گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۲:۵۵ :: ۱۴۰۲/۰۳/۲۲
استفاده از آرای جایگزین حبس باید در دستور کار قضات قرار گیرد/ باید با مردم مانند خانواده خودمان رفتار کنیم

رئیس کل دادگستری لرستان با اشاره به اینکه استفاده از آرای جایگزین حبس بایستی در دستور کار قضات قرار گیرد، ابراز داشت: این موضوع یک ظرفیتی است که قانونگذار پیش‌بینی کرده تا افرادی که مستحق زندان نیستند پایشان به زندان باز نشود.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، حجت‌الاسلام سعید شهواری صبح امروز در بازدید از حوزه قضایی شهرستان‌های درود و ازنا، بیان کرد: از تمام تلاش‌ها، زحمت‌ها و کوشش‌های همکاران محترم در حوزه قضایی درود و ازنا تقدیر و تشکر کرده و امیدوارم این تلاش‌ها همچنان جهادی ادامه داشته باشد و موجب رضایتمندی مردم شود.

وی در ادامه با بیان اینکه دادسراها و دادگاه‌ها معرف چهره دادگستری هستند و هرچه عملکرد این واحدها بهتر باشد نگاه مردم به مجموعه بهتر خواهد بود و به دستگاه قضایی اعتماد خواهند کرد، ابراز داشت: برای پیشرفت برنامه محوری یک امر مسلم است و در دادگستری ملاک انجام کار برنامه‌هایی است که اجرا می‌شود از جمله برنامه‌های ابلاغی، برنامه عملیاتی و فرامین مقام معظم رهبری که این برنامه‌ها به عملکرد صحیح ما کمک می‌نمایند.

رئیس کل دادگستری لرستان افزود: وضعیت و پیشرفت برنامه عملیاتی بایستی مدام توسط روسای حوزه های قضایی و دادستان‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در پیشبرد آن تلاش و کوشش نمایند.

شهواری با بیان اینکه امروزه دادگستری با چالش‌هایی روبروی است که برای حل آنها برنامه عملیاتی ابلاغ شده، گفت: یکی از این چالش‌ها اطاله دادرسی است که تأثیر بسزایی در زندگی مردم دارد و بایستی مدیران حوزه های قضایی به آن توجه ویژه داشته و برای آن برنامه‌ریزی نمایند.

وی گفت: یکی دیگر از چالش‌های دادگستری پرونده‌های مسن است که برای حل آنها نیاز است نشست‌های قضایی تقویت و کمیته‌ای برای بررسی و ارائه راه حل در راستای مختومه شدن آنها تشکیل گردد، همچنین مختومه شدن اینگونه پرونده‌ها در رضایتمندی مردم بسیار موثر است.

شهواری افزود: برای کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگستری ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که شورای حل اختلاف یکی از آنهاست و در همین راستا ارجاع پرونده‌های ماده ۷۱۶ و ۷۱۷ مربوط به تصادفات به شورای حل اختلاف می‌تواند کمک بسزایی نماید.

نماینده عالی دستگاه قضایی در استان ضمن تاکید بر اینکه بایستی بر قرارهای منتهی به بازداشت نظارت جدی و با دقت صورت گیرد، افزود: مسئله اتقان آرا جزو برنامه‌های ویژه قوه قضاییه است که در همین راستا مواردی که منتهی به نقض رای می‌شود احصا شده و در اسرع وقت به حوزه‌های قضایی ابلاغ خواهد شد و ضرورت دارد که حوزه های قضایی موارد نقض را برطرف کرده‌ و از تکرار آنها جلوگیری بعمل آوردند.

وی تکریم ارباب رجوع را مسئله‌ای بسیار مهم دانست و تاکید کرد: بایستی با مردم مانند خانواده خودمان رفتار کنیم، باید با مردم با حوصله صحبت کنیم هر چند شاید خواسته افراد قانونی نباشد، اما بایستی با روی خوش آنها را اقناع کنیم تا کاملاً متوجه شده و راضی گردند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید