مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان:
تاریخ: ۱۶:۵۱ :: ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
مهارت هتلداری و جذب گردشگر  نیاز مبرم استان است

صنعت گردشگری تلفیقی از فعالیت‌ها، خدمات و زیرساخت های مختلف است که از مهمترین آن ها مراکز اقامتی و هتل ها است.

صنعت گردشگری تلفیقی از فعالیت‌ها، خدمات و زیرساخت های مختلف است که از مهمترین آن ها مراکز اقامتی و هتل ها است. اهمیت هتلداری و جایگاه ویژه آن در صنعت گردشگری و نقش آن در جذب گردشگر بر همگان روشن است امروزه دیگر هتل‌داری یک فعالیت صرفا تجاری نیست بلکه یک فعالیت اقتصادی فرهنگی و یک صنعت است.اهداف توسعه گردشگری و ارتقا کمی و کیفی فعالیت‌های گردشگری در ارتباط ناگسستنی با این صنعت است . با توجه به نرخ بالای بیکاری و مشکلات اقتصادی در لرستان توسعه صنعت گردشگری و هتلداری در استان ما از اهمیت دو چندانی برخوردار است و به تبع آن جامعه هتلداران به عنوان نماینده بخش خصوصی جایگاهی مهم و نقشی حیاتی در این صنعت دارد.


محمدرضا آذرخش مدیرکل فنی و حرفه ای استان لرستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری سنگ‌نوشته بیان داشت: لرستان دارای ظرفیتهای بی بدیل تاریخی و گردشگری ست که در ایام تعطیل جزو استانهای مهمانپذیر است اما در بحث درآمدی باید گفت: متاسفانه هتل های لرستان خالی ست! حال به عنوان مثال: اگر یک توریست یا مسافر در یکی از مهمانسراهای لرستان قهوه سفارش دهد، طبیعتا میزبانی در جلب رضایت مشتری موفق است که دوره آموزشی ۳۴ ساعته سرو قهوه را سپری کرده باشد. بنا بر این آموزش هتلداری و جذب گردشگر نیاز مبرم استان است و بی شک توجه به این مبحث و توسعه مهارتهای تخصصی موجب رونق چشمگیری در اقتصاد استان خواهد شد.
محمدرضا آذرخش در همین راستا خبر خوشی داد: برای اولین بار افتتاح مرکز تخصصی آموزش هتلداری و گردشگری در مرکز شماره یک خرم آباد تصویب شده است که از طریق سامانه ماده۲۷ با کمک بخش خصوصی فعال خواهد شد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای لرستان خاطر نشان کرد: رسالت آموزش فنی و حرفه ای استان توسعه مهارتگرایی و کارآفرینی بر مبنای توجه به بازار فروش و تقاضا می باشد. خوشبختانه آموزشها از عرضه محوری به سمت تقاضا محوری رفته است. ۷۰ تا ۸۰ درصد آموزشها با نیازسنجی به کار می رود که موجب جلوگیری از اتلاف منابع خواهد بود و هم چنین در صدد هستیم که سن مهارت آموزی را تقلیل دهیم که البته در این مبحث همکاری آموزش و پرورش لازم الاجرا است.
آذرخش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه لزوما آموزش یک مهارت خاص به اقشار مناطق آسیب زا برای فرد ایجاد شغل نمی کند، گفت: در هر رسته ای از مهارتها ابتدا باید بازار تقاضا و امکان عرضه و فروش محصول یا خدمت را امکان سنجی کرد چه بسا بسیاری از هنرها و مهارتها در استان ما به دلیل نداشتن متقاضی یا بازار فروش به فعلیت نرسیده است و از طرفی بی درآمدی در مهارت موجب دلسردی در مهارت آموزان می شود و در عمل به توسعه کار و کارآفرینی کمکی نمی کند.

برگزاری کارگاه مهارت آموزی در مناطق آسیب زا

وی خبر داد: در سالجاری به همت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان در مناطق کرگانه، پاچنار و گل سفید ۳۱۵ نفر در چندین رشته مهارت آموزش دیدند که خوشبختانه در همین دوره کوتاه شاهد کارآفرینی در چند نقطه از جوامع هدف بودیم.

محمدرضا آذرخش در ادامه به بیان گزارش عملکردی مختصری از شرح فعالیت های انجام شده در سالجاری پرداخت:

تعهدات آموزس از سال ۹۸

وی اذعان داشت: پیش از سال ۳ میلیون نفر ساعت آموزش پیش بینی شد که تا این لحظه ۲ میلیون نفر ساعت محقق شده است.
آذرخش با اشاره به مدرک گرایی و اینکه دانشجویان در کار عملی ضعیف هستند، اظهار داشت: به جهت کاهش فاصله کار نظری تا عملی ،کارگاه آموزشی در کنار دانشگاه ها و پادگان های آموزشی مستقر شد و نیز طرح هر سرباز یک مهارت اجرا شد. به نحوی که فرد پس از طی دوران سربازی بی مهارت نباشد که خوشبختانه با همکاری قرارگاه نیروی انتظامی به صورت یک الزام رعایت خواهد شد.
آذرخش در بحث آموزشها بیان داشت: در بحث آموزشها تاکنون ۳ مرکز ارتقا مرکز شغلی در دانشگاه آزاد خرم آباد، بروجرد و الشتر راه اندازی شده است.
گفتنی ست: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای لرستان بصورت جدی در آموزش مهارتگرایی درسطح زندانها نیز پای کار است و مهمتر اینکه با همکاری بنیاد تعاون بازار هدف پیش بینی شده است و هنرجویان به راحتی می توانند محصولاتشان را به فروش برسانند.

آموزشهای تخصصی

آذرخش در ادامه آموزشهای تلفیقی، آموزش در محیط کار را تحت عنوان آموزشهای تخصصی آموزش فنی و حرفه ای استان برشمرد و گفت: درصدد هستیم که یکی از مناطق بصورت پایلوت انتخاب شود که شهرستان ازنا انتخاب شد به نحوی مدیریت مناطق را به هیئت امنا واگذار شود که به موازات آن امکان مشارکت بخش خصوصی نیز فراهم خواهد شد.

تشکیل شورای مهارت استان

مدیرکل فنی و حرفه اس استان در ادامه از تشکیل شورای مهارت استان لرستان خبر داد و افزود: مشارکت دستگاه های مرتبط در این حوزه را می توان گامی باند در راستای اعتلای چشم انداز استان عنوان کرد و باید تلاش کنیم که در آموزشها اتلاف وقت و منابع نداشته باشیم و شایسته است همزمان با آموزشها بازار هدف و تقاضا را نیز مد نظر قرار داد.

دلجویی فنی و حرفه ای از سیل زدگان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ابراز داشت: در بحث سیل تعمیر ۳ هزار دستگاه لوازم خانگی خانوارها ی سیل زده به همت مراکز انجام شد و نیز ۱۴ اداره کل در شهرستان پلدختر مستقر شد. آذرخش در خصوص واگذاری فضاها و اماکن نیز بیان داشت: تاکنون ۳ مورد از فضاهای مازاد در قالب ماده۲۷ در اختیار بخش خصوصی شامل: مرکز خوداشتغالی الشتر، مرکز پرورش ماهی تنوردر دورود قرار گرفته است.
وی افزود: در بحث بودجه رقم‌کم‌نظیر ۲ میلیارد و ۴۰۰ مبلیون تومان جهت ساخت مرکز آموزش فنی و حرفه ای در رومشکان تخصیص یافته است که ان شالله با محض خرید زمین افتتاح خواهد شد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان ابراز خرسندی کرد که در بحث اقتصادی، دیون و مطالبات چندین ساله پرسنل در طول هشت ماهه سالجاری بطور کامل تسویه شده است.
محمدرضا آذرخش در پایان ابراز داشت: خواهش ما از مدیران استان این است که کار سیستمی را سر لوحه کار خویش قرار دهند و هم اینجا اعلام‌می کنیم: هر جا همکاری دستگاه آموزش فنی و حرفه ای نیاز باشد، با کمال میل آماده خدمتگزاری هستیم.

گفتگو: نرگس سپه وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید