بازدید خبرنگاران از مجتمع کشت و صنعت و گردشگری فجر صفا لرستان؛
گروه: برگزیده
تاریخ: ۱۱:۰۰ :: ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
بزرگترین ظرفیت توسعه‌محور در لرستان

شرکت فجر صفا لرستان، یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های تولیدی، تحقیقاتی و گردشگری ایران و خاورمیانه است که با رویکردی دانش‌بنیان، بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و استعدادهای بالقوه این خطه از کشور را به‌عنوان رسالت خود مدنظر قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، این مجموعه بزرگ و مدرن، امروز با انجام مطالعات و پژوهش‌های علمی و مطالعات تخصصی، پروژه‌های متعددی را در بخش‌های مختلف کشاورزی، دام‌پروری و گردشگری، مبتنی بر تحلیل فناوری و رصد بازار با رویکرد بین‌المللی طراحی و اجرا نموده است. این شرکت در سال ۱۳۵۴ توسط وزارت کشاورزی وقت بانام مجتمع گوشت و باهدف خرید و پرواربندی دام‌های مازاد عشایر تأسیس و تأمین بخشی از پروتئین کشور راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۹۳ به بخش خصوصی واگذارشده و فعالیت جدی خود را در بخش‌های مختلف کشاورزی، دام‌پروری و گردشگری شروع نموده و انشا الله در یک دوره ۵ تا ۷ ساله طی سه فاز مختلف تکمیل و تجهیز خواهد شد.

محمدمهدی عرب نژاد مدیرعامل این مجموعه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان مهم‌ترین دستاوردهای مجتمع فجر صفا را این‌گونه برشمرد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری در جهت ارتقای فرهنگی و اقتصادی، جذب سالانه ۶۰ هزار نفر توریست و ایجاد بیش از ۲۵۰۰ فرصت شغلی در استان لرستان، تولید ۱۵ هزار تن محصولات باغی، تولید ۳۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای، گوشت قرمز ۳ هزار تن و تولید هزار گوشت ماهیان خاویاری.
عرب نژاد تأکید کرد: ما متعهد و مصمم هستیم تا ضمن حفظ و بهبود منابع طبیعی و محیط‌زیست و رعایت حقوق شهروندان و کارکنان، به سهم خود در افزایش تولید و اشتغال کشور و بومی‌سازی فنّاوری‌های روز دنیا در درون کشور کمک نماییم.

تولید نژاد جدید گوسفند در شرکت کشت و صنعت لرستان

وی در ادامه بیان کرد: شرکت کشت و صنعت و گردشگری فجر صفای لرستان به‌عنوان یکی از مجموعه‌های پیشرو کشور در زمینه‌های متنوع کشاورزی و دامداری علمی، در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته تهران حضوری فعال دارد.
وی اضافه کرد: واحد دام‌پروری مجموعه فجر صفا که پروژه‌های مختلفی ازجمله اصلاح نژاد گوسفند رومانوف و ترکیب آن با نژاد محلی لرستان را با بهره‌گیری از برترین مشاوران دنیا در دستور کار خود قرار داده است.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت فجر صفای لرستان گفت: این شرکت در حال حاضر نژاد جدیدی تولید کرده است که از هر نظر نسبت به سایر نژادهای گوسفند بومی و محلی برتری دارد.
عرب نژاد اضافه کرد: چندقلوزایی، نداشتن دنبه و گوشت بیشتر، تعداد زایش بالاتر در طول عمر، پشم باکیفیت‌تر، کاهش سن بلوغ، شیردهی بیشتر، تولیدمثل غیر فصلی و… ازجمله ویژگی‌های نژاد جدید است.
وی خاطرنشان کرد: شرکت کشت و صنعت و گردشگری فجر صفا به‌عنوان نماینده لرستان در نمایشگاه بین‌المللی دام و طیور تهران آماده است تا از تجربیات و دانش بومی‌سازی شده خود در جهت طراحی پروژه‌های کشاورزی و دامداری و ارائه مشاوره به سایر تولیدکنندگان و فعالان حوزه‌های دام‌پروری و کشاورزی استفاده کند.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت فجر صفای لرستان در خصوص مهم‌ترین بخش کشاورزی این مجموعه تشریح کرد: بخش کشاورزی مهم‌ترین حوزه فعالیت صفا فارم لرستان است. متخصصان، کارشناسان و کارکنان بخش کشاورزی صفافارم در زمینه‌های متعددی فعالیت داشته و توانسته‌اند به پیشرفت‌های چشمگیری در عرصه تولیدات محصولات باکیفیت و سالم زراعی بردارند.

عرب نژاد واحد کشاورزی شرکت کشت و صنعت و گردشگری فجر صفا لرستان را شامل:پروژه‌های بخش کشاورزی، احداث گلخانه مکانیزه و هیدروپونیک به مساحت ۵۰ هکتار،۳ هکتار گلخانه تولید نشا، ۴۷ هکتار گلخانه تولید صیفی‌جات و در بخش باغات میوه مجموعه باغات میوه به مساحت ۵۰۰ هکتار، انجیر خشک ارگانیک مساحت ۱۶۰ هکتار، زنجیره تولید نهال، واحد تولید انواع نهال (کشت بافت و پیوندی) در مساحت ۷۰ هکتار و ظرفیت ۲ میلیون اصله در سال عنوان کرد.
وی در ادامه اشاره کرد: کشت گیاهان دارویی هم در این مجموعه فعال است ومزارع تولید گیاهان دارویی به مساحت ۵۰۰ هکتار است که شامل کارگاه فرآوری اسانس و دم‌نوش گیاهی نیز می‌باشد.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت فجر صفای لرستان خبر داد: محصولات این مجتمع عظیم بانام‌های تجاری محصولات Farmer و Safa به فروش می‌رسد.

دام‌پروری شرکت فجرصفا لرستان

عرب نژاد در ادامه صحبت‌های خود بخش‌های واحد دام‌پروری شرکت فجر صفا لرستان نیز را این‌گونه تشریح کرد:

زنجیره تولید گوشت قرمز

واحد سیلوهای نگهداری غلات به ظرفیت ۴۴٫۰۰۰ تن
واحد کارخانه خوراک دام با ظرفیت تولید ۳۰٫۰۰۰ تن کنسانتره در سال
واحد اصلاح نژاد دام سبک با ظرفیت ۳۰٫۰۰۰ راس مولد
واحد پرواربندی بره با ظرفیت ۳۰٫۰۰۰ راس در دوره (۹۰٫۰۰۰ راس در سال)
واحد کشتارگاه مکانیزه به ظرفیت ۱۰۰۰ رأس دام سبک و ۱۰۰ رأس دام سنگین در هر شیفت
واحد سردخانه و کارگاه‌های بسته‌بندی گوشت قرمز با ظرفیت ۱۲۰۰۰ تن در سال
واحد سیلوهای نگهدارنده غلات به ظرفیت ۴۴ هزار تن
واحد کارخانه خوراک دام با ظرفیت تولید ۳۰ هزار تن کنسانتره در سال
واحد اصلاح نژاد دام سبک با ظرفیت ۳۰ هزار راس مولد
واحد پرواربندی بره با ظرفیت ۳۰ هزار راس در دوره (۹۰ هزار راس در سال)
واحد کشتارگاه مکانیزه:
به ظرفیت هزار راس دام سبک و ۱۰۰ راس سنگین در هر شیفت
پایانه صادراتی اختصاصی درون و برون‌مرزی شامل ۲۰۰ کشنده یخچال دار
ایجاد شبکه حمل‌ونقل و توزیع بین‌المللی اختصاصی محصولات

پروژه‌های بخش تحقیق و توسعه شرکت کشت و صنعت فجر صفا

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت فجر صفای لرستان در خصوص پروژه‌های بخش تحقیق و توسعه‌ای مجتمع گفت: این پروژه‌ها شامل:پروژه‌های اصلاح نژادی گوسفند باهدف ایجاد یک گله ترکیب نژادی پربازده، ایستگاه اصلاح نژاد پرورش زنبورعسل، تولید عوامل کنترل بیولوژیک آفات، تولید و فرآوری گیاهان دارویی با رویکرد احیا و رونق جایگاه طب سنتی، راه‌اندازی مرکز کشت بافت سلولی باهدف توسعه ارقام باارزش، اصلاح نژاد و پرورش زنبورعسل هستند.
عرب نژاد تولید سالانه پروژه‌های زنبورعسل را هزار کلونی زنبورعسل، ۱۰۰ کیلوگرم ژل رویال، تولید، بسته‌بندی و صادرات ۱۰ تن عسل طبیعی، یک‌تن گل گرده، یک کیلوگرم زهر زنبورعسل و یک‌تن موم زنبورعسل عنوان کرد.

اصلاح نژاد و پرورش زنبورعسل

وی در خصوص اصلاح نژاد و پرورش زنبورعسل نیز آماری بدین شرح ارائه کرد:
۳۰۰۰ کلنی زنبورعسل
تولید ۴۰ تن عسل طبیعی
۲۰۰ کیلوگرم ژل رویال
۱۰۰۰۰ ملکه اصلاح‌شده
بیش از ۱۰۰۰ بچه کندو
زنبور پاکتی، زهر و بره موم
کارگاه فرآوری و بسته‌بندی عسل باهدف صادرات
۳- پرورش و تکثیر ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید سالیانه:
۱۰۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت فجر صفای لرستان اظهار کرد: پرورش و تکثیر ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید سالانه، هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۳۰ تن خاویار نیز در این مجتمع جریان دارد.

حضور کشت و صنعت لرستان در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته


محمدمهدی عرب نژاد تشریح کرد: واحد دام‌پروری مجموعه فجر صفا که پروژه‌های مختلفی ازجمله اصلاح نژاد گوسفند رومانوف و ترکیب آن با نژاد محلی لرستان را با بهره‌گیری از برترین مشاوران دنیا در دستور کار خود قرار داده، اکنون نژاد جدیدی تولید کرده است که از هر نظر نسبت به سایر نژادهای گوسفند بومی و محلی برتری دارد. چندقلوزایی، نداشتن دنبه و گوشت بیشتر، تعداد زایش بالاتر در طول عمر، کاهش سن بلوغ، شیردهی بیشتر، تولیدمثل غیر فصلی و… ازجمله ویژگی‌های نژاد جدید است لذا شرکت کشت و صنعت و گردشگری فجر صفا به‌عنوان نماینده استان لرستان در نمایشگاه بین‌المللی دام و طیور تهران آماده است تا از تجربیات و دانش بومی‌سازی شده خود در جهت طراحی پروژه‌های کشاورزی و دامداری و ارائه مشاوره به سایر تولیدکنندگان و فعالان حوزه‌های دام‌پروری و کشاورزی استفاده نماید.

رونق گردشگری در مجتمع کشت و صنعت لرستان

عرب نژاد در مورد توسعه گردشگری در این شرکت خاطرنشان کرد: با توجه به تنوع بالای آب و هوایی استان در کلیه فصول سال، ظرفیت بالایی جهت جذب گردشگران خارجی در این مجتمع از سوی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در فصل تابستان و کشورهای سردسیر شمالی همچون روسیه در فصل زمستان وجود دارد.
وی در خصوص توان ذخایر این شرکت نیز اذعان داشت: همه‌چیز در این شرکت حساب‌شده است و مجهز به سردخانه و کارگاه‌های بسته‌بندی گوشت قرمز با ظرفیت ۱۲ هزار تن در سال، سیستم شستشو، سورتینگ و بسته‌بندی صیفی و سبزیجات به ظرفیت ۲۰۰ هزار تن، ۵۰ هزار تن محصولات تولیدی شرکت است و نیز ظرفیت۱۵۰ هزار تن جمع‌آوری محصولات میوه، سبزی، صیفی‌جات را دارا است.

بخش بازاریابی، فروش و صادرات

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت فجر صفای لرستان در خصوص بازاریابی، فروش و صادرات محصولات نیز خبر داد: به‌منظور این مهم مطالعاتی تطبیقی از کشورهای هدف و تحلیل و رصد بازار انجام می‌شود و علاوه بر ایجاد شبکه زنجیره‌ای توزیع درون و برون‌مرزی محصولات دو نام تجاری organic, GlobalGAP ازجمله اهم اقدامات ثبت علامت تجاری و برند آفرینی در این شرکت است.

پروژه‌های واحد گردشگری شرکت فجر صفا لرستان

عرب ‌نژاد در پایان پروژه‌های بخش گردشگری شرکت فجر صفا لرستان را بدین شرح اعلام کرد:
ایجاد پروژه بزرگ آگروتوریسم: آشنایی و تجربه بازدید از کلکسیون گیاهان دارویی، لذت برداشت از باغات متنوع و فعالیت‌های روزانه کشاورزی، دام‌پروری، برداشت عسل، دوشیدن شیر و…
احداث باغ گرمسیری، رستوران شیشه‌ای و فودکورت جنگلی
ایجاد باغ بتانیک گردشگری صفا لرستان
ایجاد مسیر درخت سبز
ایجاد جاده کالسکه‌رو، مسیر پیاده‌روی، کوهنوردی خانوادگی و دوچرخه کوهستان
ایجاد منطقه آزاد پرورش پرندگان و پستانداران
ایجاد منطقه شکار و صید تحت حفاظت
ایجاد پیست سوارکاری و مسیر سوارکاری آزاد
ایجاد دریاچه‌های مصنوعی و استخر پرورش ماهی
ایجاد آبشارهای مصنوعی و باغ ایرانی
ایجاد مجتمع‌های ویلایی، باغ ویلا، باغچه خانوادگی، آلاچیق صحرایی و چیت جا (چادرهای محلی)
ایجاد رستوران غذاخوری سنتی، رستوران، تالار پذیرایی، فست فود و کافی‌شاپ
راه‌اندازی دهکده سلامت (check up) با رویکرد پیشگیری و مشاوره تخصصی

گزارش: نرگس سپه‌وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید