تاریخ: ۱۵:۰۲ :: ۱۴۰۱/۰۸/۱۸
فضای مجازی؛ فرصت یا تهدیدی برای روان کودکان؟!

باید نحوه‌ استفاده صحیح از فضای مجازی را به فرزندان خود آموزش دهیم که از آن به‌عنوان ابزار استفاده شود، زمانی که فضای مجازی از قامت ابزار خارج شده و تبدیل به هدف شود استفاده از آن اصولی نیست.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت، دکتر منصور بیرامی_ عوامل مختلفی وجود دارند که در تعامل با هم مدت زمان استفاده کودک و نوجوان از تلفن هوشمند را مشخص می‌کند، یکی از این عوامل مرحله‌ رشد کودک و دومین مورد کنش هست، که دلیل اصلی به‌کار بردن تلفن همراه و ورود به فضای مجازی است.

تلفن همراه اگر ابزار درست کار و کنش اصلی ما باشد مشکلی بر استفاده کردن آن وجود ندارد، هرچند کودکان زیر چهار سال بهتر است هرگز از گوشی استفاده نکنند و اگر قرار شد از ابزارهای الکترونیک استفاده کنند ویژه سنین کودکان باشد. تلفن همراه به طور کلی فضای بی‌کران را برای کودکان باز می‌کند، هرچه محدوده‌ سنی بالاتر می‌رود زمان استفاده از گوشی نیز بیشتر می‌شود اما ورود به فضای مجازی برای گیم، دانلود کردن فیلم و غیره، برای سنین زیر ۱۰ سال بدون کنترل درست نیست زیرا رشد شناختی آن‌ها به فرمال یا انتزاعی نرسیده است.

اخبار مرتبط:
آسیبهای فضای مجازی
یک نوجوان بالای ۱۰ سال می‌تواند زمان بیشتری را برای استفاده از تلفن هوشمند در نظر بگیرد اما تهدیدگرهای ویژه‌ دوران نوجوانی وجود دارد که عوارض و عوامل اولیه و ثانویه بلوغ و مشکلات رفتاری را تولید می‌کند و باعث می‌شود نوجوان به‌دنبال هیجان و پاسخ به سؤالات مبهم خود باشد و در نتیجه این موضوع نوجوان می‌تواند آسیب‌پذیر باشد. به والدین توصیه می‌شود که مستقیم فرزندان خود را کنترل نکنند ولی به‌طور غیرمستقیم می‌توانند فرزندان خود را کنترل کرده که بهترین شیوه‌ آن نیز آموزش پیش از استفاده‌ از تلفن همراه و فضای مجازی است که نقش پیشگیری را ایفا می‌کند.

به‌هرحال کودکان و نوجوانان به مدرسه‌، خیابان و فضای مجازی سالم نیاز دارند،بنابراین اگر خانواده مسئولیت خود را به‌خوبی ایفا کند آن موقع فرزندان ما از آسیب‌ دور می‌مانند.

دکتر منصور بیرامی
روانشناس
روزنامه یادگار امروز

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید