گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۳:۰۰ :: ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
فعالیت ۲۵۰ کارگاه مجوز دار تولید صنایع دستی در لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان از فعالیت ۲۵۰ کارگاه مجوز دار تولید صنایع دستی در لرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، با بیان اینکه این ۲۵۰ کارگاه صنایع دستی در سامانه هوشمند صنایع دستی کشور ثبت شده اند اظهار داشت: نزدیک به ۲۵۰۰ کارگاه صنایع دستی، مشاغل خرد و مشاغل خانگی نیز در سطح استان فعال می باشند.

قاسمی بیان کرد: دارندگان مجوزهای هوشمند صنایع دستی معتبر و دارای تاریخ می توانند از تسهیلات مختلفی که از طرف دستگاه هایی همچون اداره کار، معاونت عمرانی استانداری، صندوق ها و بانک های دولتی و سایر دستگاه های مرتبط در ازای داشتن فعالیت مستمر و پویا با اخذ معرفی نامه های اداری از اینگونه حمایت ها و تسهیلات مالی استفاده کنند.

وی عمده مشکلات موجود در زمینه کارگاه های صنایع دستی استان را آموزش نديدن غالب صنعتگران ، بي توجهي به امر بازاريابي و تبليغات، عدم توجه به برنامه هاي راهبردي و مديريتي كلان، عدم برنامه ريزي به منظور حضور در عرصه هاي بين المللي، پراکنش جغرافیایی وسیع صنعتگران در سطح استان و عدم ثبات شغلی و فصلی و نیمه وقت بودن آن دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به گرایش به اشتغال در فرصتهای صنعتی پیش آمده در دیگر استانهای برخوردار بویژه در استانهای مرکزی و تهران در میان صنعتگران و هنرمندان به دلیل درآمدهای مالی بهتر اذعان داشت: ضعف بنیه مالی صنعتگران بومی، نبود انگیزه کافی در نسل جوان برای فراگیری صنایع دستی، فقدان نوآوري در صنايع دستي و ترويج هنرهاي غير بومي در سطح استان همگی از مواردی است که توسعه و رشد تولیدی صنایع دستی استان را با مشکل مواجه کرده که با اتخاذ دوره های آموزشی تخصصی در صدد رفع پاره ای از این مشکلات هستیم.

سید امین قاسمی همچنین در خصوص اهمیت مواد اوليه مرغوب و رعایت استانداردهای کیفی در تولید صنایع دستی در لرستان افزود: با توجه به سبقه و پیشینه طولانی استان در زمینه تولید و فرآوری پشم و محصولات دامی و سابقه هزاران ساله دامپروری، اکثر محصولات به دست آمده از آنها مانند گلیم، ماشته، فرش، جاجیم و البسه محلی همگی از مواد اولیه خالص و طبیعی تهیه شده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان با اشاره به شیوع ویروس کرونا، تعطیلی برخی مشاغل و تحمیل اوضاع سخت اقتصادی بر مردم نیز گفت: پیشنهاد می کنیم خانواده هایی که دغدغه اشتغال از طریق صنایع دستی را دارند به مزیت های فراوان این هنر-صنعت از جمله اهمیت موضوع اقتصادی و اجتماعی صنایع دستی، نقش صنايع دستي در بالا بردن سطح اشتغال و ازدياد درآمد سرانه، نقش صنايع دستي در توليد ملي و نقش آن در توسعه گردشگري و مبادلات فرهنگي و رشد اقتصادی استان توجه کنند .

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید