گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۳:۵۸ :: ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
کاهش ۵۲ درصدی دبی چشمه‌های انتخابی لرستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از کاهش ۵.۷ میلیون مترمکعبی منابع آب زیرزمینی در این استان طی شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته ، داریوش حسن‌نژاد در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: متوسط سطح آب زیرزمینی محدوده‌های بیلان لرستان در شهریورماه سال ۱۴۰۲ نسبت به شهریورماه ۱۴۰۱ گذشته حدود ۰.۴ متر کاهش داشته است که معادل حجمی حدود ۵.۷ میلیون مترمکعب است.

وی گفت: دبی چشمه‌های انتخابی استان در شهریورماه ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته حدود ۳۹ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت حدود ۵۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، بیان داشت: در حوضه کرخه، دبی چشمه‌های انتخابی در استان لرستان در شهریورماه ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته حدود ۵۱ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت حدود ۷۱ درصد کاهش داشته است.

حسن‌نژاد، افزود: دبی چشمه‌های انتخابی حوضه کارون بزرگ در استان لرستان در شهریورماه ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته حدود ۱۳ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت حدود ۹ درصد کاهش داشته است.

وی عنوان کرد: باتوجه‌به اینکه بارش‌های سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در سطح محدوده‌های مطالعاتی استان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است این امر باعث شد که از زمان شروع بارندگی‌ها تا اواسط فصل بهار از چاه‌های بهره‌برداری کمتر استفاده شود و فشار کمتری به آب‌های زیرزمینی وارد شده و باعث بالارفتن سطح آب در محدوده‌های مطالعاتی نسبت به سال گذشته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، گفت: همچنین به دلیل کاهش سطح زیر کشت گیاهان با نیاز آبی بالا و جلوگیری از افزایش برداشت بیش از حد مجاز با استفاده از نصب کنتور هوشمند، سبب شده است تا حجم آب زیرزمینی نسبت به سال آبی گذشته، افزایش یابد.

حسن‌نژاد، تصریح کرد: حجم‌افزایش آب زیر زمینی در حوضه کرخه حدود ۱۴.۵ میلیون مترمکعب است و در حوضه کارون بزرگ حجم کاهش‌یافته حدود ۲۰ میلیون مترمکعب است.

وی اضافه کرد: کمترین حجم بارندگی‌ها در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در محدوده ازنا – الیگودرز اتفاق افتاده است و بیشترین تغییرات افت، در حوضه آبریز کارون بزرگ در دشت ازنا – الیگودرز با حدود ۱.۳ متر افت سطح آب و کسری مخزن حدود ۲۵.۳ میلیون مترمکعب در شهریورماه سال ۱۴۰۲ نسبت به شهریورماه سال گذشته است.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید