تاریخ: ۲:۰۸ :: ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
یلدا؛ تنفس اسطوره‌ها در لرستان

نرگس سپه‌وند_ شب یلدا در استان لرستان یک شب اساطیری است که هنوز هم پس از گذشت سالیان دراز مردم در این شب افسانه امیل و‌ ممیل را تکرار می‌کنند و همین شاخصه اساطیری به این شب هویت، اصالت و تاریخی فراموش‌نشدنی می‌بخشد.

پایگاه خبری سنگ نوشته، گزارش_ نقطه اشتراک این شب در تمام نقاط ایران این است که خانواده‌ها برای استقبال از فصل زمستان جشن می‌گیرند، شام و آجیل خاصی تدارک می‌بینند به یکدیگر هدیه می‌دهند و در بین میوه‌هایی مانند یلدا و انار به دلیل رنگ قرمز و نماد گرمابخش بودن اهمیت بیشتری دارند. مردم استان لرستان نیز در گویش لری خود به شب یلدا شب چله یا اول قاره می‌گویند که همراه با آداب خاصی اجرا می شود. از جمله مراسم زبانزد این شب در لرستان می‌توان به برشتن گندم‌شیر، تدراک شام مخصوص، تفال چهل سرود، آویزان کردن شال، شاهنامه‌خوانی‌ و دادن هدایا به تازه عروسان و دختران خانواده اشاره کرد که معمولا والدین و بزرگان فامیل به آنها هدایایی می‌بخشند. همچنین مردم مهمان‌نواز لرستان در حد وسع و توان مالی خود در این شب مقداری غذا و تنقلات برای خانواده‌های کم‌بضاعت و مناطق فقیرنشین تهیه می‌کنند تا آنها هم در این شب شاد باشند.

شام شب یلدا در لرستان

از جمله غذاهایی که مردم لرستان در شب یلدا سرو می‌کنند شامل: جگروز و دنده کباب و سرو بوقلمون است و در اکثر خانه‌ها عموما شام شب یلدا شامل گوشت گوسفندی و چربی آن است.همچنین انواع کباب‌ها و پلوها و غذاهای محلی که هرکدام دارای عطر وبوی خاص خود هستند نیز در این شب سرو می‌شود.

گندم‌شیر

در لرستان مردم در شب چله گندم‌شیر می‌خورند به نحوی که گندم را به مدت چند هفته در شیره می‌خیسانند و آن را با زردچوبه و نمک مخلوط می‌کنند سپس آن را روی حرارت برشته می‌کنند و همراه با پسته‌وحشی، گردو و کشمش، بادام، کنجد و یا شاه‌‌دانه و… مخلوط کرده و به عنوان آجیل مخصوص شب یلدا سرو می‌کنند.

آویزان کردن شال

در گذشته در لرستان مرسوم بود که در شب یلدا نوجوانان و جوانان لرستانی با تاریک شدن هوا به پشت بام منازل اقوام و آشنایان می‌رفتند و شالی که عموما چادر مادرانشان بود را از پشت بام‌ خانه همسایه آویزان می‌کردند و با سر دادن شعاری مبنی بر فرا رسیدن یلدا و دعا برای سلامتی صاحب‌خانه از کدخدای خانه یا همان صاحب‌خانه درخواست مژدگانی می‌کردند.صاحب‌خانه نیز هدیه‌ای به عنوان شیرینی به آنان می‌داد که ممکن بود تنقلات و‌ میوه باشد یا پول. این سنت دیرین از شب یلدا هنوز هم در برخی روستاهای قدیمی لرستان رواج دارد.

فال چهل‌سرود

از زمان‌های قدیم تاکنون فال چهل‌سرود به عنوان یکی از قدیمی‌ترین فال‌های بومی این استان رواج دارد که شامل اشعاری با گویش لکی است و در شب یلدا نیز خانواده‌های لر به نیت‌های مختلفی مانند آرزوی وصال، رفع مشکلات ازدواج جوانان، رفع مشکلات کاری و…. با چهل‌سرود تفال می‌زنند و اگر بیت آخر فال معنی و محتوای نیکی داشته باشد در این شب آن را تکرار می‌کنند.

افسانه مشهور شب یلدا در لرستان

افسانه امیل و ممیل در لرستان به دو برادر اشاره دارد که با مادرشان یا همان ننه سرما (زمستان)زندگی می‌کنند این داستان در استان لرستان و مناطقی از استان‌های زاگرنشین و لرتبار هنوز هم روایت می‌شود و قدمت دیرینه‌ای دارد. این اسطوره نماد سرمای سخت زمستان و عبور از این فصل سرد تا رسیدن به بهار و تابستان است.ماجرا به نقل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های لرستانی که هنوز سینه به سینه نقل می‌شود، بدین شرح است؛
امیل برادر بزرگ‌تر است که روز چهل و پنجم زمستان در اثر سرمای زیاد هویدا می‌گردد و ممیل برادر کوچک‌تر است که روز پنجاه‌وپنج زمستان که هوا کمی بهتر می‌شود خود را نشان می‌دهد. چهل روز که از زمستان می‌گذرد امیل (چله بزرگ) به کوه می‌رود و زیر سنگ سیاه و بزرگی می‌نشیند. در این موقع سنگ سیاه بر روی او می‌افتد و امیل قادر به بلند کردن سنگ و بیرون کشیدن خودش نیست. پس همان‌طور زیر سنگ می‌ماند. پس از سپری شدن پنجاه روز از زمستان ممیل (چله کوچک) به فکر برادرش می‌افتد و پیش خود می‌گوید نکند در کوه برای برادرم امیل اتفاقی افتاده باشد؟ از این رو برای پیدا کردن برادر خود به کوه می‌رود. در این زمان (روز چهارم تا شانزدهم بهمن) طبق باور مردم هوا خیلی سرد می‌شود که آن را ششله می‌گویند؛ یعنی تلاقی بین شش روز بعد از رفتن ممیل به دنبال برادرش که این دوازده روز هوا بسیار سرد می‌شود.
ممیل بعد از جستجوی فراوان برادرش امیل را در حالی که تخته‌سنگی بر رویش افتاده پیدا می‌کند. خود را به کنار او می‌رساند و هر کاری می‌کند نمی‌تواند تخته‌سنگ را جابجا نماید تا برادرش را نجات دهد. از آنجا که امیل دارای قدرت سرمای زیادی است، ممیل این قدرت را حس می‌کند. از این رو به برادرش امیل می‌گوید: اگر من جای تو بودم کاری می‌کردم تا (پیرزن کناره تنور از سرما یخ بزند و پیرمرد کنار اجاق)
امیل در جواب می‌گوید: خودت چرا کاری نمی‌کنی که در اثر سرما پیرزن در کنار تنور و پیرمرد در کنار آتش یخ ببندد و خشک شوند. ممیل می‌گوید: آخر باران بهار دنبالم است و هر کاری بکنم بی‌فایده است. ممیل هرچه تلاش می‌کند که امیل را نجات بدهد، نمی‌تواند و چون امیل سرمای زیادی از خود به وجود می‌آورد از این رو ممیل طاقت سرمای او را ندارد و مریض می‌شود.
هر دو برادر در کنار هم چند روزی را سپری می‌کنند تا اینکه بعد از ۶۰ روز (پایان دو چلّه) از زمستان هر دو می‌میرند و بعد از چندی مادرشان که پیرزنی کهن‌سال است بالای سرشان می‌آید و همین‌که با جسد مرده دو پسرش روبرو می‌شود فریاد می‌زند: حالا که امیل و ممیل مردن دیگر به کی دل‌خوش کنم؟ پس باید مشعلی بردارم و دنیا رو به آتش بکشم سپس مشعل روشنی برداشته در هوا می‌چرخاند و به سمت دنیا پرتاب می‌کند اگر این مشعل در آب افتاده و خاموش گردد سال بعد سالی سرد و پر باران خواهد بود و اگر این مشعل در خشک فرو آید سالی گرم بر زمین چیره خواهد شد از همین رو در لرستان زمانی که هوا رو به گرمی می‌رود مردم می‌گویند: مادر امیل و ممیل در حال چرخاندن مشعل روشن در هوا است.

یلدا تنفس اسطوره‌ها در لرستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان نیز در خصوص قدمت شب یلدا در استان لرستان ابراز داشت: خوشبختانه اخیرا یلدا به عنوان میراث مشترک دو کشور ایران و افغانستان ثبت شد که ابتدا پرونده ثبت ملی شب یلدا به نام لرستان ثبت شد و همچنین اساس ثبت جهانی شب یلدا از حیث وجود پرونده ثبت ملی یلدا در لرستان است.
عطا حسن‌پور تشریح کرد: از آنجایی که شب یلدا در استان لرستان هنوز هم با آداب و آیین خاصی به سبک و سیاق قدیمی برگزار می‌شود شبی اساطیری به یادماندنی است که با گذشت سالیان دراز هنوز مردم افسانه امیل و‌ ممیل و ششله و چارچار زمستان را می‌دانند و در کوی و برزن روستاها و مناطق قدیمی نوجوانان با با آویزان کردن شال پشت بام خانه همسایه، هدیه دریافت می‌کنند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد: یکی دیگر از سنت‌های این شب در لرستان سرو و تهیه غذا و شام مخصوص این شب است و هم‌چنین تنقلات ویژه لرستان که قدیمی‌ترین آن شامل گندم‌شیر است یعنی گندمی که مدتی در شیر خیسانده شده و برای شب یلدا برشته و سرو می‌شود.همچنین پسته وحشی نیز یکی از آجیل‌های مخصوص این شب است که در طبیعت لرستان نیز وجود دارد و همراه با آجیل شب یلدا در لرستان مصرف می‌شود.
او ابراز کرد: انار نیز به علت رنگ قرمز و نماد گرمابخش بودن در شب یلدای لرستان جایگاه ویژه‌ای دارد و خصوصا اینکه نقش انار در یافته‌های باستان‌شناسی این استان کشف شده است و آنچه از گچ‌بری‌ها نمایان است این میوه از دوره ساسانی در استان لرستان کشت می‌شده است لذا یکی از میراث لرستان است.
حسن‌پور تاکید کرد: در استان لرستان مردم با فرارسیدن شب یلدا افسانه اساطیری امیل و ممیل و پیرزن یا همان ننه سرما را تکرار می‌کنند لذا هنوز اسطوره‌ها و تاریخ در لرستان نفس می‌کشند و ما زنده به این اسطوره‌ها هستیم. وقتی که مردم لرستان امیل و ممیل یا همان چله کوچک و چله بزرگ را می‌شناسند تکرار همین اسطوره‌ها به یک شب چنین قدمت، هویت و اصالتی می‌بخشد.
او در پایان گفت: ما لرستانی‌ها و مردم ایران‌ از لحاظ باستانی بودن این شب، یلدا را ارج می‌‌نهیم که پیشینه تاریخی این شب نماد زایش، ایزد مهر و تاریخ ایرانیان است.

گزارش: نرگس سپه‌وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید

نظرات کاربران (1)

  1. علی جهان آرا

    بسیار عالی و جذاب