اهمیت فضای مجازی و مدیریت آن؛
تاریخ: ۱۶:۱۰ :: ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
بستری که می‌تواند آموزشی- فرهنگی باشد یا موجبات انزوا طلبی و سرقت اینترنتی!

امروزه با پیدایش فناوری های نوین ارتباطی، تجهیزات الکترونیکی هوشمند قابل حمل، جزء لاینفکی از زندگی روزمره انسان شده اند.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- امروزه با پیدایش فناوری های نوین ارتباطی، تجهیزات الکترونیکی هوشمند قابل حمل، جزء لاینفکی از زندگی روزمره انسان شده اند. این وسایل که از آن ها به ابزارهای الکترونیک شخصی تعبیر می شود به اعتقاد کارشناسان و پژوهشگران علاوه به برخی محاسن موجبات انزوا طلبی، دوری از گروه اقوام و دوستان، سرقت اینترنتی، گرایش به سمت فضای تخیلی به صورت افراطی و فاصله گرفتن از واقعیت های جامعه و عدم سازگاری به آنها، پرسه زدن در سایت های غیر اخلاقی و ضد ارزشی به ویژه به چالش کشیدن هویت جوانان و نوجوانان در ابعاد جنسی، فکری و اخلاقی و دینی از جمله مهم ترین آسیب های پدیده اعتیاد به اینترنت است که امروز دیگر آن را به عنوان اعتیاد مدرن قلمداد می کنند.

با این اوصاف امروزه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی فضایی را به وجود آورده است که جامعه اطلاعاتی در آن ایجاد شده است و جامعه را به سوی ساختاری دانش بنیان پیش می برد و این فضا تمامی ابعاد فکری بشری را تحت تاثیر قرار داده است. به طوری که هر فرد با در دست داشتن یک گوشی در تهیه، تولید و عرضه یک محتوا مشارکت می کند.

از این رو این فضا با حجم انبوهی از تولیدات محتوا و انتشار می تواند موجب تهدید یا فرصت در همه عرصه ها اعم از چالش های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و ارزشی یا ضدارزشی و یا امنیتی مبدل شود.

با توجه به این فرصت ها و تهدیدات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سال ۱۳۶۸ با تاسیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، حضوری فعال و تاثیرگذار در فناوری اطلاعات کشور داشته اند و این دوراندیشی ایشان در ده های گذشته(۲۴ سال قبل) قابل توجه است.

به طوری که در چندین سال گذشته مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مدام و مکررا اهمیت فضای مجازی را به اندازه انقلاب اسلامی پر اهمیت و مهم برمی شمرند.

و به فرموده معظم له، فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است. اگر از فضای مجازی غافل شویم و نیروهای مومن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئناً ضربه خواهیم خورد و به هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد.

ایشان فرمودند: دستگاه های مختلفی در فضای مجازی حضور دارند اما حضور در این فضا باید یک حضور جریان ساز باشد، ضمن اینکه بهترین راه شناسایی و ارتباط با گروه های موثر فرهنگی و یافتن سوال ها و سرنخ های فکری آنان، استفاده از فضای مجازی است.

مقام معظم رهبر (مدظله العالی) در بخش های مختلف و بارها به صورت موکد می فرمایند، اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می شدم. رایانه ها و فضای مجازی و سایبری که الان در اختیار شماست، اگر بتوانید این ها را یاد بگیرید می توانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما را نمی شناسند برسانید و این فرصت فوق العاده ای است مبادا این فرصت را ضایع کنید که اگر ضایع شد خداوند متعال از من و شما روز قیامت سئوال خواهد کرد.

در حقیقت فضای مجازی یکی از مسیرهایی است که دشمن برای پیاده سازی و اجرای نقشه های شوم خود درحوزه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، ضددینی و ارزشی و در یک کلام به عنوان تسلط بر افکار بکار گرفته است.

از این رو می بایست همه دستگاه های مسئول و مرتبط نسبت به رفع دغدغه مردم و مقام معظم رهبری و همچنین پیاده سازی اقدامات خود در بحث صیانت و امنیت فضای مجازی و امنیت کاربران و تسهیل ارتباط مردم در فضای مجازی و ایمن کردن، تقویت و توسعه فضای مجازی نقش و وظایف خود را به درستی ایفا نمایند، تا ان شاءالله در آینده ای نه چندان دور بتوانیم ضمن توسعه، فضای مجازی ایمن و سالمی که در شان مردم و خانواده های نجیب ایران اسلامی است فراهم سازیم.

تهیه و تنظیم:
سرتیپ دوم ستاد یحیی الهی
فرمانده انتظامی استان لرستان

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید