تاریخ: ۱۵:۲۴ :: ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
تعهدات فراموش شده مپنا در نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد/ اینجا خبری از کار جهادی نیست!

با توجه به اهمیت ساخت نیروگاه در کشور بنیاد مستضعفان سال ٩٩ قرارداد ساخت فاز دوم نیروگاه نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد را منعقد کرد و با پیگیری رئیس بنیاد مستضعفان منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل پروژه در بدو انعقاد قرارداد تامین شد. اما در حالی که منابع ارزی و ریالی این پروژه تامین شده، شرکت مپنا به عنوان سازنده نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد تا کنون نتوانسته به تعهدات خود در این پروژه عمل کند و در برهه‌های مختلف شاهد سرعت بسیار پایین عملیات احداث و یا تعطیلی پروژه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، به‌نقل از خبرگزاری فارس لرستان؛ تامین برق امروز یکی از اولویت‌های کشور محسوب شده و بر همین اساس تاسیس و تکمیل نیروگاه‌ها یکی از اولویت‌های وزارت نیرو در سالیان اخیر بوده است.در همین راستا از ظرفیت‌های مختلف برای توسعه توان تولید برق در کشور استفاده می‌شود تا شاهد کاهش خاموشی‌ها در تابستان و ایام پیک مصرف باشیم.

در همین راستا یکی از پروژه‌های مهم نیروگاهی غرب کشور «نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد» است که با سرمایه‌گذاری بنیاد مستضعفان در حال احداث بوده و فاز نخست آن دو سال پیش به بهره‌برداری رسید.

با توجه به اهمیت ساخت نیروگاه در کشور بنیاد مستضعفان سال ٩٩ قرارداد ساخت فاز دوم نیروگاه نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد را نیز منعقد کرد و با پیگیری رئیس بنیاد مستضعفان منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل پروژه در بدو انعقاد قرارداد تامین شد. اما در حالی که منابع ارزی و ریالی این پروژه تامین شده است، شرکت مپنا به عنوان سازنده نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد تا کنون نتوانسته به تعهدات خود در این پروژه عمل کند و در برهه‌های مختلف شاهد سرعت بسیار پایین عملیات احداث و یا تعطیلی پروژه هستیم.

متاسفانه با وجود اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی برای تولید برق بوده و دغدغه مهم مردم و مسوولان افزایش ظرفیت تولید برق و جلوگیری از خاموشی‌ها در روزهای گرم تابستان است، اما روندی که پیمانکار نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد در پیش گرفته خلاف اولویت‌های دولت و سیاست‌های مورد تاکید وزارت نیرو و مهم‌تر از آن مطالبه و خواسته مردم است.

با وجود وعده‌هایی که هنگام عقد قرارداد ساخت نیروگاه خرم‌آباد بین کارفرما و پیمانکار منعقد شد متاسفانه واحد بخار بلوک یک با وجود نداشتن مشکلات مالی هنوز تکمیل نشده و تعهدات وعده‌های مپنا در این خصوص انجام نشده است.

از طرفی با وجود اینکه قرارداد ساخت فاز دوم نیروگاه که شامل دو واحد گاز  است نیز بین بنیاد مستضعفان و شرکت مپنا منعقد شده، هنوز پیشرفت مناسبی نداشته و عملا اقدام چشمگیری در آن صورت نگرفته است.

این در حالی است که محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در تیر ماه سال ۹۹ در مراسم توافق‌نامه احداث فاز دوم نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد، بین بنیاد مستضعفان به عنوان سرمایه‌گذار، شرکت تولید نیروی برق حرارتی به عنوان سرمایه‌پذیر و گروه مپنا به عنوان پیمانکار در تیر ماه سال ۹۹ گفته بود: امیدواریم بخش بخار و واحد سوم گاز نیروگاه نیز با همکاری گروه مپنا در پیک سال آینده(۱۴۰۰) وارد مدار برق شود.

عدم توجه به ساخت و تکمیل طرح توسعه‌ نیروگاه سیکل ترکیبی خرم‌آباد در حالی است که در صورت توجه هم می‌تواند بخش مهمی از نیاز برق منطقه را فراهم کند و هم در بحث اشتغال‌زایی برای استانی مانند لرستان که از بیماری و محرومیت رنج می‌برد بسیار مهم و حائز اهمیت باشد.

با توجه به اهمیت موضوع از نمایندگان مجلس و مسوولان ارشد استان انتظار می‌رود نسبت به پیگیری مشکلات این نیروگاه اهتمام بیشتری داشته باشند و از مدیران شرکت مپنا نیز انتظار می‌رود نسبت به این پروژه که برای توسعه لرستان حیاتی است توجه بیشتری داشته باشند و اگر مشکلی هم وجود دارد رفع آن را سال‌ها و ماه‌ها پشت گوش نیندازند و هر چه سریع‌تر اقدامی جهادی و انقلابی برای تکمیل نیروگاه انجام دهند. بی‌شک این موضوع در صورت عدم توجه مسوولان ذی‌ربط نیازمند بررسی بیشتر خواهد بود و باید مشخص شود چرا با وجود تاکیدات فراوان مسوولان و پیگیری رسانه‌ها روند موجود اصلاح و تکمیل نیروگاه شتاب نمی‌گیرد