تاریخ: ۹:۰۴ :: ۱۴۰۲/۰۷/۱۲
راههای پیشگیری از شیوع آنفلونزا

کارشناس برنامه آنفلوآنزا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید، دهان و بینی خود را هنگام عطسه وسرفه با دستمال کاغذی بپوشانید همچنین از لمس کردن چشم، دهان و بینی با دست‌های شسته نشده خودداری کنید.

پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحبه، نرگس سپه‌وند- رضا حبیبی کارشناس برنامه آنفلوآنزا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار سنگ نوشته با اشاره به اینکه آنفلوآنزا یک عفونت ویروسی حاد تنفسی است که معمولا بینی، گلو و راه‌های هوایی و گاهی ریه‌ها را مبتلا می‌کند، اظهار کرد: بیماری آنفلوانزا می‌تواند به سرعت انتشار پیدا و در مدتی کوتاه عده زیادی را مبتلا کند، ابتلا به این بیماری در برخی افراد ممکن است خطرناک بوده و حتی به مرگ منجر شود.

وی افزود: بیماری آنفلوآنزا از طریق قطرات ریز ترشحات تنفسی هنگام عطسه و سرفه یا حرف زدن در تماس نزدیک یک تا یک و نیم متری همچنین تماس دست با سطوح و اشیاء آلوده به ویروس و سپس تماس دست آلوده با چشم، دهان و بینی انتقال پیدا می‌کند.

کارشناس برنامه آنفلوآنزا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: بیماری از یک روز پیش از بروز علائم تا ۷ روز پس از شروع علائم قابل سرایت به دیگران است.

به گفته حبیبی هر مورد تب و یکی از علائم گلودرد یا سرفه یا هردو که معمولا به طور ناگهانی شروع می‌شود، مشکوک به آنفلوانزا است.

وی گفت: بیماری در اغلب موارد با استراحت درخانه و مصرف مایعات بیشتر و داروهای تب بر، مسکن و ضد سرفه پس از چند روز بهبود پیدا می‌کند، نکته مهم اینکه مصرف آنتی بیوتیک «چرک خشک کن» در بیماری آنفلوانزا کاملا بی اثر است.

کارشناس برنامه آنفلوآنزا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تاکید کرد: کودکان زیر ۵ سال، افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، ریوی، قلبی، کلیوی، کبدی،کم خونی‌های ارثی، دیابت، صرع و ضایعه نخاعی و مصرف کنندگان کورتون و داروهای شیمی درمانی در برابر بیماری آنفلوآنزا آسیب پذیر بوده و باید در صورت ابتلا به این بیماری حتما به پزشک مراجعه کنند.

حبیبی با اشاره به اینکه تب بالا به مدت بیش از سه روز، تنگی نفس، احساس درد یا فشار در قفسه سینه، گیجی یا کاهش سطح هوشیاری، تهوع و استفراغ شدید و مداوم در بزرگسالان از علائم آنفولانزا است، گفت: در کودکان نیز تنگی نفس، کبود شدن لبها، عدم توانایی نوشیدن آب به مقدارکافی، خواب آلودگی غیر طبیعی، بیقراری شدید، بازگشت تب و تشدید سرفه پس از بهبود اولیه از علائم ابتلا به آنفلوآنزا است.

وی به راه‌های پیشگیری از آنفولانزا اشاره کرد و افزود: دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید، دهان و بینی خود را هنگام عطسه وسرفه با دستمال کاغذی بپوشانید همچنین از لمس کردن چشم، دهان و بینی با دست‌های شسته نشده خودداری کنید.

کارشناس برنامه آنفلوآنزا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، گفت: شهروندان فاصله یک تا یک و نیم متری را با بیمار دارای علائم تنفسی رعایت کنند، از دست دادن، روبوسی و بغل کردن دیگران خودداری کنند.

حبیبی با بیان اینکه درصورت ابتلا به بیماری تا ۷ روز پس از شروع علائم در منزل بمانید، عنوان کرد: در بیرون خانه از ماسک استفاده کنید و تا حد ممکن از حضور در اماکن عمومی و شلوغ خودداری کنید.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می شود افراد آسیب پذیر و اعضای خانواده آنها واکسن آنفلوانزا دریافت کنند.

گفتگو: نرگس سپه‌وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید