تاریخ: ۱۰:۱۹ :: ۱۴۰۲/۰۹/۰۹
سرنوشت نامعلوم برج های دوقلوی خرم آباد

رویای اقتصادی شدن خرم آباد با احداث برج های دوقلو تعبیر نشد تا سرنوشت بزرگترین طرح تجاری این شهر همچنان مبهم بماند و کلاف سردرگم تعیین تکلیف این برج ها هرروز درهم تنیده تر شود.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته به نقل از ایرنا، پروژه برج های تجاری مسکونی کیو موسوم به برج های دوقلو سال ۹۳ با رویای اقتصادی شدن شهر خرم آباد در شمال این شهر در زمینی به مساحت ۱۷ هزار و ۳۰۰ متر مربع، زیربنای ۱۵۸ هزار متر مربع با هدف احداث ۳۰ طبقه (این پروژه باید در ۱۱ طبقه مسکونی ساخته می ‌شد اما پس از مدتی به ۱۹ و پس از آن به ۳۰ طبقه ارتقا یافت) به نام مرتفع ترین پروژه مسکونی لرستان با طراحی سالن اجتماعات و کنفرانس، کافی شاپ و رستوران، سالن های ورزشی، مرکز خرید و محوطه سازی کم نظیر آغاز و آنطور که گفته شد با رعایت بالاترین استانداردهای ساخت و ساز در دست احداث قرار گرفت اما پس از سال ها بلاتکلیفی نه تنها خرم آباد را تجاری نکرد بلکه به یک معضل نازیبا در قلب تپنده شهر تبدیل شد تا هر رهگذر دغدغه مند مسایل شهری نظاره گر وقفه بیش از یک دهه ای این طرح عظیم باشد.

اکنون یکی از مهمترین مطالبات چندین ساله مردم در حوزه عمران شهری پروژه موسوم به برج های دوقلو است و طی این سال ها اختلافات بین پیمانکار پروژه(شرکت معین کوثر) و شهرداری خرم آباد گرچه حواشی زیادی را ایجاد کرده اما نتوانسته است در این دعوای حقوقی راهی برای تغییر وضعیت این ابرپروژه شهری گشوده نماید و همچون کلافی سردرگم با اماها و اگرهای بسیاری از سوی مسوولان و پیمانکاران طرح همراه بوده است.

جای خالی پیوست های اجتماعی در طرح برج های دوقلو

حسین زاهدی مدیرعامل شرکت معین کوثر به عنوان پیمانکار طرح معتقد بود که پیوست های اجتماعی و فرهنگی در تدوین این طرح نادیده گرفته شده و چون در مدت زمان معین شده نتوانسته است به بهره برداری برسد تحلیل های اقتصادی آن در شرایط اقتصادی کنونی جامعه نیازمند بازنگری است.

وی با اشاره به مبهم بودن تصمیم مدیران وقت مبنی بر ۳۰ طبقه بودن ۲ برج در مرکز شهر خرم آباد معتقد است که کنترل بار ترافیکی خیابان های منتهی به این مراکز تجاری در نظر گرفته نشده است.

زاهدی منشا اختلافات میان شهرداری و شرکت معین کوثر را به عنوان پیمانکار این پروژه ناشی از خلف وعده شهرداری به انتقال یک دانگ از عرصه مراکز به نام شرکت معین کوثر می داند که همین امر سرمنشا اختلافات بعدی شده است و امروز همچنان با مطرح شدن موضوع تهاتر معادل سرمایه‌ ای که شرکت معین کوثر در این پروژه هزینه کرده بود، مخالفت شهرداری خرم آباد نسبت به این قضیه و اصرار بر احداث برج ها، کماکان سرنوشت طرح در هاله ای از ابهام است.

بهمن ماه ۱۴۰۱ فرهاد زیویار استاندار لرستان برای حل و فصل این قضیه با حضور رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، شهردار خرم‌آباد، نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شواری اسلامی، مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر و مدیرعامل شرکت معین کوثر اقدام به برگزاری نشستی کرد که طی آن مقرر شد با تشکیل یک هیات کارشناسی نسبت به ارزش‌ گذاری برج‌ های دوقلو اقدام و قدرالسهم گروه معین کوثر به‌ صورت نقد یا تهاتر با املاک دیگر توسط شهرداری تملک و منافع این امر در راستای اهداف ارزش‌ آفرین برای آحاد مردم به ‌ویژه جامعه ایثارگری در لرستان صرف شود.

انصراف معین کوثر از ادامه کار با شهرداری

کش و قوس های شهرداری و شرکت معین کوثر باعث شد تا در نهایت مدیرعامل این شرکت انصراف خود را از ادامه همکاری با شهرداری اعلام نماید و اکنون نیز شهرداری با توجه به دعوای حقوقی پیش آمده اقدام به طرح شکایت در دستگاه قضا کرده است تا سرنوشت برج های دوقلو و نحوه ادامه یا خاتمه همکاری توسط دستگاه قضا مشخص گردد.

مجید دریکوند عضو شورای شهر خرم آباد در این خصوص می گوید شرکت معین کوثر عدم ادامه فعالیت خود را به تغییر سیاست‌ های این شرکت در ساخت ‌و ساز مرتبط کرده است که دلیلی پذیرفتنی نیست و همچنین معتقد است که پیمان میان معین کوثر و شهرداری مربوط به قبل از تغییر این سیاست‌ها است و قانون، عطف به ماسبق نمی شود (در صورتیکه عملی رخ بدهد و بعد از آن قانونی آن را غیر قانونی اعلام کند، عمل گذشته را نمی توان تنبیه و مجازات کرد زیرا در زمان وقوع عمل چنین قانونی وجود نداشته است).

عضو شورای شهر خرم آباد معتقد است که اتمام این پروژه بزرگ شهری بدون همکاری و مشارکت مردم امکانپذیر نیست و چنانچه مردم در سهام این برج ها شریک شوند، تکمیل این برج ها نیز با جدیت بیشتری پیش خواهد رفت.

سرنوشت مبهم برج های دوقلوی خرم آباد

هلدینگ های سرمایه گذاری چشم انتظار قبول پیمان

به گفته شهردار خرم آباد هلدینگ های سرمایه گذاری بسیاری متقاضی ساخت برج های دوقلو خرم آباد هستند که باید پس از تعیین تکلیف آن، بررسی های لازم برای انتخاب و توافق با یک هلدینگ توانمند به منظور ادامه فعالیت آن صورت گیرد.

“داریوش بارانی بیرانوند” با اشاره به نارضایتی های عمومی در خصوص نوع توافق سهم ۷۵ به ۲۵ درصدی سرمایه گذار و شهرداری، افزود: بسیاری از مردم شهر خرم آباد معتقد هستند منافع عمومی مردم در قدرالسهم این توافق در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به توقف چندین ساله این پروژه، تصریح کرد: در نهایت، به نقطه ای رسیدیم که شرکت معین کوثر به عنوان کارفرمای طرح، رضایت دارد که از تعهد به شهرداری و ادامه ساخت برج ها منفک شود.

شهردار خرم آباد با اشاره به ایجاد مشکلاتی در نحوه اتمام قرارداد و فسخ پیمان با کارفرمای طرح، عنوان کرد: امسال مقرر شد با تعیین هیاتی از کارشناسان سه نفره (نماینده شهرداری، نماینده شرکت معین کوثر و یک کارشناس مرضی الطرفین)، سهم هریک از طرفین مشخص شود تا در نهایت شهرداری یا سهم خود را واگذار و یا سهم کارفرما را خریداری نماید.

بارانی بیرانوند با تاکید بر لزوم حفظ منافع شهرداری به عنوان نماینده مردم در این پروژه افزود: تاکنون جلسات متعدد کارشناسی در این زمینه برگزار شده است که پس از تعیین تکلیف نهایی با کارفرمای کنونی (شرکت معین کوثر) باید به توافق با یکی از هلدینگ های متقاضی که صلاحیت و اهلیت لازم را داشته باشد، برسیم.

قرار گرفتن دعوای برج ها در مرحله کارشناسی

وی بیان کرد: سال گذشته جدای از دعاوی حقوقی که در خصوص برج های دوقلوی خرم آباد وجود داشت، سهم هرکدام از طرفین تعیین و بنا شد شهرداری یا سهم شرکت معین کوثر را خریداری کند و یا سهم هر ۲ طرف (شهرداری و معین کوثر) به یک هلدینگ( شرکت های سرمایه داری بزرگ) واگذار شود.

شهردار خرم آباد با بیان اینکه برج های دوقلو در مرحله کارشناسی هستند، افزود: نقشه برداری های هوایی برای تعیین متراژ دقیق طرح صورت گرفته و تا پایان امسال تکلیف نهایی این طرح بزرگ شهری خرم آباد مشخص خواهد شد.

بارانی بیرانوند بیان کرد: ادامه عملیات اجرای این طرح نیازمند منبع مالی هلدینگ جدید و انجام توافق است و قبل از هر چیزی باید دعوای حقوقی مالکان به یک نتیجه مشخص رسیده و از بلاتکلیفی خارج شود و قدرالسهم هریک از طرفین را نیز کارشناس مشخص کند.

وی با تاکید بر اینکه زمانی قدرالسهم مشخص می شود که طرفین به تعهدات خود پایبند بوده باشند، عنوان کرد: بخشی از قرارداد مربوط به این طرح باقی مانده و با توجه به گذر زمان و تغییر قیمت ها باید در خصوص این طرح براساس قیمت ها و ارقام جدید صحبت کرد.

شهردار خرم آباد تاکید کرد: با توجه به در پیش بودن جلسه نهایی تعیین تکلیف این طرح در تهران، امیدواریم هرچه سریعتر تکلیف این مطالبه عمومی و مهم مردم شهر خرم آباد مشخص شود.

در حالی شهرداری خرم آباد امیدوار به سپردن ادامه ساخت این برج ها به یک هلدینگ(شرکت سرمایه گذاری) جدید شده است اما نارضایتی افکار عمومی نسبت به روند طولانی ساخت این ابرپروژه شهری و سرنوشت مبهم آن روز به روز بیشتر می شود

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید