تاریخ: ۱۰:۱۳ :: ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
انتقال اتوبوس‌های شهری خرم‌آباد و کاهش ظرفیت حمل‌ونقل عمومی در شهر

انتقال تعداد قابل توجهی از اتوبوس‌های درون شهری خرم‌‌آباد به شهرهای دیگر و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله چالش‌های پیش روی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری خرم‌‌آباد است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، به نقل از فارس، نقش ناوگان حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا همچنین حفظ امنیت شهروندان بر کسی پوشیده نیست، اما به دلایلی استقبال مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس چندان زیاد نیست.

طبق آمار حدود ۷۰ در صد از ناوگان حمل و نقل عمومی خرم‌‌آباد فرسوده است، از طرفی عرض کم معابر سبب شده زمان جا به جایی مسافر با ناوگان اتوبوسرانی طولانی شود.

اما ظرف یک سال گذشته با چالش انتقال تعدادی از اتوبوس‌های درون شهری خرم‌‌آباد به دیگر شهرها هم هستیم، همه این موارد سبب شده ناوگان اتوبوسرانی خرم‌‌آباد جایگاه و نقش چندانی در جا به جایی مسافر نداشته باشند.

 
با توجه به نقش و جایگاه حمل و نقل عمومی در جا به جایی مسافران باید شرایطی فراهم شود تا شهروندان از اتوبوس به عنوان وسیله نقلیه عمومی و ایمن استفاده کنند.

 
به منظور آگاهی از وضعیت ناوگان اتوبوسرانی خرم‌‌آباد با مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد و نایب رییس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

درآمد پایین و عدم استقبال شهروندان علت خروج اتوبوس‌های درون شهری

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد در خصوص انتقال تعدادی از اتوبوس‌های درون شهری با شهرهای دیگر می‌گوید: شهروندان معمولا وسیله نقلیه‌ی را انتخاب می‌کنند که در کمترین زمان و هزینه جا به جا شوند، با توجه به عرض کم معابر خرم‌‌آباد همچنین نبود خط ویژه استفاده از اتوبوس برای سفر زمان بر است به همین دلیل شهروندان تمایل چندانی برای استفاده از اتوبوس ندارند.

مهدی صفربیرانوند می‌افزاید: نکته دیگر اینکه ظرف دو سال گذشته و با شیوع کرونا درآمد رانندگان اتوبوس کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد نود دستگاه اتوبوس را با مالکیت خود به بخش خصوصی واگذار کرد، عنوان می‌کند: صاحبان اتوبوس دویست تا چهارصد میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردند اما با فعالیت شبانه روزی درآمد چندانی عایدشان نمی‌شد به همین دلیل حدود ۳۰ تا ۴۰ دستگاه از خرم‌آباد خارج شده است.

پیگیر برگرداندن اتوبوس‌ها هستیم

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: مکاتباتی را برای برگرداندن اتوبوس‌هایی که از خرم‌‌آباد خارج شده‌اند انجام داده‌ایم زیرا با شهرداری قرار داد ۵ تا ۷ سال دارند و تا اتمام قرار داد باید در خرم‌آباد مشغول فعالیت باشند.

وی می‌افزاید: ما مشوق‌هایی را برای بازگرداندن این اتوبوس‌ها در نظر گرفته‌ایم و موفق شدیم تعدادی از آنها را برگردانیم، اما در صورت عدم همکاری از طریق مراجع قضایی و کمیته انضباطی پیگیر خواهیم شد چون سند این دستگاه‌ها در سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد است.

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی خرم‌‌آباد ظرف دو ماه آینده

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی هم توضیح می‌دهد: از نود دستگاه اتوبوس درون شهری خرم‌‌آباد حدود پنجاه دستگاه عمر مفید خود یعنی ۱۰ تا ۱۵ سال را تمام کرده‌اند، اما به دلیل وضع اقتصادی کشور امکان جایگزینی اتوبوس جدید آنها وجود ندارد.

صفربیرانوند می‌گوید: اما به دنبال نوسازی ناوگان اتوبوسرانی خرم‌‌آباد هم از طریق پرداخت بلاعوض و هم تسهیلات قرض الحسنه تا پایان سال هستیم.

شهروندان از ناوگان اتوبوسرانی استقبال نمی‌کنند

وی با اشاره به اینکه استقبال شهروندان خرم‌آبادی از ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس چندان خوب نیست، عنوان می‌کند: شهروندان خرم‌‌آبادی تمایلی به استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند این در حالی است که روزانه از مسافربران شخصی نیز شکایت‌هایی را مطرح می‌کنند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و بار شهرداری خرم‌آباد می‌گوید: در راستای تشویق شهروندان به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی دو پیشنهاد را به شورای ترافیک ارائه کردم، یک پیشنهاد اجرای طرح زوج و فرد خودروهای شخصی دوم فرهنگ سازی در راستای استفاده از حمل و نقل عمومی است همچنین نصب خط ویژه اتوبوس هم بسیار مهم است.

صفربیرانوند در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: ایستگاه اتوبوس را در ماسور ، شهرک چنگایی و مسکن مهر هم هستیم که به محض مشخص شدن مبدا عملیاتی می‌شود.

نایب رییس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز با اشاره به اینکه تعدادی از اتوبوس‌های درون شهری با شیوع کرونا از شهر خارج شدند، عنوان می‌کند: حدود ۵۰ دستگاه اتوبوس نیز در پارکینگ نقلیه شهرداری هستند و نیاز به تعمیرات اساسی دارند.

مجید دریکوند می‌گوید: در راستای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی خرم‌‌آباد رایزنی‌هایی را برای پرداخت کمک بلا عوض و تسهیلات انجام داده‌ایم، طبق گزارش شهردار و مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد ظرف یک یا دو ماه آینده نوسازی ناوگان اتوبوسرانی انجام می‌شود.

تاکید بر فراهم کردن زیرساخت‌های فرهنگی

عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد به راهکار تشویق مردم به استفاده از ناوگان اتوبوسرانی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: ملاحظات ترافیکی مانند زوج و فرد کردن تردد خودروها، تقویت زیر ساخت‌های فیزیکی، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی همچنین تقویت زیر ساخت‌های فرهنگی در حوزه استفاده از خودروهای مناسب حمل و نقل عمومی و کاهش سفرهای غیر ضروری می‌تواند تاثیر گذار باشد.

وی بیان می‌کند: استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی کاهش ترافیک و کاهش آلودگی را به دنبال دارد،بنابراین فراهم کردن زیر ساخت های لازم ضروری است.

وی با بیان اینکه پوشش مناطقی مانند ماسور و مسکن مهر دره گرم به ایستگاه اتوبوس ضروری است، عنوان می‌کند: باز تعریف ایستگاه‌های اتوبوس و فراهم کردن شرایط برای پرداخت وجوه هم باید مد نظر قرار بگیرد.

فرسودگی ۷۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان نیز در خصوص وضع ناوگان حمل و نقل عمومی استان می‌گوید: حدود ۷۰ درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از تاکسی و اتوبوس فرسوده است.

مرتضی چغلوند با اشاره به اینکه یکی از علل ترافیک شهری خودروهای شخصی هستند، می‌افزاید: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند مشوقی باشد برای استفاده از وسایط نقلیه عمومی که در این صورت ما شاهد کاهش ترافیک هم خواهیم بود.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید