تاریخ: ۲۱:۲۴ :: ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
ماهی بازان؛ جاده خاطرات به یادماندنی

ماهی‌بازان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر خرم‌آباد است که در چند کیلومتری یکی از جاده های این شهر قرار دارد. این اقامتگاه بومگردی با آب‌هوایی مطلوب و درختان سرسبز در دامان مخملکوه دل هر گردشکر را به استراحت در فضایی بهشتی راغب می‌کند.

پایگاه خبری سنگ نوشته، گفتگو، نرگس سپه‌وند- در این اقامتگاه زیبا و پرطرفدار یک غار با چشمه‌ای زیبا وجود دارد و در بالای غار یک آبشار مصنوعی نیز جلوه‌ای بی‌نظیر به این طبیعت خدادادی می‌بخشد. وجود هوایی خنک و خرم در محیطی سنتی و پذیرایی خاص با ظروف سنتی ذهن هر گردشگر را به سبک اصیل و پر رنگ و لعاب زندگی ایرانی گره می‌زند که تجلی فرهنگی فراموش‌ناشدنی و لحظاتی دلنشین است.درهمین راستا با مدیر این اقامتگاه بومگردی مصاحبه ای داشتیم؛

لطفا خودتان را معرفی کنید وبفرمایید چه مدت است که به این کار مشغول هستید؟
ابراهیم مرادی میر هستم ۳۶ساله دارای مدرک تحصیلی کارشناسی باستان شناسی، مدیر اقامتگاه بومگردی ورستوران سنتی ماهی بازان که حدود ۱۰سال در این حوزه سابقه کار دارم.

فعالیت شما چیست و چه خدماتی شامل آن می‌شود؟
فعالیت اصلی ما در حوزه جذب گردشگران داخلی و خارجی، معرفی این سایت و همچنین معرفی آداب و رسوم قوم لرو معرفی این بنا که یاد آور سبک معماری گذشتگان این مرز وبوم است و نیز معرفی غذاهای محلی هم زیرمجموعه فعالیت ماست.

چگونه این اقامتگاه بومگردی زیبا را راه اندازی کردید؟
این اقامتگاه بومگردی زیبا و منحصر به فرد ابتدا اینگونه نبود و تقریبا یک زمین خالی از زیبایی و مکانی برای تجمع افراد دارای اعتیاد به مواد مخدر تبدیل شده بود که حتی به دلیل رفت و آمد بی جا وایجاد مزاحمت های بیش از حد و نبود امنیت جانی ومالی، مزرعه پرورش ماهی ایی که در این مکان بنا شده بود هم قابل استفاده نبود و حدود ۶سال بدون تولید مانده و به یک مزرعه متروکه تبدیل شده بودکه اینجانب ابراهیم مرادی میر با زحمت شبانه روزی و مقابله با تمام این مشکلات توانستم مزرعه پرورش ماهی را فعال وبه دنبال آن با کمک دختر عموی خود سرکارخانم مانيا مرادی با عقد یک قرار داد با اداره میراث فرهنگی لرستان موفق شدیم این اقامتگاه بومگردی را طراحی و به مرحله اجرا برسانیم . البته در این مسیر با مشکلات زیادی مواجه شدیم و سختی های فراوانی را متحمل شدیم تا بالاخره الحمدلله اقامتگاه بومگردی ماهی بازان به این مرحله رسید.

ماهی بازان به چه معناست و دارای چه پیشینه تاریخی است؟
نام ماهی بازان برگرفته از نام محلی این چشمه است که به گفته بزرگان ماهی های چشمه این منطقه به رنگ سیاه و سفید بوده که اصطلاحا در زبان لری و لکی به ادغام رنگ سیاه و سفید باز گفته می‌شود و از دو کلمه ماهی و باز تشکیل شده است. (ماهی سیاه و سفید ).

طبیعت این نقطه چه ویژگی های خاصی دارد؟
این مکان علاوه بروجود درختان، چشمه و آب و هواب دلپذیردارای آثار تاریخی از جمله کتیبه ای بر سر در غار مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار است که ما با معرفی این کتیبه به گردشگران به بیشتر شناخته شدن این منطقه زیبا کمک می کنیم.

در این کار فقط آموزش کافی بود یا تجربه هم‌ لازم است؟
در این کار برای بهبود وضعیت و خدمات‌رسانی بهتر باید هم آموزش دید و هم از تجارب خوب ديگران هم استفاده کرد.

چه تعداد اشتغالزایی داشته‌اید؟
در این مجموعه حدود سی نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند که شامل۱۳نفر خانم ۱۷نفر آقا هستند.

مشکلات و موانع شما چه مواردی هستند؟

مشکلات و موانعی که به شدت باعث اختلال در جذب گردشگران می شود،عدم همکاری اداره کل راهداری استان در خصوص احداث پلی است که حدود ۱۰ سال پیش درخواست آن از طرف اهالی روستای تنگ شبيخون ثبت شده و بودجه آن تخصیص داده شده است که کماکان بلاتکلیف است. همچنین عدم همکاری شرکت گاز استان که پس از گذشت ۳سال کار گاز رسانی را نیمه تمام گذاشته وما از نبود گاز به شدت در عذاب، و برای تامین آب گرم مجبور به خرید گازوئیل به نرخ آزاد هستیم.

راه‌اندازی یک اقامتگاه بومگردی به چه عواملی بستگی دارد؟
راه‌اندازی اقامتگاه بومگردی وفعالیت های گردشگری قبل از هر چیز به حمایت دستگاه های دولتی و اتفاق نظر همگی ادارات بستگی دارد بدین معنا که همگی در یک جهت برای ایجاد اشتغال زایی در این استان تلاش کنند که متاسفانه همیشه عدم همکاری بین دستگاهی آفتی است که گریبان گیر اقتصاد این استان شده است.

چه انتظاراتی از مسئولین و دستگاه‌های متولی خصوصا میراث فرهنگی دارید؟
ابتدا از شما و اداره کل میراث فرهنگی لرستان بابت وقتی که به این مصاحبه اختصاص دادید، تقدیر و تشکر می کنم و به از شما خواستارم به سمع مسؤلان زحمت کش برسانید که صنعت گردشگری قویترین صنعت است که درامد حاصل از این صنعت مستقیما بر سر سفره مردم آمد و در شرایط بد اقتصادی حاضر می‌تواند اقتصاد این کشور را به نحو مطلوب تقویت نماید لذا خواهشمندیم که این سنگر را تقویت کنند و در تخصیص تسهیلات کلان و آسان پرداخت به ما کارآفرینان حوزه صنعت گردشگری نگاه ویژه ای داشته باشند.

مصاحبه امروز ما هم تمام شد اما لرستان محروم و پردرد هنوز حرف ناگفته دارد؛ با توجه به اینکه لرستان سرزمینی کوهستانی در محدوده میانی کوه های زاگرس قرار دارد و با برخورداری از آب و هوای متنوع, رودهای پرآب, چشم اندازهای بدیع طبیعی, تالاب ها, آبشارها, دریاچه ها, جنگل ها و مراتع سرسبز و در عین حال با تاریخ و تمدن کهن و برخوردار از آثار باستانی و تمدنی, دارای پتانسیل های زیادی در جهت جذب گردشگران می باشد. متاسفانه استان ما با وجود جاذبه های گردشگری فراوان و متنوع گردشگری, تا کنون توفیق چندانی در جذب گردشگران به دست نیاورده است. اینک پایگاه خبری سنگ نوشته در پی شناسایی و معرفی جاذبه های گردشگری در اقصی نقاط لرستان می باشد به این امید که مسئولین محترم استانی و کشوری دلسوزانه حامی این صنعت بوده و به ویژه گوش شنوایی برای شنیدن درد دل فعالان صنعت گردشگری داشته باشند.
گفتگو: نرگس سپه وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید