تاریخ: ۱۸:۵۱ :: ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
لرستان غرق در آب و آمار غلط!

آب از سقف معمولان گذشت.....

فریبا اسدی- آب از سقف معمولان گذشت ؛
_خرم آباد ،درود ، کوهدشت ،پلدختر وروستاهای الیگودرز در سیل ،
_ طغیان بی امان رودخانه ها ،
_تخریب پل کشکان ،
-قطع شدن راههای ارتباطی ،

-دستورتخلیه فوری منازل در برخی نقاط؛
تنها چند مورد کوچک ازتبعات وقوع سیل ، این بلای آسمانی پیش بینی نشده ای است که در لرستان در حال اتفاق افتادن است وهرلحظه بیشترمی شود .

-روز یکشنبه معاون اول رئیس جمهور در لرستان اظهار داشت :”مگرکسی هست لرستان را دوست نداشته باشد ونخواهد دراین سختی ها همکاری کند “.
صبح روز دوشنبه دوازدهم فروردین پایگاههای خبری اعلام وضعیت اضطراری می کنند در حالیکه چند پل سربه زیر آب فروبرده اند وریه های چندین شهر وروستا از آب لبریز شده اند .
این وضعیت استان لرستان در پی بارندگی های اخیر بی سابقه است استانی که باوجود محرومیت زیاد نه تنها همواره از دیر باز مورد کم لطفی پایتخت نشین ها قرار گرفته است بلکه با کاهلی وسهل انگاری مسئولین استانی نیز متحمل خسارات زیادی در جریان سیل اخیر شده است .
واین سهل انگاری به حدی بود که دکتر خدابخشی نماینده الیگودرز که همیشه نگران وضعیت مردم حوزه انتخابیه اش است سکوت نکرد و از
ارائه آمار غلط مسئولین استانی که مانع دریافت کمک به استان شده اند انتقاد کرد .

نماینده الیگودرز گفت :” در حالیکه راه دسترسی بیش از ۲۹۰ روستای این شهرستان از مجموعه ۴۱۷ روستا به دلیل بارندگی های اخیر قطع است، با دادن آمارهای غلط به وزارت راه و شهرسازی مانع از دادن امکانات برای بازگشایی راه ها به این شهرستان می شوند.”

در هنگام بروز سیل بدون شک جلوی بارش باران را نمی توان گرفت اما با تدابیر امنیتی وهمدلی میتوان از بروز خسارات آن تا حدودی کاست .

در پی جاری شدن سیل اهالی روستاهای متعددی از جمله دهستان فرسش از توابع الیگودرز خواستار رسیدگی به وضعیت سیلاب وطغیان رودخانه ها شده اند .
اهالی این مناطق که تا کنون با مسدود بودن جاده بخاطر بارش برف های سنگین دست وپنجه نرم می کردند حالا در پی بارش های مداوم وبی سابقه چند روز اخیر مشکلات حادتری را تجربه می کنند .
تخریب قسمتی از مدرسه های فرسوده ومساجد قدیمی ،ازبین رفتن جاده های مواصلاتی روستاها و راههای بین مزارع کشاورزی باعث نگرانی اکثریت آنان شده است .
ریزش وتخریب خانه های کاهگلی روستاییانی که از وضعیت معیشتی نامناسبی نیز برخوردار هستند وامکان اسکان و استقرار در جای دیگر برای این قشر زحمتکش ودست خالی مقدر نمی باشد از تبعات این بلای طبیعی می باشد که در اثر بی تدبیری گریبان مردم را گرفته است ونیاز به پیگیری جدی وفوری دارد .

از بین رفتن انبار علوفه دام ،همچنین محل نگهداری دام ها وتلف شدن تعداد زیادی از دام ها درد گرانی است که روستاییان را به صدا در آورده است .
شکسته شدن پل رودخانه فرسش بر اثر طغیان ، عبور ومرور مردم از سمت باغشاه به قسمت بالای روستا را تقریبا غیر ممکن نموده است ومردم منتظر رسیدن کمک می باشند .
در کنار این همه اضطراب واعلام تخلیه منازل به راستی چه تدابیری برای مردم گرفتار در بحران اندیشیده شده است .آیا با اکتفا به چادر می شود از سیلاب در امان ماند ؟مثلا تاچند روز می شود در این هوای سرد دوام آورد ؟

مهمتر از همه در میان آ وارگان شهر ها وروستاهایی که تا زانو درآب مانده اند جمعیت بیماران ،زنان باردار وکودکان خردسال چگونه از این گرداب عبور خواهند کرد وبه ساحل نجات پای خواهند گذاشت !؟
البته نبایدنقش مهم مسئولین ، هلال احمر وپرسنل شهرداری وآتشنشانی وسپاه وارتش را درکمک به مردم در این بحران نادیده گرفت .
اینک سرزمین لرستان این استان تا خرخره در آب می رود که تمام سال را خیس واشک الود نفس های تلخ پس از باران را تجربه کند البته اگر آسمان امان بدهد ودست از باریدن بکشد تا امدادگرها بتوانند نجات بدهند آنان را که برپشت بام ها پناه برده اند .

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید