گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۱:۲۰ :: ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
قانون‌گذاری برای امنیت شغلی کشاورز

شهرام شرفی- کشاورز و باغدار، قشر تولیدکننده است. این قشر باید امنیت شغلی داشته باشد.

پایگاه خبری سنگ‌نوشته، یادداشت- یعنی براساس الگوی کشت تعیین شده متناسب با نوع اقلیم، محصولش به صورت تضمینی خریداری شود.
همچنین، دارای یک نظام بیمه ای درمانی و بازنشستگی قوی باشد.
دولت و مجلس هم سیاستگذاری هایی تعیین و تعریف کنند که هزینه نهاده های تولید برای کشاورز و باغدار، کاهش یابد و اینگونه نشود که هزینه های خرج شده توسط کشاورز، بیشتر از درآمد کسب شده باشد!
اگر شاهد بحران هایی همچون خشکسالی یا سیل بودیم می بایست یک صندوق ملی قوی برای جبران خسارات وارد شده به تولیدکنندگان از جمله کشاورزان وجود داشته باشد.
اگر خشکسالی به کشاورز، آسیب جدی وارد کرد رسالت دولت و مجلس است در این رابطه، حمایت های عینی جبرانی را انجام بدهند.
آنچه در حال حاضر می بینم این است که وضعیت معیشتی کشاورزان، به علت خشکسالی و کمبود یا نبود آب، مناسب نیست.
فراموش نکنیم در سال ۹۸ نیز به علت وقوع سیل بی سابقه در چند استان کشور از جمله لرستان، بسیاری از زمین ها و محصولات کشاورزان نابود شد و این یعنی تهدید امنیت شغلی کشاورز که قشر تولیدکننده است.
همچون یک کارمند رسمی که نظام بیمه و نظام کاری سنواتی پایدار دارد و نظام تضمینی بازنشستگی هم شامل حال او می شود قشر تولیدکننده کشاورز نیز باید با وضع قوانین جدید یا تقویت و تکمیل قوانین موجود، از نظام بیمه ای، جبرانی و بازنشستگی قوی و پایدار، بهره مند باشد.
از نمایندگان محترم استان لرستان در مجلس شورای اسلامی هم توقع می رود در زمینه هایی که توضیح دادم طرح های جدید کارشناسی شده را تهیه و برای حمایت نظام مند و پایدار از قشر کشاورز، به قانون تبدیل کنند یا قوانین موجود و فعلی را ارتقا بدهند.
نگاه همه ما از مردم گرفته تا مسئولان و نمایندگان به قشر کشاورز باید نگاه تولیدمحور و استراتژیک باشد و کشاورز را نه به عنوان یک قشر ضعیف بلکه به عنوان یک قشرتولیدکننده و مهم برای امنیت غذایی کشور ببینیم.
همچنین، کشاورزان باید اتحادیه، سندیکا یا صنف شغلی قوی و مستقل از دولت ها داشته باشند تا بتوانند مطالبات و مشکلات خود را به صورت نهادمند، جمعی، قوی و مدنی به دولت و مجلس منتقل کنند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید