معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان
تاریخ: ۰:۰۶ :: ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
در تامین دارو و ماسک هیچ مشکلی نداریم/ بهترین بازرس کیفیت بهداشتی محصولات، خود مردم هستند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری سنگ نوشته گفت: خوشبختانه از لحاظ تولید ماسک در استان با مشکل مواجه نیستیم و سه کارخانه در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد و دلفان در حال فعالیت و تولید ماسک هستند.

پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحبه، نرگس سپه وند- دکتر محسن اسدبیگی افزود: جهت تامین محلول‌های ضدعفونی کننده تعداد ۱۲ مرکز تولیدکننده این محلول‌ها و نیز دو کارخانه تولید الکل در سطح استان مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اینکه مجوز احداث یک کارخانه تولید الکل دیگر صادر شده است، خاطر نشان کرد: جای خوشحالی دارد که فعال بودن تولید استان در این حوزه هم پاسخگوی نیاز مردم و نیز رونق اشتغال زایی را به همراه دارد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر مانع-زدایی، تسریع و تسهیل در امر صدور مجوز کارخانه های بهداشتی، ضدعفونی کننده و آرایشی با هدف تامین نیاز استان و فرصتی برای اشتغالزایی جوانان در اولویت کار دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد که از سال گذشته تاکنون بالغ بر ۱۰۰ پروانه ساخت تولید لوازم بهداشتی و آرایشی صادر شده است.

دکتر اسدبیگی تصریح کرد: در زمینه تامین داروی‌های خاص از جمله داروهای مورد نیاز برای بیماران خاص،قلم های انسولین و نیز داروهای مورد نیاز جهت درمان بیماری کرونا با کمبود مواجه نیستیم و با حمایت های موثر دکتر نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعتبار کافی جهت تامین داروی استان تخصیص پیدا کرده ست. علاوه بر آن با تلاش واحد کمبود دارویی معاونت غذا و داروی استان و نیز اطلاع رسانی شفاف با معرفی داروخانه های منتخب استان در سایت دانشگاه علوم پزشکی، گام بزرگی جهت تسهیل تامین دارو و خدمات‌رسانی بهینه به مردم شریف استان صورت گرفته است. پیرو نارضایتی‌های برخی شهروندان مبنی برکمبود برند خاصی از داروها، لازم به توضیح است که سیاست گذاری مراجع ذی صلاح مبنی بر عدم واردات برندهای خارجی غیرضروری در صورت وجود برندهای تولید شده داخلی و با کیفیت است.

وی در خصوص اختلاف قیمت روی جلد و فاکتور برخی داروها هم عنوان کرد: در برخی موارد کارخانه تولیدکننده دارو به منظور صرفه اقتصادی مجبور به استفاده از بسته‌ی قدیمی برای بسته بندی داروی جدید تولید شده است؛ با وجود اینکه محصول نهایی قیمت بالاتری از قیمت روی جلد دارد . این امر موجب شبهاتی برای برخی شهروندان می شود. در خصوص بررسی این قبیل شکایات، فاکتور به‌روز داروی مورد نظر اساس کار بازرسین برای آگاهی از قیمت مصوب می باشد.

معاون غذا و دارو در خصوص پراکندگی داروخانه های استان اذعان داشت: ۲۲۹ داروخانه در سطح استان فعال می باشند که ازین تعداد ۲۵ داروخانه شبانه‌‌روزی وتعداد ۵۰ داروخانه مربوط به بیماران خاص هستند و نیز برای صدور مجوز تاسیس داروخانه در مراکز روستایی و مناطق محروم استقبال کافی را اعلام می داریم.

اسد بیگی تاکید کرد: جهت تسهیل خدمات رسانی به شهروندان مطابق دستور سازمان غذا و دارو موسیس محترم می‌توانند جهت تبدیل سرویس داروخانه از روزانه به شبانه روزی تقاضا نمایند که مساحت بالای کف داروخانه(حداقل ۴۵ متر) و نیز پیشینه عملکرد صحیح داروخانه دو شرط اصلی جهت موافقت دانشگاه علوم پزشکی می باشد.

وی در خصوص ضرورت تاسیس داروخانه هلال‌احمر در استان نیز گفت: با توجه به صدور مجوز تاسیس داروخانه هلال احمر، امید بر آن می رود با افزایش عرضه ی داروهای بیماران خاص و فوریتی، بهبود روند دارورسانی به بیماران را شاهد باشیم.

دکتر اسدبیگی اظهار کرد: در راستای مقابله با بیماری کرونا مهمترین استراتژدی زدن واکسن کرونا است و واکسن‌ها با هر نامی هیچ فرقی ندارند و شهروندان به جهت حفظ سلامت و ایمنی خود بهتر است در دسترس‌ترین واکسن را گزینش کنند و البته زدن واکسن به معنای عدم الزام رعایت پروتکل های بهداشتی و نزدن ماسک نیست بلکه باید پروتکل های بهداشتی را نیز رعایت کنند و توجه داشته باشند این واکسن‌های کرونا فقط از شدت بیماری و خطر مرگ‌ می‌کاهد.

وی خاطر نشان کرد: انواع واکسن‌های ایرانی دارای پایه علمی بوده و ‌جای هیچ نگرانی وجود ندارد و در زدن واکسن طبیعتا افراد سالمند و بیماران زمینه‌ای به علت ضعف بدنی در اولویت واکسیناسیون سراسری کشور قرار دارند.

دکتر اسدبیگی تشریح کرد: طبق بررسی های انجام گرفته در سازمان جهانی بهداشت علت بسیاری از بیماری ها منشا غذایی داشته و با توجه به این نکته که بسیاری از بیماریهای قلبی و عروقی رایج درکشور از مصرف مقدار زیاد نمک و روغن در مواد غذایی نشات می گیرند این امر مورد توجه سازمان غذا و دارو کشور نیز قرار گرفت تا نسبت به کنترل آن اقدامات اساسی را انجام دهد. که طرح موفقیت آمیز برچسب های رنگی (نشانگرهای تغذیه ای) از جمله این طرح هاست که می توان با کنترل و تنظیم پنج شاخصه مهم و موثر در سلامتی افراد در برچسب های مذکور کمک شایانی به سلامت افراد جامعه کرد.

بنابراین مصاحبه می توان گفت؛ سازمان غذا و دارو کلیه تولیدکنندگان را ملزم به درج ” نشانگر راهنمای تغذیه ای ” نموده است بصورتیکه کلیه تولیدکنندگان موظف به درج علامت مذکور بر روی محصولات غذایی خواهد بود. در این طرح با عنوان “چراغ راهنمای تغذیه ای ” که در بر گیرنده نشانگرهای رنگی روی محصولات است، میزان چربی، قند و نمک و اسیدهای چرب ترانس که جزیی از چربی می باشند در هر ماده غذایی مشخص می‌شود.

گفتنی است: استفاده از چراغ راهنمای تغذیه ای به نحوی است که رنگ قرمز میزان زیاد، رنگ زرد متوسط و رنگ سبز نشان از میزان اندک این مواد (چربی، قند و نمک) را نشان می‌دهد که با توجه به تنوع مواد غذایی و آشامیدنی، برچسب نشانگر رنگی این امکان را به مصرف کننده می‌دهد تا ماده غذایی مورد نظر خود را براساس الگوی مصرف و یا محدودیت‌های مصرفی انتخاب کند و مصرف کنندگان اقدام به انتخاب آگاهانه ماده غذایی با توجه به محدودیت‌های احتمالی را بنمایند و هدف اصلی از اجرای این طرح نیز اصلاح الگوی مصرف در جامعه و ارتقاء سطح سلامت جامعه است. درج نشانگر رنگی بر اساس میزان چربی کل، اسیدهای چرب ترانس، میزان قند و نمک در هر سهم ماده غذایی طراحی شده است. یادآور می شود با توجه به ابلاغ دستورالعمل سازمان غذا و دارو مبنی بر درج نشانگر رنگی بر روی محصولات غذایی و آشامیدنی، دستورالعمل مربوطه جهت اجرا به تمامی کارخانجات و واحدهای تولیدی تحت پوشش در استان ابلاغ شده و تمامی واحدهای تحت پوشش ملزم به درج نشانگر رنگی بر روی بسته بندی محصولات تولیدی خود هستند و لازم است خانواده‌ها به هنگام خرید دقت و توجه بیشتری بر روی نشانگرهای رنگی درج شده در محصولات داشته باشند.

به طور دقیق تر در مورد رنگ های چراغ راهنما گفت: رنگ قرمز بر روی هر یک از اجزاء در جدول چراغ راهنما نشان دهنده وجود آن جزء در مقادیر بالا در ماده غذایی می باشد. به عنوان مثال چنانچه مقدار نمک در چراغ راهنما دارای رنگ قرمز باشد مفهوم این است که آن ماده غذایی حاوی مقدار زیادی نمک می باشد و ممکن است این ماده غذایی برای فرد دارای فشار خون بالا مناسب نباشد.

رنگ زرد بر روی هر یک از اجزاء در جدول چراغ راهنما نشان دهنده وجود آن جزء در مقادیر متوسط در ماده غذایی می باشد. برای مثال چنانچه مقدار اسیدهای چرب ترانس در چراغ راهنما دارای رنگ زرد باشد مفهوم این است که آن ماده غذایی حاوی مقدار متوسطی اسیدهای چرب ترانس می باشد و به این ترتیب مصرف کننده در انتخاب و میزان مصرف آن محصول غذایی راهنمایی می شود.
رنگ سبز بر روی هر یک از اجزاء در جدول چراغ راهنما نشان دهنده وجود آن جزء در مقادیر مناسب سلامتی در ماده غذایی می باشد. برای مثال چنانچه مقدار قند در چراغ راهنما دارای رنگ سبز باشد مفهوم این است که آن ماده غذایی حاوی مقدار کمی قند بوده و آن محصول برای کسانی که تمایل به مصرف قند بالا در رژیم غذایی خود را ندارند مناسب می باشد.

بنابراین از طریق جدول نشانگرهای رنگی نصب شده بر روی محصولات غذایی می توان میزان مصرف قند، نمک ، چربی و اسید چرب ترانسی که از طریق مصرف فرآورده های غذایی وارد بدن می شود را مدیریت نمود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: علاوه بر داروها غذاهای فرآوری شده، کارخانجات لبنیاتی و تولید کنسرو نیز نظارت معاونت غذا و دارو قرار دارند که از سوی مرکز بهداشت پایش و نظارت می‌شوند اما در حقیقت امکان سرکشی روزانه و همیشگی در این مراکز انجام شدنی نیست و عقیده داریم بهترین ناظر و بازرس کیفیت بهداشتی محصولات خود مردم هستند که از خرید مواد باز و بدون درپوش و بسته‌بندی لازم (فله ای) خودداری کنند.

دکتر اسدبیگی گفت: برچسب کنترل اصالت و سلامت ابزار تشخیصی مصرف کننده، در هنگام خرید محصولات آرایشی و بهداشتی است. ایشان بیان نمودند که برچسب گذاری بر اساس ضوابط سازمان غذا و دارو بر روی تمامی محصولات تولیدی داخل و وارداتی اعم از غذایی، آشامیدنی ضروری بوده و مهمترین اصل آن داشتن شماره پروانه ساخت در صورت تولید داخل بودن و یا برچسب اصالت و سلامت کالا برای محصولات وارداتی می باشد.

وی تاکید کرد: که مصرف کنندگان موقع خرید محصولات غذایی و آشامیدنی، به آرم سازمان غذا و دارو، شماره پروانه ساخت و تاریخ تولید و انقضاء درج شده در زیر آن توجه نمایند.

دکتر اسدبیگی در ادامه گفت: درصد بالایی از محصولات آرایشی و بهداشتی موجود در سطح عرضه قاچاق هستند و میزان بالایی از این سهم را محصولات تقلبی تشکیل می دهند. محصولات آرایشی و بهداشتی قاچاق و غیرمجاز به دلیل نامشخص بودن منبع تولیدکننده، مواد اولیه مصرفی، شرایط نگه داری و حمل و نقل و ورود به کشور مورد تأیید سازمان غذا و دارو نمی باشند و احتمال ایجاد انواع آسیب های پوستی و مخاطرات سلامتی در مصرف این فرآورده ها بالاست.

معاون غذا و دارو از برچسب اصالت و سلامت کالا به عنوان ابزاری برای کنترل اصالت محصولات سلامت محور نام برد و گفت: این برچسب هابه مصرف کننده امکان بررسی مجوزهای بهداشتی محصولی که خریداری می کنند، را می دهد. وی همچنین به حجم بالای مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی و پایین آمدن سن مصرف این فرآورده ها به عنوان آسیب های اجتماعی اشاره کرد و بر لزوم فرهنگ سازی و آموزش عمومی به منظور کاهش تقاضا و درنتیجه کاهش قاچاق محصولات آرایشی و بهداشتی تأکید کرد.

وی در پایان اشاره‌ای هم به فروش غیر مجاز مکمل‌های ورزشی، رژیمی و تغذیه ای در عطاری‌ها و برخی باشگاه‌ها داشت و تصریح کرد: جوانان و ورزشکاران عزیز ما باید بدانند که تنها مرکز مجاز و قابل اطمینان عرضه مکمل‌های ورزشی، رژیمی و تغذیه ای داروخانه‌ها هستند و به هیچ‌وجه این مراکز مجوز لازم و دانش کافی برای تجویز و فروش این محصولات را ندارند. علاوه‌ بر این ۸۰ درصد مواد عرضه شده در سطح باشگا‌ه‌ها تقلبی و غیر اصل است که عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامت شخص را به دنبال خواهد داشت.

گفتگو: نرگس سپه وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید