راز زیبایی لباس محلی لرستان؛
گروه: خبر / مصاحبه
تاریخ: ۸:۱۱ :: ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
طرح و نقش لباس لری الهام گرفته از طبیعت است

بانوی هنرمند لرستانی که بیش از ۱۰ سال است با دستان هنرمند و سوزن جادویی‌اش لباس بومی لرستان را تولید می‌کند علت بازارپسندی این لباس فاخر و خوش رنگ و نگار را اینگونه توصیف کرد: لباس لرستان تنوع رنگ بسیار بالایی دارد و ازطرفی رنگ و طرح و نقش آن الهام گرفته از طبیعت است که همه این زیبایی‌ها با اصالت و قدمت آن درهم تنیده شده و این پوشاک را دلربا و بازارپسند جلوه می‌دهد.

پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحبه_ لطفا خودتان را معرفی کنید، سن؟ تحصیلات و بفرمایید چه مدت است که به این حرفه مشغول هستید؟

معصومه کریمیان هستم. متواد ۱۳۶۴ دارای مدرک تحصیلی کاردانی طراحی‌دوخت و حدود ۲۰ سال است که در عرصه خیاطی و ۱۰ سال به صورت تخصصی در زمینه لباسهای سنتی مشغول به فعالیت هستم.

فعالیت هنری شما چیست و چه صنایعی مشمول آن می‌شود؟

فعالیت هنری ما تولید و‌ پخش لباسهای محلی و بومی لرستان تحت عنوان برند جنک است‌.

لباس لری به لحاظ بازارپسندی چه ویژگی‌های دارد؟

راز بازارپسندی لباس لری زیبایی این لباس است که تنوع رنگ بسیار بالایی دارد و طرح و‌ نقش آن الهام گرفته از طبیعت است. راز دیگر زیبایی این لباس اصالت این پوشش است که نشانگر فرهنگ اصیل و هنر این استان است. همچنین لباس لری از لحاظ صرف هزینه برای مشتری بصرفه است و در مراسم عروسی، تولد، اعیاد و شب یلدا و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه به سمت این هنر گرایش پیدا کردین؟

علاقه شدید من به فرهنگ و آیین لرستان باعث شد که به طور ناخودگاه به سمت تولید لباس سنتی این استان گرایش پیدا کنم و الحمدلله موفق هم شدم.

آیا فقط آموزش کافی بود یا تجربه هم‌لازم است؟

به نظر من آموزش و تجربه هر دو لازمه موفقیت در هر کار هنری‌ایی هستند و به همین منظور ابتدا دوره‌های خیاطی نازک‌دوزی، ضخیم‌دوزی، الگوسازی را گذراندم و زمانی که شروع به این هنر کردم در واقع استادی برایم وجود نداشت و با تحقیق و‌مطالعه در مورد لباس و فرهنگ لری کارگاه (جنک) به معنای لباس در زبان لری را راه‌اندازی کردم.

در حال حاضر آیا کارگاهی برای آموزش دارید؟ چه تعداد اشتغال داشته‌اید؟

در حال حاضر کارگاه ما تحت عنوان برند جنک در حال تولید پوشاک محلی است و در این کارگاه ۷ نفر به طور مستقیم در حال فعالیت هستند.

فروش محصولات شما چگونه است؟ غرفه یا بازارچه ثابتی دارید؟

فروش محصولات ما بیشتر از طریق شعبه یک و اصلی فروش است که خوشبختانه فروش خوبی داریم‌ و با استقبال خوبی از سوی مرکز استان همراه است و به یاری خدا درصدد هستیم شعبه دوم نیز در پایتخت افتتاح شود.

بیشترین مشتری های شما از چه طیفی هستند؟

خوشبختانه با وجود کیفیت خوب کار توانستیم در جذب جوانان و سایر اقشار موفق باشیم.

برای تنوع در سلیقه و افزایش فروش محصولاتتان از چه روشهای استفاده می‌کنید؟

به منظور افزایش فروش در وهله اول کیفیت را بالا می‌بریم و در وهله دوم از پارچه‌های متنوع و رنگهای خاص، ثبت برند و لوگو و از تبلیغات خوبی استفاده می‌کنیم.

فراگیری آموزش و راه‌اندازی یک تولیدی کوچک‌ لباس سنتی در کار شما چه میزان هزینه نیاز دارد؟

با شرایط تورم و عدم ثبات قیمت‌ها در شرایط فعلی محاسبه دقیق این هزینه ممکن نیست اما دست کم برای راه‌اندازی یک کارگاه کوچک تولید لباس حداقل۲۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز است.

مواد اولیه این صنعت را از کجا تهیه می‌کنید؟

مواد اولیه این هنر_صنعت را از تهران تهیه می‌کنیم و البته یک‌سری از آستری‌ها را نیز از نساجی بروجرد استان خودمان تهیه می‌کنیم.

برای جوانان و علاقمندان به این حرفه چه پیشنهادی دارید؟

پیشنهاد من برای جوانان و علاقمندان به این هنر این است پس از آموزش و کسب تجربه همیشه اولویت کار را روی فرهنگ، زبان و اصالت بومی خودشان بگذارند و بی تردید با چنین تفکری محصول نهایی هم باکیفیت و پرطرفدار خواهد بود.

آیا سایر محصولات کاربردی هم درست می‌کنید؟

بله سایر محصولات کاربردی هم مانند: مانتوهای سنتی سارافن‌های بروز در کارگاه جنک تولید می‌شود.

چه خواسته و انتظاراتی از مسئولین و دستگاه های متولی خصوصا میراث فرهنگی دارید؟

ابتدا از زحمات اداره‌کل میراث‌فرهنگی لرستان و همچنین شما بابت وقتی که به معرفی هنرمندان اختصاص می‌دهید تشکر می‌کنم و مهمترین خواسته ما از مسئولین این است که در برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها و زمان دعوت از مهمان‌های خارج و داخل استان به آنها یک پک لباس لری کادو بدهند و با تبلیغات و فرهنگسازی مروج هنر غنی و اصیل لرستان باشند.

گفتگو: نرگس سپه‌وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید