تاریخ: ۱۵:۴۰ :: ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
دره خرم‌آباد در مسیر ثبت جهانی/ کتاب «مفرغ لرستان» رونمایی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان خبر داد: پرونده اولیه ثبت جهانی دو اثر تاریخی شامل دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک‌الافلاک و دیگر آثار تاریخی این شهرستان تکمیل و به منظور بررسی ارسال شده است.

به‌ گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، عطا حسن‌پور امروز چهارشنبه نهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک سال نو و تقارن آن با بهار قرآن، اظهار کرد: در آینده‌ای نزدیک کتاب «مفرغ لرستان» با مضمون آخرین کاوش‌های باستان شناسی لرستان در کشور بلژیک چاپ و سپس در لرستان رونمایی خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان با اشاره به اینکه سال گذشته به منظور آزادسازی حریم قلعه فلک‌الافلاک، ۴ جلسه با وزیر و معاون وزیر و استاندار لرستان برگزار شده است، بیان کرد: اعتبار لازم برای ساخت پادگان به سپاه استان پرداخت شده بود اما با بالا رفتن تورم و افزایش قیمت‌ها، سپاه خواستار دریافت اعتبار از محل دیگر برای ساخت پادگان جدید است.

او افزود: بالاخره در ۲۷ اسفند سال گذشته موفق شدیم پرونده اولیه ثبت جهانی ۲ اثر تاریخی شامل دره خرم‌آباد با محوریت قلعه فلک‌الافلاک و دیگر آثار تاریخی این شهرستان را تکمیل و به منظور بررسی ارسال کنیم.

حسن‌پور در خصوص آخرین وضعیت پادگان ۰۷ خرم‌آباد نیز عنوان کرد: تمام تلاش بر این است که بناهای تاریخی این مجموعه آسیب نبیند و اثر برای مردم باقی بماند، ضمن اینکه حق و حقوق ارتش سر جای خود بوده و میراث در این زمینه دخالتی نخواهد داشت.

او تصریح کرد: انجام هر گونه عملیات ساخت و‌ساز در مجموعه ۰۷ باید بر اساس ضوابط اداره کل میراث‌فرهنگی باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اپلیکیشن «لرستان سفر»، گفت: این برنامه در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیان و طبق دستور ریاست جمهوری در خصوص بهره‌وری راه‌اندازی شد و در اختیار گردشگران قرار گرفت.

حسن‌پور ادامه داد: بر اساس آخرین آمار تا کنون ۵ هزار نفر اقدام به نصب اپلیکیشن لرستان سفر کردند.

او در پایان اجرای طرح گردشگری کودک محور در محوطه بناهای تاریخی و جاذبه‌های تاریخی استان، استقرار موکب ماه مبارک رمضان در محوطه قلعه فلک‌الافلاک، توجه به شئونات ماه مبارک رمضان و اجرای برنامه‌های فرهنگی عفاف و حجاب از جمله توزیع گلونی را از دیگر برنامه‌های فرهنگی نوروز امسال برشمرد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید