و از طرفی بسیاری از چالش های زندگی مدرن وجود نداشت و جوانان با آسودگی خاطره اقدام ازدواج می‌کردند اما امروزه ازدواج به یک چالش برای جوانان تبدیل شده است.


آیا فرد گریزان از ازدواج نرمال است؟

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که فرد گریزان از ازدواج نرمال است یا خیر،افزود: نگرانی های زیادی از جمله تأمین مسکن، تهیه جهیزیه، برگزاری مراسمات پرهزینه،دغدغه شغل ثابت و… ذهن جوانان را در موضوع ازدواج به خود مشغول کرده است و لذا نمی توان گفت: فردی که از ازدواج فراری است، نرمال است یا نرمال نیست و این موضوع باید به طور جدی مورد آسیب‌شناسی قرار بگیرد تا با کمک همه نهادهای رسمی و سازمانهای مردم نهاد در جهت حل چالش جوانان اقدام شود.

ازدواج یک پدیده اجتماعی ست

مدیرکل امور بانوان و خانواده تصریح کرد: ازدواج علاوه بر جنبه های فردی دارای جنبه های اجتماعی نیز هست وقتی که دو نفر با هم ازدواج می‌کنند، خانواده تشکیل می‌شود و خانواده به عنوان کوچک ترین و مهم ترین نهاد اجتماعی در جامعه محسوب می‌شود که باید تابع ضوابط و نظام حقوقی خاصی باشند.

ازدواج یکی از ارکان موفقیت و مهم برای آسایش جامعه

ناهید پرویزپور در پایان گفت: از سوی دیگر ازدواج یکی از ارکان موفقیت و مهم برای آسایش جامعه و رفاه بشر به شمار می‌رود و با گسترش ازدواج موفق در جامعه، بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی رفع خواهد شد و جامعه از سلامت اجتماعی برخوردار می شود لذا اهمیت جنبه اجتماعی ازدواج کمتر از اهمیت جنبه های فردی و شخصی آن نیست.

گفتگو: نرگس سپهوند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید