دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان لرستان:
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۸:۳۶ :: ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
۲۰ باند مواد مخدر دستگیر و متلاشی شدند

اردشیر صفاپور، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مخدر لرستان، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی و سالروز شهدای هفتم تیر و ۴  هزار ۸۵۰ شهید مواد مخدر و  ۱۲ هزار جانباز این عرصه ،گفت:  ۳۵ سال پیش، در سازمان ملل متحد در «وین » طی توافقاتی در حوزه درمانی و  آموزش و با توجه به مهم بودن موضوع مواد مخدر ،یک سند را نیز امضا کردند و به صورت هماهنگ و نمادین در سراسر دنیا،۲۶ ژوئن (پنجم تیر ماه) را سالروز" مبارزه با موادمخدر" در سراسر دنیا نامگذاری کردند.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، صفایی پور با بیان اينکه ورود خیرین در حوزه اعتیاد ضعیف است، بر ضرورت ورود آنها به بحث حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان اعتیاد تاکید کرد.

وی افزود: در ایران، در راستای مبارزه با مواد مخدر اقداماتی به صورت هفتگی برگزار می‌ شود، البته کار ما مختص به این هفته و این روز  نیست و در طول سال  باید اقداماتی در دستور کار قرار بگیرد‌.

صفاپور بیان کرد: در طول این هفته، اقدامات متعددی از جمله تجلیل از خانواده شهدا و جانبازان، برگزاری میز خدمت در مصلی های نماز جمعه، برنامه های مختلف  هنری، ورزشی  آموزشی در سراسر استان برگزار می شود.

وی با اشاره به شعار سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با عنوان “پرداختن به چالش های مبارزه با مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران های بشری” تشریح کرد: امروزه در دنیا با ۴ بحران بشری مواجه هستیم اولین بحران، بحران زیست محیطی و ریز گردها، خشکسالی و کم آبی است که ریزگردها سلامت افراد را به خطر انداخته است؛ بحران دوم، بحران جمعیت است جمعیت دنیا در حال رشد است و این  جمعیت نیازمند  آموزش ، بهداشت، سلامت و امنیت است و چالش دیگر  که در سراسر دنیا وجود دارد بحران سلاح های کشتار جمعی و  سلاح اتمی است که برخی از کشورهای  در اختیار دارند و بعضی کشورها در حال تولید آن هستند.

وی چهارمین و مهمترین بحران را در دنیا “اعتیاد به مواد مخدر” عنوان کرد که روز به روز در حال گسترش است و دلیل اصلی همسایگی با کشور افغانستان  که بیش از ۸۵ درصد مواد مخدر دنیا را تولید و وارد مرزهای ایران می کند و قاچاقچیان  قصد دارند آنها از  کشور ما به سمت کشورهای اروپایی خارج کنند که در این شرایط  جمهوری اسلامی ایران متضرر می‌شود و جوانان آلوده می‌شوند.البته اقداماتی در  راستای مبارزه با مواد مخدر صورت می گیرد اما نیاز به کمک همراهی همه مردم و دیگر نهادها است‌.

کشف بیش از ۳ تن انواع مواد مخدر در ۳ ماهه نخست سال جاری در لرستان

وی در ادامه، از کشف ۳ تن و   ۵۰۰ کیلو گرم انواع مخدر طی ۳ ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: در این رابطه، هزار  و ۵۰۸ نفر قاچاقچی، خرده فروش و توزیع کننده مواد مخدر دستگیر شده‌ است، همچنین طی همین مدت، ۲۰ باند مواد مخدر دستگیر، ۴۰ دستگاه خودرو  سبک و سنگین توقیف و ۲۲ هزار و ۷۰۰ قرص روان گردان کشف شده است.

طرح یاریگران زندگی اقدام فرهنگی موثری در راستای پیشگیری از اعتیاد است

وی افزود: در راستای پیشگیری از اعتیاد، یکی از طرح‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر استان طرح یاری‌گران زندگی است که با همکاری  وزارت آموزش و پرورش انجام می شود که برای اجرای بهتر آن، نیازمند همکاری دیگر دستگاه ها، مردم و جامعه هستیم.

صفاپور با اشاره به حساسیت موضوع در آموزش و پرورش، و اینکه جامعه هدف دانش آموزان (قشر آینده ساز) هستند، گفت: اگر بتوانیم این گونه برنامه‌ها را در مدارس در اولویت قرار بدهیم جامعه را در مقابل اعتیاد واکسینه کرده‌ایم.

وی بیان کرد: در ۲ هزار و ۱۳۰ مدرسه، کانون یاریگران را با اعتبارات ستاد مواد مخدر و عقد تفاهم نامه با آموزش و پرورش، در مدارس تشکیل شده است که مباحث پیشگیری و فرهنگی، تعلیم  و تربیت و خودباوری را در کلاس ها آموزش می دهند تا هدف «نه به اعتیاد» در جامعه، فرهنگ سازی و محقق شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان لرستان اظهار کرد: در محیط کارگری، طبق تفاهم نامه با وزارت و اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی لرستان، بیش از ۴۰  کارگاه آموزشی برای  واحدهای صنعتی و برای  بیش از ۵۰ واحد صنعتی کلاس های آموزشی و  پیشگیری برگزار شده است.

همچنین تشکیل ۱۱ کانون یاری‌گران زندگی در واحد‌های صنعتی استان، با هدف مباحث کارگران، از  دیگر اقدامات حوزه فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد بود که صفاپور به آنها اشاره کرد.

وی ادامه داد: طی تفاهم نامه با هلال احمر لرستان، کلاسهای  آموزشی با بیش از  ۹۰۰ نفر در فضای مجازی و با حضور کارشناسان و  اساتید، برگزار شد و در این کارگاه مباحث درمانی، پیشگیری و خودباوری آموزش داده شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد: برای جمع آوری معتادان متجاهر، ۳ مرکز ماده ۱۶ (۲ مرکز برای آقایان و یک مرکز برای بانوان) در خرم‌آباد است که ظرفیت نگهداری ۴۵۰ نفر معتاد را دارند و در حال حاضر ۳۰۰ نفر در این مراکز نگهداری می شوند اما تلاش می کنيم که برای این موضوع، ظرفیت و اعتبارات استانی استفاده کنیم.

صفاپور، وجود معتادان متهاجر در ملاعام از جمله در میادین و خیابان ها و وجود خرده فروش ها در محلات، را از دغدغه های مردم دانست و افزود: مردم از دستگاه انتظامی انتظار دارند با این دو مورد، قاطعانه برخورد کنند و البته مردم قدردان نیروی انتظامی هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خاطرنشان کرد: معتادان متجاهر ناقل انواع بیماری ها هستند و همچنین با وجود این افراد، المان شهری، چهره ی زشتی به خود می گیرد ولی با این حال، این افراد بیمار در نظر ما دارای کرامت انسانی هستند و گرچه ظرفیت مراکز نگهداری، کمتر از تعداد این معتادان است ولی باید آنها را نگهداری و درمان کنیم.

صفاپور گفت: علاوه بر  مراکز ماده ۱۶ در خرم آباد،  ۱۴۷ مراکز اقامتی نگهداری نیز در سطح استان  تحت  نظر بهزیستی، ۷  مرکز ترک اعتیاد در استان و یک مرکز جامع ترک اعتیاد در خرم آباد داریم که داوطلبان ترک اعتیاد با مراجعه به این مراکز، ۴ ماه در آن جا ماندگار هستند و  هزینه ترک رایگان است، همچنین، در این مرکز مخصوص آقایان، در این مدت آموزش های مهارتی و حرفه آموزی ارائه می شود.

۱۱مرکز کاهش آسیب در لرستان، وجود دارد

صفاپور افزود: ۱۱ مرکز کاهش آسیب در  سطح استان داریم که تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی  و بهزیستی هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر از رسانه ها خواست که با نظرات سازنده،  با این ستاد، همکاری کنند و امیدآفرین باشند چرا که با سیاه نمایی و تخریب، هیچ مشکلی حل نمی شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه ورود خیرین در حوزه  اعتیاد خیلی ضعیف است و انتظار داریم که به این حوزه ورود کنند، ادامه داد: در استان های مختلف کشور ، خیرین به بحث بحث حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای بهبودیافتگان اعتیاد ورود کرده اند و هم اکنون اثرات و برکات حضور خیرین در کشور مشهود است.

وی در پایان با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا معتادین به چرخه زندگی و جامعه برگردند،گفت: دولت به تنهایی قادر به انجام این مهم نیست و خیرین همچون مدرسه سازی  و…ضروری و لازم هست به این حوزه نیز ورود نمایند و این کار شروع و به همت مردم عزیز و خیرین نهادینه خواهد شد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید