امام جمعه خرم‌آباد:
تاریخ: ۱۹:۴۸ :: ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
۲۰ برابر بودجه عمرانی سالانه لرستان، صنایع راکد داریم

حجت‌الاسلام والمسلمین شاهرخی خطیب نماز جمعه خرم‌آباد، با برشمردن مشکلات قضایی برخی کارخانجات و واحد‌های تولیدی راکد و رها شده لرستان، خواستار ورود رئیس قوه قضائیه برای رفع مشکلات این واحدها و رونق اشتغال در لرستان شد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، به نقل از وارک نیوز، حجت‌الاسلام سید احمدرضا شاهرخی ظهر امروز در خطبه‌های نمازجمعه این شهرستان، ضمن سفارش همگان به تقوای الهی، اظهار کرد: باید یقین داشته باشیم که اگر رژیم پهلوی با وجود استبداد و وابستگی به بیگانگان قرن‌ها بر این کشور حکومت می‌کرد‌، پیشرفتی نصیب ملت ایران نمی‌شد.

وی خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی خدمات شگرفی را در سراسر کشور با وجود مشکلات، تحریم‌ها و سوء‌مدیریت‌‌ها ارائه کرده است.
امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه دولت سیزدهم با مجاهدت مخلصانه و تلاشی مضاعف در داخل و خارج کشور تدابیری را بکار گرفته که کشور را از مرحله سخت و دشوار عبور داده است، افزود: یکی از نکات ارزشمند دولت سیزدهم انجام سفرهای استانی است.

شاهرخی با بیان اینکه نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها یک وظیفه هدایتی، حمایتی و نظارتی دارند، گفت: انتقادهای منصفانه را از سوی هر فرد حقیقی و حقوقی باید پذیرا شد، اما نباید تعابیر تندی علیه فرد خاصی بکار برده شود.

وی ادامه داد: تحقق توسعه هر منطقه زمانی است که در هر استانی از متعهدترین، تواناترین، داناترین، کارآمدترین و آگاه‌ترین نیروها در مسوولیت‌ها و زیرمجموعه آن استفاده کرد.

امام جمعه خرم‌آباد با تاکید بر اینکه این زمینه باید در لرستان فراهم شود، افزود: استان ما طی سال‌های گذشته از این موضوع رنج برده، موضوع شایسته سالاری در لرستان که بارها در خطبه‌های نماز جمعه عنوان شده است.

شاهرخی با بیان اینکه شایسته سالاری کاستی‌هت را از بین برده و معدل خدمت‌گذاری رابدنبال دارد، افزود: ما در استان از گذشته تا کنون با این معدل فاصله داریم و باید آن را با بکارگیری افراد کارآمد کمتر کنیم.
وی ادامه داد: بخشی از این شایسته سالاری به دست مردم است، وقتی پای صندوق می‌روید، فردی را انتخاب کنید که خصوصیات مذکور را داشته باشد، اگر نگاه قومی و خویشی و باندی و حزبی و جناحی شد و شایسته سالاری کنار رفت، طبیعتا بخشی از عقب‌ماندگی آغاز می‌شود.
امام‌جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه برخی صنایع استان با وجود تکمیل اما عملا تولید و اشتغال مفیدی ندارند، گفت: برخی صنایع نیز تکمیل نشده و به حال خود رها شدند.

شاهرخی تصریح کرد: در سفر شهریورماه ۱۴۰۱ رئیس مجلس شورای اسلامی گفته شد که صنایع راکد لرستان ۳۵ هزار میلیارد تومان است، در سفر نخست ریاست جمهوری نیز به استان، اعتبار دولتی که به صورت نقد و اوراق در اختیار استان گذاشته شد، ۷ هزار میلیارد تومان بوده است.
وی با بیان اینکه ۲۰ برابر بودجه عمرانی سالانه لرستان، صنایع راکد در استان داریم، خاطرنشان کرد: اگر این صنایع راکد به مرحله تولید برسد، هزاران نفر مشغول بکار خواهند شد.

امام جمعه خرم‌آباد اظهار کرد: طی دولت گذشته تا کنون تلاش زیادی برای احیای صنایع ۳۵ هزار میلیارد تومانی شهریور ۱۴۰۱ انجام شد، اما این گره باید به دست رئیس قوه مجریه و قوه قضائیه حل شود.

شاهرخی خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: جناب آقای محسنی اژه‌ای که شخصیت مورد اعتماد رهبری هستی و انبوهی از تجربه و دانش قضائی را داری، این گره به دست شما باز می‌شود که سرور و شادی را به خانواده‌های دارای فرزند بیکار برگردانید.

وی با اشاره به برخی مشکلات واحد صنعتی فولاد ازنا، تصریح کرد: مالک فولاد ازنا تسهیلات ارزی به میزان ۱۸۵ میلیون دلار گرفته، وام میلیاردی گرفته و سال ۸۸ فولاد ازنا را فعال کرده، اما از سال ۹۵ و با پیشرفت ۸۳ درصدی متوقف شده است.

امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه پرونده این صنعت در دادگستری تهران است، افزود: مسوولان استانی جهت رفع این مشکل پیگیری‌های زیادی داشته‌اند.

شاهرخی بیان داشت: جناب آقای اژه‌ای ریاست محترم قوه قضائیه، حل این مشکل توسط شما امکان‌پذیر است، همکاران شما با وجود تلاش اما به هر عللی نمی‌توانند این مشکل را برطرف کنند، بنابراین حضور مستقیم شما برای حل این مسئله ضروری است.

وی ادامه داد: چه خانواده‌هایی که در لرستان به دلیل تعطیلی این صنعت و دیگر صنایع مشابه کارشان به جدایی کشید و یا افرادی که در اثر بیکاری دچار آسیب اجتماعی نشدند، قطعا اگر تقصیر و قصوری از طرف هر کسی باشد، پاسخ‌گویی‌اش در نزد خداوند متعال سخت و دشوار خواهد بود.
امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: طرح اجرایی سیمان خرم‌آباد در سال ۸۸ شروع شده و هزاران لرستانی سهام خریداری کردند، مالک یا مالکان این کارخانه تسهیلات دریافت وردند اما از سال ۹۰ و با پیشرفت ۳۳ درصد تا کنون متوقف مانده است و در آخرین وضعیت به امور تسویه ورشکستگان قوه قضائیه سپرده شده که غصه‌ای بر دیگر غثه‌ها است.

شاهرخی با بیان اینکه صدر فولاد خرم‌آباد از تسهیلات بانکی به وفور استفاده کرده، اما برخی‌هایشان اکنون از بدهکاران کلان بانک مرکزی هستند، گفت: این صنعت که اخیرا تغییر نام هم داده، به دلیل سوء‌مدیریت و نداشتن اهلیت سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران، سال‌ها است که تولید و اشتغال مفیدی ندارد.

وی ادامه داد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان همکاری فراوانی با مالک این کارخانه داشته تا به تولید برسد، اما اراده لازمی از سوی صاحبان این صنعت وجود ندارد، هر بار نیز مالک کارخانه تغییر می‌کند.

امام جمعه خرم‌آباد خطاب به رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: دردهای لرستان فراتر از این موارد است، تعطیلی سامان کاشی بروجرد، پوست و چرم خرم‌آباد، پارسیلون و … سبب شده دیو بیکاری بر سر لرستان سایه افکند، از آنجایی که شما در سفرهای استانی کارهای بزرگی انجام دادید، از این‌رو از شما دعوت می‌شود که سفری به لرستان داشته باشید و با تدبیر و کفایت لازم مشکلات این صنایع راکد را حل کنید تا هزاران جویای کار صاحب شغل شوند.

شاهرخی خاطرنشان کرد: رئیس محترم مجلس شورای اسلامی که کارهای سازنده‌ای را در مسوولیت‌های مختلف انجام داده‌اید، در سفر دوم شهریورماه ۱۴۰۱ به لرستان نقاط مختلف استان را دیده و عقب‌ماندگی‌های لرستان را از نزدیک مشاهده کردید، در شورای اداری استان اعلام کردید که صنایع تعطیل و نیمه تعطیل استان بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان است و قول دادید در این راستا اقدام اساسی انجام بدید و قرار شد این استان در اولویت کاری شما قرار بگیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این در سفر شما به لرستان، مصوباتی در تکمیل امر کشاورزی، صنعت و خدمات‌رسانی داشتید و اعلام کردید که در لرستان اعتباری را در نظر می‌گیرید که با آن ۵ هزار مسکن بدون اخذ وجه برای محرومین استان می‌سازید و این در سابقه شورای اداری استان ثبت شده است.

امام جمعه خرم‌آباد با بیان اینکه در میدان عمل در رابطه با ساخت مسکن چیزی مشاهده نکردیم، افزود: شما می‌توانید در بودجه سال ۱۴۰۳ که در آینده به مجلس شورای اسلامی می‌آید، اعتبار خوبی برای لرستان در نظر بگیرید و در رابطه با مصوبات شورای اداری تصویب شده در بودجه آتی لحاظ شود.

شاهرخی تصریح کرد: همچنین شما بیان کردید نسبت به ۲ شهر چگنی و دلفان در حوزه توانمندسازی و اشتغال با اولویت کارهایی را انجام خواهید داد، به هر حال برخی خانواده‌ها در سختی فراوانی هستند و قرار شد حداقل تخصیص و اعتباری برای آن‌ها در نظر بگیرید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مناسبت‌های پیش‌رو اشاره کرد و گفت: هفته بسیج را پیش‌رو داریم، بسیج و بسیجی کسی است که دلی سرشار از ایمان و اخلاص دارد و برای همه نوع فداکاری آماده است.
امام‌جمعه خرم‌آباد، بسیجی را تکلیف‌گرا و ولایت‌پذیر خواند و افزود: بسیجیان مصداق کاملی از ایثار و خلوص و عشق به خداوند و اسلام هستند.

شاهرخی اظهار کرد: روز ۲۸ آبان روز پرستار و مصادف با ولادت حضرت زینب کبری(س) است که این روز را به فرشته‌های نجات تبریک می‌گویم.
وی ادامه داد: صبر زینبی برای پرستاران الگو است، وقتی حضرت زینب(س) سخنان کوبنده‌ای را بر زبان آورد، یزید مجبور شد حادثه کربلا را به اطرافیان نسبت دهد، این همان روشنگری و جهاد تبیین است و پرستاران به طور دائم در حال صبر برای کمک به بیماران هستند.

امام جمعه خرم‌آباد بر تقویت جامعه پرستاری و افزایش حقوق و مزایای این قشر زحمت‌کش تاکید و خاطرنشان کرد: امنیت شغلی را باید برای پرستاران فراهم کرد و به آن‌ها به چشم کارگران فصلی نگاه نکنیم.
شاهرخی با اشاره به اوضاع فلسطین و حمله‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه، گفت: رژیم دیوانگان با حمایت‌های ضد حقوق بشری خود، در مبارزه با مجاهدان فلسطینی شکست خورده و انتقام را از مردم بی‌سلاح می‌گیرد.

وی تاکید کرد: آنچه نسل جوان ما باید به آن توجه کند، ببیند که چگونه نظام سلطه، به کشورهای مستقل اتهامات ضد بشری می‌زنند، در قرن ۲۱ از این فجایع حمایت می‌کنند و به راحتی شاهد و ناظر شهادت کودکان و بانوان هستند.

امام جمعه خرم‌آباد بیان داشت: از تمام مردم لرستان دعوت می‌شود در مراسم راهپیمابی روز شنبه ساعت ۱۰ صبح در مصلی الغدیر در حمایت از فلسطین و رزمندگان فلسطین اجتماع کنید و قوت قلبی برای مردم مظلوم غزه و رزمندگان محور مقاومت باشید.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید