تاریخ: ۸:۲۰ :: ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
مطالبات انباشته مردم لرستان در آستانه ورود رئیس جمهور

یازدهمین سفر استانی رئیس جمهور محترم به استان ها بالاخره بعد از کش و قوس هایی در زمان انجام سفر قرار است پنج شنبه 18 آذر ماه در معیت تعدادی از اعضای کابینه میهمان مردم با صفای لرستان باشد.سفری که خواب غلفت توسعه را هر چند لحظه ایی از برخی مدیران 8 ساله ربوده است و برنامه های رنگارنگ مطالبه گری را از رئیس جمهور خواهان هستند.یک وجه مشترک و کلید واژه هم دارند و آن هم تامین اعتبار است؟!

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- هیئت دولت در حالی راهی لرستان می شود. که مطالبات انباشته مردم و مسئولین در آستانه اعلام سفر از رسانه های مختلف،مناسبت ها و محافل اداری و غیر اداری ،مدیران ارشد و میانه،نخبگان و اصحاب رسانه بیان می شود.
از مجموع مدیران:رئیس دستگاه عدلیه استان در دیدار با خبرنگاران بیان کرده: هفت هزار میلیارد تومان پروژه حوزه‌های مختلف در آستانه سفر رییس جمهوری به استان تهیه و تعریف شده است تا با طرح در جلسات این سفر، تصویب نهایی شود.
مدیر شهرک های صنعتی استان نیز اعلام کرد: ۳۰۰ واحد صنعتی و تولیدی غیرفعال در شهرک‌های صنعتی استان وجود دارد که احیا آنها نیازمند مساعدت دستگاه‌های مربوطه و بانک‌ها است و ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در واحدهای غیرفعال و نیمه فعال شهرک‌های صنعتی لرستان روز به روز مستهلک می‌شود. در حال حاضر ۷۰ واحد صنعتی و تولیدی شهرک‌های صنعتی این استان در تملک بانک‌ها قرار دارد و موتور صنعت لرستان با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت در حال تولید است که باید چاره ای اساسی برای آن اندیشیده شود. علاوه بر واحدهای کوچک و متوسط، صنایع بزرگ لرستان که انگشت شمار هستند از جمله کارخانه صدر فولاد، فولاد ازنا، سیمان سفید، سیمان خرم آباد، ماشین سازی، فولاد و چدن دورود و لاستیک سازی نیز تعطیل و یا با وجود گذشت چندین سال همچنان در پیچ و خم مراحل ابتدایی طرح هستند
نماینده محترم شهرستان های سلسله و دلفان مهمترین خواسته مردم را حق آبه دانست و اظهار داشت: ابراهیمی با بیان اینکه ۱۱درصد از روان آب های کشور متعلق به لرستان است عنوان کرد: لرستان سومین استان پرآب کشور محسوب می‌شود اما حقابه به عنوان مطالبه جدی مردم این استان از سوی وزارت نیرو تخصیص نیافته است. وی تصریح کرد: حقابه و تکمیل سدهای نیمه تمام خواسته جدی مردم لرستان در حوزه آب است که دولت باید در این زمینه ضمن تامین اعتبار برای تکمیل سدها اجرای سدهای جدید در راستای توسعه کشاورزی استان را در دستور کار قرار دهد. وی در خصوص مشکلات سلسله و دلفان افزود: بیش از ۴۰۰ کیلومتر راه خاکی در این شهرستان ها وجود دارد که باید اعتبار زیرسازی و آسفالت آنها تامین شود تا به شبکه راه های ارتباطی ایمن متصل شوند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی لرستان گفت: در حال حاضر این استان باتوجه به جمعیت در رتبه پانزدهم کشور قرار دارد اما به لحاظ سرانه فضای کتابخانه ای در جایگاه مناسبی نیست که برای جبران این کاستی باید هرچه سریعتر طرح های نیمه تمام کتابخانه ای تکمیل شود. طهماسبی افزود: در حال حاضر در هر شهرستان لرستان یک طرح نیمه تمام کتابخانه ای وجود دارد که بیشتر آنها پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد دارند.و برای تکمیل آن ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
اسد عبدالهی معاون امور اقتصادی استانداری از تعطیلی کارخانه “صدر فولاد” لرستان به دلیل مشکلات متعدد خبر داد وگفته: ۱۸۰ کارگر این کارخانه شغل خود را از دست دادند وی با بیان اینکه در خصوص وعده های سرمایه گذار کارخانه و راه اندازی مجدد آن خوش بین نیستیم .
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به خاطر آماده نبودن زیر ساختها، سرمایه‌گذاران کلان تمایل به سرمایه‌گذاری در مناطق نمونه گردشگری لرستان را ندارند.به گفته قاسمی همه این مناطق ۳۵ گانه مصوبه هیات وزیران را دارند که واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی باید بر اساس قوانین نجام شود.قلعه فلک الافلاک، دره اناران، پارک جنگلی مخملکوه و شورآب، قلعه نصیر، گاماسیاب، کوگان، کاکارضا، دره تخت، شیرز، هاله و … از مناطق نمونه گردشگری در لرستان هستند.
استاندار در جمع خبرنگاران و در تشریح برنامه سفر آتی رئیس جمهور به لرستان گفت: موضوع حق آبه حتما یکی از خواسته ها و مطالبات به حق مردم و مسئولان استان است و به صورت جدی این حق در سفر رئیس جمهور پیگیری خواهد شد.استاندار لرستان اضافه کرد برای تحقق حق آبه لرستان در کنار پیگیری مسئولان حتما لازم است این حق در مجامع مدیریتی و تصمیم‌گیری نیز پیگیری شود تا حق مردم استان به خوبی ادا شود . باتوجه به اینکه نمی توان به تمام مسائل و طرح‌ها رسیدگی کرد ۱۰۰ پروژه در حوزه‌های مختلف برای این سفر تعریف و تدوین شده است.
دکترعلی فرهادی قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه لرستان حداقل یکهزار تخت بیمارستانی نیاز دارد تا به حد استاندارد برسد .افزوده: ظرفیت سه بیمارستان در حال ساخت، یکهزار و ۱۵ تخت است که برای تکمیل و بهره برداری از این طرح ها، یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان نیاز است.لرستان در زمینه تامین تجهیزات پزشکی پیشرفته با کمبودهای فراوانی مواجه و نیازمند تجهیزات پزشکی پیشرفته، شتاب دهنده های خطی، پرتودرمانی و رادیوتراپی است به نحوی که بیماران این استان همچنان در استان های دیگر سرگردان هستند. فرهادی همچنین به بدهی ۲۰۰ میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اشاره کرد و گفت: به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹، تجهیزات و داروی بسیاری از شرکت ها خریداری شده که به دلیل کمبود منابع مالی تاکنون امکان پرداخت این بدهی ایجاد نشده است.
بیانات اخیر مدیران ارشد استان لرستان تنها گوشه ایی از مطالبات انباشته ای است که در دستگاه های متولی با ساختار ،رسالت وماموریت مشخص وجود دارد، که بیانگر توسعه نیافتگی و مشکلات عدیده ای است. از طرفی پیامد های این توسعه نیافتگی و بی تفاوتی دولت های پیشین به لرستان موجب کسب رتبه برتر شاخص فلاکت در کشور است ودر جدید ترین اعلام مرکز آمار کشور استان لرستان در تابستان امسال در تورم اجاره بهای مسکن در بین استان‌های رکورد دار شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی تورم نقطه‌ای اجاره بهای مسکن در تابستان امسال ۴۱ و ۸ دهم درصد بوده که بیشترین نرخ تورم در بخش اجاره بهای مسکن در کشور است.اما تحلیل‌های بیشتری از وضعیت کلی لرستان در شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی نشانگر آن است که طی چند سال اخیر سرمایه گذاری جدیدی در لرستان صورت نگرفته و ظرفیت‌های جدیدی به حوزه اشتغال استان اضافه نشده است. در عین حال شاهد رکود و تعطیلی کارخانجات و کارگاه‌های اقتصادی نیز بوده‌ایم.رشد آسیب های اجتماعی چون طلاق،اعتیاد،فقر،حاشیه نشینی،مهاجرت،مشاغل کاذب،زباله گردی،سرقت،پرخاشگری،فساد،رابطه گرایی و قانونگریزی و… نیز از جمله مسائل حاد امروز لرستان است که سالیان دراز است رها شده و مدیریت ناکارآمد بر آن حاکم بوده ؟؟رها شدگی مدیران بی برنامه وعدم بکار گیری نیروی های متخصص و متعهد،نداشتن نظارت و عدم برخورد با خاطیان در گذشته میراث خطرناکی را به جا گذشته!! حالا جناب آقای رئیس جمهور شما متهم به مردم داری هستید؟شما متهم هستید که دیگران وعده دادند و عمل نکردند،کلنگ های بیهوده به زمین زدند و روبان های تشریفاتی بریدند.آمار سازی کردند و بیلان تراشی تا لرستان همچنان با داشتن پتانسیل های مناسب رنگ توسعه به خود نبیند. لرستان چشم انتظار وتشنه خدمت بی منت از جنس دولت مردمی کار و کرامتََ است.لرستان را ویژه دریابید که توانایی و استعداد دارد اما برنامه و مدیر کارآمد ندارد.از اینرو سفر حضرت آیت الله رئیسی به استان آزمونی سخت پیش پای دولت مردان است تا نقطه آغازینی برای ساماندهی مشکلات عدیده این استان باشد.

بهنام فروتن نیا
پژوهشگر و نویسنده

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید