تاریخ: ۱۸:۵۳ :: ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
چراغ کارخانه صدر فولاد خرم‌آباد همچنان خاموش است/ سرمایه‌گذار به تعهداتش عمل نمی‌کند

چراغ کارخانه صدرفولاد با وجود وعده‌ها و مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مبنی بر احیا و راه‌اندازی اما همچنان پس از گذشت ۵ سال تعطیلی همچنان خاموش است، آنچه از شواهد و قرائن پیداست شرایط کارخانه همان شرایط سابق بوده و تعیین تکلیف نشده است. عدم توجه سرمایه‌گذار به تعهدات خود عامل اصلی تعطیلی این ...

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، چرخ کارخانه صدر فولاد سال ۹۶ به دلایل متعدد از جمله بدهکاری‌ به بانک‌ها، بدهی به تامین اجتماعی، بدهی مالیاتی و بدهکاری به شرکت توزیع برق از کار افتاد تا شاهد بیکار شدن حدود ۱۳۰ کارگر این واحد تولیدی باشیم.

سال گذشته بود که خبرهایی مبنی بر واگذاری کارخانه به سرمایه گذار جدید و راه‌اندازی مجدد آن ظرف چند ماه منتشر شد؛ خبری که خوشحالی کارگران، مردم و کارشناسان را به دنبال داشت، اما نه تنها این خبر رنگ واقعیت را به خود نگرفت بلکه کارخانه صدر همچنان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند.

تلاش‌های زیادی از سوی مسوولان استان هم در دولت جدید و هم دولت گذشته در راستای احیا و راه‌اندازی کارخانه صدر فولاد انجام شد، اما آنطور که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذار جدید آنچنان که باید و شاید به دنبال خروج از وضع فعلی نیست، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند: با توجه به نیاز کشور به فولادهای ساختمانی و صنعت همچنین کیفیت میلگرد تولید شده در صدر فولاد که در بورس کالا ارائه شده و متقاضیان خوبی هم دارد احیا آن ضروری است، از طرفی ماشین‌آلات و تجهیزاتی که روز اول برای صدر فولاد خریداری شده جزو به روزترین تجهیزات دنیا هستند و به عنوان یک ظرفیت محسوب می‌شوند.

تلاش برای راه‌اندازی کارخانه

معاون اقتصادی استانداری لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص آخرین وضع کارخانه صدر فولاد، می‌گوید: همانطور که در جریان هستید صدرفولاد از سال ۹۶ تاکنون تعطیل است، از زمستان گذشته تا عید امسال چندین بار پرونده صدرفولاد در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مطرح و مصوباتی را برای رفع مشکلات کارخانه داشتیم.

سیروس ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود مصوبات ستاد تسهیل و پیگیری مسوولان شاهد راه‌اندازی کارخانه نیستیم، می‌افزاید: سرمایه‌گذار جدید یعنی آقای احمد بیگی کاملا از وضع کارخانه یعنی از میزان بدهی به بانک‌ها، بدهی به مالیات، بدهی به تامین اجتماعی و حتی اینکه اورهال خط تولید چقدر هزینه می‌برد با خبر بود درواقع با علم به اوضاع کارخانه را خریداری کرده است.

وی می‌گوید: بعد از خریداری کارخانه توسط سرمایه‌گذار جدید چند بار در ستاد تسهیل ما پیگیر رفع مشکلات کارخانه بودیم و مصوباتی را در خصوص رفع موانع پیش روی کارخانه داشتیم، ۱۵۰ چک برگشتی را در شورای تامین رفع سوء اثر کردیم.

سرمایه‌گذار به تعهداتش عمل نکرده است

معاون اقتصادی استانداری لرستان با بیان اینکه قرار بود سرمایه گذار ۷.۵ درصد از بدهی بانک‌ها را پرداخت کند تا بانک با یک تنفس بانک در خصوص استهمال مابقی وام‌ها اقدام کند، می‌افزاید: اما متاسفانه سرمایه‌گذار تاکنون به تعهداتش عمل نکرده است، قرار بود بخشی از بدهی خود به شرکت برق باختر را پرداخت کند که انجام نداده، درخصوص پرداخت بخشی از بدهی تامین اجتماعی و مالیات هم که کار خاصی انجام نداده است.

ابراهیمی خاطر نشان می‌کند: مصوبات ستاد تسهیل آخرین حمایت‌هایی است که دولت برای واحدهای تولیدی دیده است ،بیشتر از این نه عصای موسی داریم ونه دم عیسی که معجزه کنیم.

وی می‌گوید: همه موانع را که در قانون اومده انجام دادیم اما متاسفانه سرمایه‌گذار پای کار نیست، درحالی که امروز سرمایه گذار باید پیگیر مشکلات باشد ما در به در پیگیر هستیم که سرمایه گذار خط تولید را راه اندازی کند.

معاون اقتصادی استانداری لرستان بیان می‌کند: در مورد کارخانه صدر فولاد هر آنچه که از دست ما بر می‌آمد به دستگاه‌ها اعلام کردیم اما ما هم یک توانی داریم نمی‌توانیم فراتر از این به دستگاه‌ها مواردی را تحمیل کنیم.

بدهی‌، عامل تعطیلی کارخانه

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت لرستان نیز با بیان اینکه کارخانه صدر فولاد یکی از کارخانه‌های بزرگ استان به شمار می‌آید که در زمینه تولید انواع میلگرد فعالیت داشت، عنوان می‌کند: از سال ۹۶ سرمایه گذار قبلی کارخانه به دلیل بدهی‌های بانکی و یک سری بدهی دیگر این مجموعه را تعطیل و به گروه سرمایه گذای دیگری واگذار کرد.

بهمن جعفری ظرفیت اسمی کارخانه را سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع میلگرد مطرح و می‌گوید: بدهی به سیستم بانکی از جمله کشاورزی، ملت، تجارت، سپه همچنین بدهی به تامین اجتماعی، اداره مالیات، شرکت توزیع برق، آب و گاز از جمله دلایل تعطیلی کارخانه بود، حجم بدهکاری کارخانه بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان است.

وی بیان می‌کند: استاندار و مجموعه دولت در راستای تعیین تکلیف کارخانه یک سری مصوبات را در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از جمله رفع سوئ اثر چک‌ها داشتند، یعنی در حال حاضر سرمایه‌گذار می‌تواند با استفاده از حواله بانکی و یا صدور ضمانت نامه کارهای مالی را انجام دهد.

جعفری تاکید می‌کند: سرمایه‌گذار باید ۷.۵ درصد از بدهی خود به بانک‌ها را برای تعیین تکلیف کارخانه پیش پرداخت کند، یا برای انشعاب دائم برق که انجام شده بخشی از بدهی خود را به برق باختر پرداخت کند.

نمی‌توان در مورد زمان راه‌اندازی کارخانه اظهار نظر کرد

وی با اشاره به برگزاری جلسه رفع مشکلات پیش روی کارخانه صدر فولاد که با حضور استاندار، تامین اجتماعی بانک ها و دیگر دستگاه‌ها برگزار شد، عنوان می‌کند: نمی‌توان در شرایط فعلی وعده راه‌اندازی کارخانه را مطرح کرد باید دید آیا سرمایه گذار اهلیت ملی برای پرداخت ۷.۵ درصد از بدهی بانک‌ها را دارد، آیا مصوبات ستاد تسهیل را عملیاتی می‌کند، آیا در صورت تعیین تکلیف می‌تواند مواد اولیه را تهیه کند.

رییس سازمان صمت لرستان با بیان اینکه اکنون نمی‌توان در خصوص زمان راه‌اندازی کارخانه صحبت کرد، زیرا شرایط همانند سابق است و اقدام خاصی صورت نگرفته است، خاطرنشان می‌کند: درست است خط تولید اورهال شده و پست برق هم تعمیرات اساسی انجام شده است، اما برای راه‌اندازی کارخانه می‌طلبد که سرمایه گذار گام اساسی برداشته و به تعهدات خود عمل کند.

جعفری در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: با راه‌اندازی و احیا کارخانه صدر فولاد بالغ بر ۱۵۰ نفر مشغول می‌شود، علاوه بر اشتغال‌زایی ما شاهد رونق اقتصادی استان هم خواهیم بود.

گزارش:
نسرین صفربیرانوند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید