مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری لرستان:
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۰:۰۳ :: ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
عدم توجه به مناطق حاشیه نشین می تواند تبعات اجتماعی و امنیتی فراوانی را به همراه داشته باشد

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری لرستان:حاشیه نشینی یکی از ۵ آسیب اولویت دار مورد نظر مقام معظم رهبری است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ‌نوشته، مریم پورسرتیپ، در جلسه ی توزیع اعتبارات اجتماعی مناطق حاشیه نشین بیان داشت: یکی از چالش های اساسی در کشورهای در حال توسعه، موضوع حاشیه نشینی است و به نوعی از زندگی اطلاق می شود که با سه شیوه ی رایج زندگی شهری، روستایی و عشایری متفاوت است و ویژگی های اجتماعی و اقتصادی مخصوص به خود را دارد.

وب افزود: حاشیه نشینی بدنبال عواملی از قبیل مهاجرت، کمی درآمد، فقر، بیکاری و عوامل جاذب شهری ایجاد می شود و از آنجاییکه اکثر این گروهها، فاقد مهارت و سواد کافی برای جذب در بازار کار شهر می باشند، به حاشیه های شهر روی می آورند.

پورسرتیپ، رواج مشاغل کاذب و غیر رسمی، فقر مفرط اقتصادی، قاچاق کالا و مواد مخدر، سطح نازل آموزش و پرورش، جامعه پذیری ناقص کودکان و نوجوانان، تراکم بالای جمعیت، پایین بودن سطح بهداشت عمومی و سلامت،محدودیت خدمات اجتماعی و رفاهی، وجود خرده فرهنگ های خاص مناطق کوچک، بافت چند قومیتی، اعتیاد و … را از مهمترین پیامدهای زیستی و اجتماعی حاشیه نشینی دانست.

وی با تاکید بر اینکه موضوع حاشیه نشینی و مناطق بحرانی و حاد یکی از پنج آسیب اولویت دار مورد نظر مقام معظم رهبری می باشد، افزود: عدم توجه به مناطق کمتر برخوردار می تواند تبعات اجتماعی و امنیتی فراوانی را به همراه داشته باشد؛ از طرفی توجه جدی به مسائل و مشکلات مناطق حاشیه نشین می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی تاثیر گذار بوده و لذا، می طلبد همه ی دستگاههای متولی ساماندهی مناطق حاشیه نشین در ستاد بازآفرینی شهری در این خصوص دیدگاه مشترک داشته و ضمن هم افزایی، با تمام توان و احساس مسئولیت به خدمات رسانی در این محلات اهتمام نمایند.

مدیر کل امور اجتماعی با اشاره به اینکه سازمان اجتماعی کشور به ساماندهی مناطق حاشیه نشین نگاه ویژه دارد، گفت: امسال مبلغ ۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال(دو نیم میلیارد تومان) از محل اعتبارات تملک دارایی برای تعمیر و تجهیز اماکن و مراکز اجتماعی و فرهنگی مستقر در مناطق حاشیه نشین ابلاغ شده که ۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ریال(دو میلیارد تومان) آن با محوریت اداره کل آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، کتابخانه ها، کانون پرورش فکری، ارشاد اسلامی و شهرداری و ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰ریال(پانصد میلیون تومان) آن برای شهر بحرانی و حاد که بر اساس شاخص های محرومیت اقتصادی و اجتماعی تعیین خواهد شد، اختصاص و با نظر فرماندار این شهر و با محوریت همین دستگاهها هزینه خواهد شد.

مدیر کل امور اجتماعی تاکید کرد دستگاهها دقت نمایند بر طبق دستورالعمل اقدام نموده و تجهیزات و تعمیرات صرفا در اماکن و مراکز اجتماعی و فرهنگی که در سامانه سازمان اجتماعی کشور ثبت شده اند هزینه گردند.

وی از تشکیل تیم راستی آزمایی، متشکل از نماینده دفتر امور اجتماعی استانداری، دفاتر تسهیلگری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی خبر داد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید