تاریخ: ۲۲:۴۷ :: ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
انارستان‌های کوهدشت نیازمند برندسازی هستند

یعقوب دالوند- مجموع باغات انار در سطح استان لرستان ۱۷۰۰ هکتار است که ۱۶۰۰ هکتار از آن در شهرستان کوهدشت وجود دارد. وجود همین ظرفیت بی‌بدیل برای توسعه گردشگری، علاوه بر رونق گردشگری کشاورزی با اشتغالزایی نیز همراه است. در منطقه تنگ سیاب کوهدشت کتیبه‌هایی به‌دست آمده که قدمتی قریب به ۱۸۰۰ سال از کشت این میوه را اثبات می‌کنند.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت، نرگس سپه‌وند انارستان‌های لرستان نیازمند توسعه هستند و این ظرفیت می‌تواند در جشنواره‌های ملی مطرح شود و در حوزه تولید و صنعت آگروتوریسم نیز با دیگر استان‌ها رقابت داشته باشد. بدیهی است ظرفیت انار در منطقه تنگ سیاب کوهدشت باید برندسازی شود و همچنین نیازمند برنامه‌ریزی و آمادگی بیشتر در بخش بازاریابی و حمایت از باغداران است.

در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چند میز تخصصی در مورد گردشگری تعریف شده که استان لرستان به خاطر قابلیت‌ها و‌ پتانسیل‌های متعدد طبیعی و گردشگری چهار مورد از این میزها را تصاحب کرده که شامل میز گردشگری کشاورزی و باغی، میز اکوتوریسم، میز ژئوتوریسم و میز گردشگری خوراک است که سه مورد از این میزها در شهرستان کوهدشت قابلیت اجرا دارند.

به عقیده لرستان‌پژوهان طلوع تاریخ لرستان از شهرستان کوهدشت بوده و تنگه سیاب عرصه نخستین قدم‌های پژوهشگران دنیا در این نقطه بوده است. از لحاظ قرابت با دیگر جاذبه‌های گردشگری تنگه برنجان منطقه رودبار در شعاع ۳۰ کیلومتری این منطقه قرار دارد. تنگه کافرین حد فاصل ایلام و لرستان نیز در قسمت جنوبی همین منطقه قرار دارد و از یک سوی دیگر منتهی به سد سیمره می‌شود که حوزه آبگیر آن ۴۲ کیلومتر است و‌ تمام کرانه سیمره را با ۱۲۰ اثر تاریخی و فرهنگی پوشش می‌دهد.

با این اوصاف باید گفت متاسفانه کوهدشت در زمینه گردشگری کمتر مورد توجه قرار گرفته که نیازمند توجه بیشتر استاندار و سرمایه‌گذاران بخش گردشگری است‌.

در زمینه برندسازی علاوه بر انارستان تنگه سیاب کوهدشت، باغستان‌های انجیر زیودار منطقه پلدختر، گردوی کهمان الشتر، سیب بروجرد، زردالوی مروئک و عسل کوه‌های هشتادپهلو و گرین هر کدام قابلیت برندینگ دارند.

در اصطلاح برندینگ اعتقاد بر این است که باید برند DNA داشته باشد. در حقیقت وجود همین DNA برند را تعریف می‌کند و در همین راستا در کاووش‌های باستان‌شناسی منطقه تنگ‌سیاب کوهدشت یک کاخ ساسانی کشف شده که در تمام عناصر این کاخ، نگاره‌هایی با نقش انار دیده می‌شود که حتی همراه با نقش گل انار است و این دقیقا گواه وجود DNA و جوهرسازی آگروتوریسم در این اثر ۱۸۰۰ ساله است.

در نهایت باید گفت توسعه پایدار گردشگری در سطح استان لرستان، خصوصا منطقه کوهدشت نیازمند حمایت مدیریت ارشد استان و ورود سرمایه‌گذاران آگروتوریسم و دیگر حوزه‌های گردشگری است که تلاش مسئولان و فعالان توسعه گردشگری استان را در این زمینه می‌طلبد.

نرگس سپه‌وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید