تاریخ: ۱۱:۴۲ :: ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
قدمت صنایع دستی لرستان به دوران پارینه سنگی بازمی‌گردد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان اظهار داشت: با استناد به کشف صنایع دستی دندان نیش گوزن از دوره پارینه سنگی در غار یافته خرم‌آباد، صنایع دستی لرستان در سطح جهانی شناخته شده و حرف برای گفتن دارد.

به‌گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، صبح امروز عطا حسن‌پور در مراسم افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه دست‌آفرین‌های هنر ایرانی که با همکاری سازمان بسیج هنرمندان در باغ گلستان مجموعه تاریخی فرهنگی قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد برگزار شد، تشریح کرد: کهن‌ترین صنعتی که به عنوان صنایع دستی شاخص که در دنیا مشخص شده است یک دندان نیش گوزن است که کشف آن در سال ۸۳ طی کاووش مشترک هیات بلژیکی و ایرانی صورت گرفت و از غار یافته خرم‌‌آباد کشف شد. این اثر یک دندان نیش گوزن است که با یک مته سنگی بسیار ریزی از بالا سوراخ شده و به صورت گردن آویز استفاده می‌شده است و در حال حاضر این اثر در موزه ملی ایران در معرض نمایش قرار دارد و قدمت آن هم به ۴۰ هزار سال پیش یعنی دوره پارینه سنگی میانه برمی‌گردد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان ادامه داد: نمایشگاه و جشنواره دست‌آفرین های هنر ایرانی در رشته‌های پوشاک سنتی، صنایع کاغذی سنتی، آبگینه، صنایع چرمی، ساخت سازهای سنتی، صنایع چوبی و حصیری، صنایع دستی فلزی و صنایع سنگی و… از ۲۳ تا ۲۵ ماه جاری در محوطه باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد برگزار می‌شود.

او تاکید کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه، معرفی محصولات صنایع دستی، احیای رشته‌های بومی، توجه به اشتغال و تولید، رفع مشکلات وضعف‌های احتمالی و اتقاء فعالیت کارگاه‌های صنایع دستی و انشالله رونق بازار کار هنرمندان است.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید