مصاحبه با ایمان کریوند پدیده آواز لرستان؛
تاریخ: ۷:۵۵ :: ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
موسیقی بختیاری؛ آوازی دلنشین برای همه سلیقه‌ها

ایمان کریوند خواننده لرستانی متولد بهمن‌ماه ۱۳۷۲ است که طنین موسیقی دلنشین بختیاری‌اش با لحنی متنوع از ردیف‌های حماسی، عاطفی و عاشقانه علاوه بر استان لرستان همه استانهای کشور را به تحسین وامی‌دارد. این خواننده جوان و خوش‌صدا ساکن الیگودرز است.ایمان کریوند در سروده‌های زیبا و عمیق‌اش از خاک ایران و آرمان‌های عزت و سربلندی مردم کشورش دم می‌زند. خاکی که فرهنگ و موسیقی‌‌اش متعلق به همین مردم است و تکرار گوشه به گوشه اصالت و حوادث پر افتخار ایران‌زمین در موسیقی بختیاری آن را به آوازی همه‌گیر و همه‌فهم تبدیل می‌کند. در این گفتگو از او می‌پرسیم؛

پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحبه، نرگس سپه‌وند_ دلیل علاقه شما به موسیقی بختیاری در چیست؟
دلیل علاقه بنده به موسیقی لری این بود که در محیطی با فرهنگ و آداب و رسوم بختیاری بزرگ شدم و خانواده پدری و مادری‌ام متعلق به همین فرهنگ و موسیقی بودند.

اولین بار چگونه وارد موسیقی شدید؟

اولین‌بار در محافل خانوادگی شروع به خواندن کردم چون پدر و عموهایم خواننده بودند و در سبک تعزیه‌خوانی خوانندگی می‌کردند البته با آواز و ردیف‌های موسیقی نیز آشنایی داشتند و در شب‌نشینی‌ها می‌خواندندو من هم با آنها زمزمه میکردم و اینطور بود که استعدادم کشف شد.

چه سبکهایی از موسیقی ایران را کار می‌کنید؟

سبک موسیقی اصیل ایرانی را کار می‌کنم که در واقع ریشه و پایه همه سبک‌های موسیقی داخل کشور است. ردیفهای آوازی و آواز سنتی را کار هم می‌کنم و به‌خاطر علاقه خودم به موسیقی بختیاری بیشتر موسیقی بختیاری کار می‌کنم. البته با موسیقی اصیل ایرانی وپاپ هم آشنایی دارم.

آیا دوره آموزشی یا اساتید خاصی داشتید؟

بله در زمینه آواز سنتی دوره‌های آموزشی زیادی را نزد اساتید مختلف دیدم اما متاسفانه در سبک موسیقی بختیاری مدرس و استاد زیادی وجود ندارد و اکثر خوانندگان این سبک تا حدودی تجربی کار می‌کنند.

تاکنون چند آلبوم داشته و آیا کنسرتی هم برگزار کرده‌اید؟

تاکنون حدود ۵۰ کنسرت اجرا کرده ام و دو آلبوم رسمی نیز دارم البته حدود ۳۰ تک آهنگ نیز دارم.


آیا در زمینه آموزش موسیقی هم فعالیت دارید؟

بله حدود ۱۴ سال است که در زمینه آموزش آواز، صداسازی و آواز سنتی و همچنین مقام‌های موسیقی لری و بختیاری فعالیت دارم.

با توجه به اینکه خیلی از افراد لرتبار یا حتی غیرلر با ترانه‌های شما گریه می‌کنند و یا با تعصب و غرور ملی تکرار می‌کنند، به نظر شما، دلیل این علاقه از چیست؟

مردم ما همیشه حامی هنرمندان بودند و هستند. لطف دارند و ما هم از ابراز لطف و خوشحالی آنها انرژی می‌گیریم. موسیقی بختیاری تنوع زیادی دارد. در کشور ما موضوعات حماسی ، عاطفی و عاشقانه همیشه طرفدار دارند و بنده با گروه هنری همکارم تمام تلاش خود را برای خلق کاری متفاوت به کار گرفته‌ایم و سعی کرده‌ایم هم کاری نو و‌متفاوت خلق کنیم هم نظر مخاطبین و سلیقه همه رنج‌های سنی را در نظر بگیریم که مورد پسند همه لرتباران و هم‌وطنان عزیزمان باشد.

الگو یا اسطوره شما در موسیقی چه کسی بودند؟

طبیعتا هر خواننده الگویی دارد. استاد بهمن علاالدین(مسعود بختیاری) و استاد رضا سقایی هم الگوی بنده بودند که از بزرگان موسیقی هستند و روحشان شاد. البته در زمان حاضر نیز هنرمندانی خوب زیادی وجود دارند که همگی استاد بنده هستند که طولانی است نام ببرم.

برخی از طرفداران موسیقی بختیاری شما را تکرار بهمن علاالدین می‌دانند، نظر خودتان چیست؟

مردم لطف دارند البته باید گفت صدای استاد مسعود بختیاری که تکرار نمی‌شود و به نظرم من ایشان تکرار ناشدنی هستند و زحمت زیادی برای موسیقی بختیاری کشیدند اما مساله‌ای که در موسیقی محلی اهمیت دارد این است که یک هنرمند باید تمام تلاش خودش را به‌ کار ببندد که کاری با سبک و اشعار متفاوت تولید کند چون اکثریت مخاطبین ما کارهای تکراری خسته شده‌اند و عقیده دارم در خوانندگی فقط شبیه‌خوانی و تکرار هنر خوانندگان بزرگ کافی نیست و خواننده باید با الگو قرار دادن سبک‌های قدیمی موسیقی در عین حال کاری متفاوت و با سبکی نو تولید کند که در عصر حاضر و با توجه به سلیقه نسل جوان هم قابل فهم باشد چون اکثر مخاطبین همیشه خواهان کاری متفاوت هستند.

نمونه آهنگ؛ با صدای ایمان کریوند

آهنگ اول

آهنگ دوم

مشکلات و موانع شما در این مسیر چه چیزهایی بودند؟

خوانندگی هم مانند سایر رشته‌های هنری مشکلات خاص خودش را دارد و بزرگترین مشکل هنرمندان این رشته عدم تضمین بازگشت سرمایه است. پس از ماه‌ها زحمت و تلاش گروه هنری متشکل از خواننده، نوازنده، شاعر، آهنگساز، ملودی و…. یک آهنگ تولید می‌شود و توسط رسانه‌های اجتماعی نشر داده می‌شود، کپی می‌شود و متاسفانه از راه درست خریداری نمی‌شود لذا در بیشتر مواقع کل هزینه ساخت آهنگ‌ها شخصی بدون تضمین بازگشت سرمایه است که امیدواریم با فرهنگ‌سازی در این زمینه پس از تولید هر آهنگ مخاطبین عزیز ما به جای کپی آهنگ را درگاه‌های اینترنتی گروه هنری خریداری کنند. تنها راه بازگشت سرمایه در موسیقی همان اجرای کنسرت است که اجرای کنسرت هم چندین ماه هماهنگی با گروه، تمرین و صرف وقت زیادی می‌طلبد و سختی‌های خودش را دارد.


هزینه ساخت هر آهنگ به طور متوسط چه میزان است؟

برای ساخت هر آهنگ حدود سی نفر از اعضای گروه هنری باید شبانه‌روز زحمت بکشند و حداقل ۵۰ میلیون تومان هزینه دربردارد.


چه توصیه‌ای برای هنرمندان جوان و تازه‌کار دارید؟

به عقیده من اکثر هنرمندانی که به دنبال پیشرفت، دیده‌شدن و کسب محبوبیت هستند باید سعی کنند آثاری متفاوت و جدیدی خلق کنند چه از نظر شعر، محتوا و چه از نظر گروه نوازندگان آهنگ‌ساز. همه این عوامل یاید تلاش کنند تا کاری نو‌ ومتفاوت تولید کنند تا برای همه سلیقه‌ها و رده‌های سنی جذابیت داشته باشد.


به عنوان یک هنرمند چه پیام یا حرف خاصی برای مردم دارید؟

مهمترین پیام ما آرزوی شادی، سربلندی و موفقیت برای مردم ایران اسلامی عزیز است و از خداوند منان می‌خواهم همواره میهنی آباد و سربلند داشته باشیم.

گفتگو: نرگس سپه‌وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید